PPS چه مصارفی دارد

دسته: مقالات منتشر شده در 06 مهر 1398
نوشته شده توسط Admin بازدید: 2022

پلی فنیلن سولفید یا PPSچه مصارفی دارد؟

پلی فنیلن سولفید یا PPS نوعی پلیمر ارگانیک است که از حلقه های اروماتیک تشکیل شده و این حلقه ها با سولفیدها به یکدیگر متصل شده اند. فیبرهای ترکیبی و پارچه هایی که از این پلیمر بدست می ایند، در مقابل حملات موادشیمیایی و گرمایی مقاومت میکنند.

از پلی فنیلن سولفید یا PPS برای تولید فیلتر برای دیگ ذغال سنگ، ساخت کاغذ، عایق های الکتریکی، خازن فیلم، لایه های خاص، واشرها و بسته بندی استفاده میشود. این ماده  نماینده ای از یک پلیمر رسانا در خانواده پلیمرهای انعطاف پذیر است. پلی فنیلن سولفید اگرچه حالتی عایق دارد ولی میتوان با افزودن اکسید کننده ها و یا دوپنت، ان را به ماده ای نیمه رسانا تبدیل کرد.

پلی فنیلن سولفید یا PPS نوعی ترموپلاستیک مهندسی است که امروزه به عنوان ترموپلاستیک پرکاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. میتوان پلی فنیلن سولفید را قالب گیری کرد، با چکش و یا ماشین تغییرات داد تا تحمل بالاتری در برابر سایر مواد پیدا کند. ماده یاد شده در حالت خالص جامد، میتواند رنگی مشابه سفید کدر تا درجات روشن برنزه را داشته باشد. دمای کارکردی بیشینه ان نیز 218 درجه سانتی گراد یا 424 درجه فارنهایت است. پلی فنیلن سولفید یا PPS در هیچ حلالی در دمای کمتر از 200 درجه سانتی گراد و یا 392 درجه فارنهایت  حل نمیشود. یکی از بهترین راه های تشخیص این ماده، صدای فلز مانندی است که در هنگام ضربه از خود تولید میکند.

 

DIC.PPS به چه ماده ای گفته میشود؟

DIC.PPS یک ترکیب مهندسی شده است  که در فرمولاسیون خود فایبر گلاس و یا فیلرهای معدنی را دارد و ویژگی های ان مشابه انواع ترموپلاستیکهای مهندسی است. علاوه بر ان این ماده مقاومت خیلی بیشتری در برابر حرارت زیاد داشته و خواص مکانیکی ان بهبود یافته اند. پایداری ابعادی ان هم بسیار مطوب بوده و به گونه ای طراحی شده تا بتواند پاسخگوی نیازهای محصولاتی باشد که به تحمل بالا احتیاج  دارند.

DIC.PPS دارای دو خانواده ی پلیمری است: شاخه دارهای شیمیایی و پلیمرهای باریک. نوع اول تحت دمای بالا سختی و استحکام خیلی زیادی دارد و همچنین در برابر خزش ها به راحتی تغییر شکل نمیدهد. نوع دیگر انواع باریک و یا خطی هستند که دارای خواص متمایزی مانند کشیدگی زیاد و مقاومت در برابر ضربه میباشند. از انجایی که انواع  خطی این پلیمر دارای خلوص بالایی میباشند، در مقایسه با پلیمرهای حاوی پیوندهای عرضی با احتمال کمتری در دما و رطوبت بالا، رطوبت را جذب میکنند.

در نتیجه این مواد شامل دسته ای بزرگ از محصولات مهندسی میشوند که به صورت دلخواه و بر پایه ی پاسخگویی به نیازمندی های عملکردی ویژه فرموله میشوند. این مواد در مقابل انواع سنتی مانند فولاد یا پلیمرهای ترموست، دارای خواص مهندسی هستند که برای طراحان قطعات، طراحان ابزار و متخصصین فراوری پلیمرها که خواهان محصولات کاملا مهندسی شده هستند، مفید و کاربردی میباشد.

  • مقاومت در برابر گرما که استفاده دائمی در دمای 200 درجه سانتی گراد و یا بالاتر را ممکن می سازد
  • این ماده در حوزه دمایی گسترده قادر است تا سختی و استحکام  خود را حفظ نماید.
  • پایداری ابعادی عالی در سخت ترین و دشوارترین شرایط محیطی
  • مقاومت شیمیایی برتر پس از پلیمرهای فلوئورینی
  • خواص الکتریکی پیشرفته در دمای بالا، رطوبت زیاد
  • امکان قالب گیری پیچیده  با دقت بسیار زیاد برای این ماده وجود دارد
  • قابلیت بازیافت

 

پلی فنیلن سولفید یا PPS چگونه تولید میشود؟

این ماده میتواند با واکنش بسپارش تراکمی پارا دی کلروبنزین و سدیم سولفید یا سدیم هیدرو سولفید در یک حلال قطبی و در دما و فشار بالا تولید شود.

پلی فنیلن سولفید یا PPS با ترکیب اصول مختلفی بوجود می اید مانند واکنش دهیدراسیون، واکنش حذف سدیم کلراید، واکنش حرارت زا و واکنش اعمال فشار در دمای بالا.

پلیمر در واکنش بسپارشی فوق یه عنوان یک ترکیب قالب گیری شده، فراوری میشود و پس از ان در فرایندهای اصلاح و شبکه سازی گرمایی قرار میگیرد که در نهایت انواع شاخه دار پلی فنیلن سولفید را تولید میکنند.

 

مصارف اصلی پلی فنیلن سولفید یا PPS کدامند؟

خواص ایده ال این ماده به همراه سادگی در تولید و هزینه نسبتا پایین، این ماده را به یکی از بهترین گزینه های موجود برای ساخت محصولات متفاوت تبدیل کرده اند که عملکرد بالا و هزینه دو نکته کلیدی برای انها به شمار می اید.

تولید قطعات و بخش های خودرو

پلی فنیلن سولفید یا PPS دارای مصارف خیلی زیاد و متنوعی در بازار خودرو است و به دلیل امکان جایگزینی ان با فلزات، ترموستها و سایر انواع پلاستیکها در تولید محصولات پرکاربرد، رشدی روزافزون در این بازار دارد. ماده یاد شده انتخابی مطلوب برای قطعاتی از خودرو است که در چنین شرایطی قرار میگیرند:

  • دمای بالا
  • مایعات داخل خودرو
  • فشار های مکانیکی

پلی فنیلن سولفید یا PPS یک جایگزین سبک تر برای فلزات بوده و در برابر نمک و سایر مایعات داخل خودرو مقاومت بیشتری دارد.  ماده یاد شده بیشترین کاربرد را در تولید بخش های داخل کاپوت خودرو دارد و پس از ان نیز قطعات الکتریکی قرار میگیرند. کاربردهای پلی فنیلن سولفید در خودرو عبارتند از سیستمهای تزریق سوخت، سیستم های خنک کننده، پروانه های پمپ آب، نگهدارنده های ترموستات، ترمز های الکتریکی، کلیدها، پوشش های محافظ چراغهای خودرو و بسیاری از موارد دیگر.

پلی فنیلن سولفید به ندرت برای ساخت قطعات بخش داخلی با خارجی خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.

محصولات الکترونیکی و برقی

از انجایی که ماده یاد شده دارای مقاومت زیادی در برابر حرارت بوده، سختی و استحکام خوبی داشته و پایداری ابعادی ان نیز بالاست، گزینه ای ایده ال برای بازار قطعات الکترونیکی و الکتریکی است.

  • دارای شارش خوبی بوده و امکان کاهش اندازه ی ان در قالب گیری دقیق رابط ها و سوکتها کم میباشد
  • دارای استحکام بالاتر و یکپارچگی مکانیکی لازم برای سر هم بندی قابل اعتماد  میباشد
  • مناسب ترین ماده موجود برای انواع روش های لحیم کاری و جوش کاری است.

پلی فنیلن سولفید یا PPS در حوزه ی برقی و الکترونیکی به منظور تولید انواعی از قطعات از جمله هسته سیم پیچ و رابط، درایور های دیسک سخت، پوشش های الکترونیکی، سوکتها، کلید و رله استفاده میشود. دلیل اصلی موثر بر افزایش استفاده از این مواد در تولید قطعات برقی، امکان جایگزینی انها با پلیمرهایی که در دماهای پایین تر به کار برده میشوند.

وسایل خانگی

خواصی مانند پایداری ابعادی ایده ال، چگالی پایین، مقاومت در برابر ساییدگی و هیدرولیز پلی فنیلن سولفید یا PPS را به ماده ای مناسب برای تولید قطعات تهویه هوا و وسایل گرم کننده، دسته ماهی تابه های مخصوص سرخ کردن، گریلهای شبکه ای  خشک کننده مو، شیرفلکه های آهنی، توستر و سایر موارد در بین وسایل خانگی  تبدیل کرده است.

محصولات صنعتی

پلی فنیلن سولفید یا PPS به خوبی توانسته تا جای الیاژهای آهن، ترموستها و بسیاری از انواع گوناگون ترموپلاستیکها را در محصولات حوزه  مهندسی مکانیک پر کند. پایداری گرمایی و مقاومت شیمیایی زیاد این ماده باعث میشوند تا برای به کارگیری در محیط های شیمیایی مهاجم مناسب باشد.

  • پلی فنیلن سولفید در تولید بسیاری از محصولات صنعتی نقش دارد مانند تولید ترکیباتی که در خارج از محیط قالب گیری تزریقی تقویت شده قرار دارند.
  • از این ماده برای رانش یا روزن رانی و همچنین تولید پوشش های نچسب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده میشود
  • ماده یاد شده برای قطعات قالب گیری شده که تحت فشار مکانیکی و گرمایی زیادی قرار میگیرند، مناسب است.
  • در ساخت وساز ماشینی و مهندسی دقیق نیز این ماده در تولید قطعاتی مانند پمپ ها، شیر فلکه و لوله نقش دارد.
  • در حوزه تجهیزات تهویه هوا و گرمادهی نیز میتوان پلی فنیلن سولفید را برای تولید کمپرسور ها، مخزن، قطعات گردش آب داغ، رله و کلیدهای موتور، قطعات هواکش و ترموستات به کار برد.

محصولات حوزه سلامتی و پزشکی

ترکیبات این ماده که معمولا با شیشه تقویت شده اند، نیز برای تولید  تجهیزات پزشکی مانند ابزار های جراحی و قطعات دستگاهی و بخش هایی استفاده میشود که نیازمند پایداری ابعادی خیلی بالا، استحکام و مقاومت در برابر گرما هستند. از فیبر های پلی فنیلن سولفید هم در تولید لایه ها و الیاف پزشکی استفاده میشود.

 

شرایط فراوری پلی فنیلن سولفید چگونه است؟

معمولا رزین های پلی فنیلن سولفید (پلیمرهای بازی، تقویت شده با شیشه و تقویت شده با مواد معدنی و شیشه) برای قالب گیری تزریقی، قالب گیری بادی اکستروژنی و روزن رانی استفاده میشوند.

این ماده میتواند در دمایی بین 300 تا 350 درجه سانتی گراد فراوری شود و ممکن است نقطه ذوب بالا در مواردی مانع این فرایند شود. در صورتی که انواع تقویت شده وپر شده ی پلی فنیلن سولفید انتخاب شوند، از فرایندهای دمایی یاد شده به منظور جلوگیری از فرسودگی استفاده خواهد شد.

مراحل پیش از خشک سازی

این مرحله در دمای 150 تا 160 درجه سانتی گراد و به مدت دو تا سه ساعت و یا در دمای 120 درجه سانتی گراد و به مدت 5 ساعت انجام میگیرد تا ظاهر قطعات قالب گیری شده را بهبود بخشد و همچنین از خروج قطعات اشک مانند هنگام تزریق ماده در قالب جلوگیری کند.

قالب گیری تزریقی

  • دمای سیلندر بین 300 تا 320 درجه سانتی گراد
  • دمای قالب گیری بین 120 تا 160 درجه سانتی گراد تا حالتی بلورین ایجاد شود
  • فشار تزریقی بین 40 تا 70 MPa

روزن رانی

  • شرایط خشک کردن: 121 درجه سانتی گراد به مدت 3 ساعت
  • دمای قالب گیری: 300 تا 310 درجه سانتی گراد
  • دمای ذوب: 290 درجه سانتی گراد