کاربرد سیانواکریلات

دسته: مقالات منتشر شده در 23 آذر 1398
نوشته شده توسط Admin بازدید: 3189

سیانواکریلات برای تولید چه محصولاتی به کار برده می شود؟

سیانواکریلات نامی است که به دسته ای از چسبها مانند methyl-2-cyanoacrylate داده شده است و تحت نام تجاری Superglue یا Krazy Glue فروخته میشود. انواع دیگری از این چسبها عبارتند از 2-octyl cyanoacrylate یا n-butyl-cyanoacrylate که به عنوان چسبهای پزشکی و با برندهایی همچون Dermabond و Traumaseal شناخته میشوند. این رزین ها، چسبهای فوری نیز نام دارند. به طور کلی این مواد نوعی رزین های آکریلیک هستند که در حضور آب به سرعت بسپارش شده و زنجیره های بلند و مستحکمی را می سازند.

 

مصارف سیانواکریلاتها 

1. کاربرد های الکترونیکی: سیانواکریلات ها به منظور سرهم بندی نمونه قطعات الکترونیکی و یا مدلهای هواپیماهایی استفاده میشوند. اثربخشی این مواد در اتصال فلزات و همچنین تنوع بسیار بالای آنها باعث شده است تا گزینه ای مناسب برای کسانی باشد که به مینیاتور و همچنین مدل سازی علاقه دارند.

۲. آبزیان و آکواریوم: چسبهای سیانواکریلات توانایی بسیاری در مقاومت در برابر آب دارد و همین ویژگی آنها را به انتخابی مناسب برای افرادی تبدیل کرده است که به آکواریوم های آب زیان و همچنین تکه تکه کردن مرجانها علاقه‌مندند. قطعه های بریده شده از مرجان های سخت را می توان به تکه هایی از سنگ های زنده چسب زد تا بتوان بخش های جدیدی را به وجود آورد. از این چسب ها در خود اکواریوم نیز می توان استفاده کرد ولی سیلیکونها باید حتماً فراوری شوند تا احتمال خطر زایی آنها به صفر برسد. اگرچه از آنجایی که سیانواکریلات ها به عنوان گروهی از چسب شناخته می شوند مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت و گرما دارد، ولی  نیترات فتالیک موجود در این ماده می تواند به طور کلی خواص یاد شده را بی اثر سازد. از دیگر مصارف چسب یاد شده در این حوزه می توان به تزئین و یا طراحی انواعی از گیاهان در آب های تازه و همچنین آب های آکواریوم اشاره کرد که با هدف ایمن‌سازی ارتباط بین ساقه گیاهان زنده با تکه های چوب و یا سنگ انجام می گیرد.

۳. سطوح صاف و صیقلی: بیشتر انواع استاندارد سیانواکریلات ها به سادگی به شیشه های صاف و صیقلی نمی‌چسبد اگرچه می توان آنها را به عنوان یک راه اتصالی موقت و سریع قبل از استفاده از انواعی از چسب های سیانواکریلاتی و یا اپوکسی به کار برد که به طور ویژه برای شیشه طراحی شده اند. این امکان نیز وجود دارد که از چسبهای مکانیکی حول بافت فیبر شیشه استفاده شود تا ارتباطات موجود تقویت شود و یا بخش های کوچکی تولید شوند.

۴. فیلر: زمانی که چسب های سیانواکریلات به سدیم بی کربنات اضافه شوند، نوعی فیلر سخت و سبک وزن به وجود می آید. از سدیم بیکربنات ابتدا به منظور پر کردن فضاهای خالی استفاده می‌شود و سپس از چسب یاد شده به این ماده اضافه می‌شود. ترکیب نام برده شده گزینه ی بسیار خوبی برای مواد روزنه‌دار و یا متخلخل است که رابطه چندان خوبی با چسبها ندارد. گاهی اوقات نیز متد یاد شده توسط مدل سازان هواپیمایی به منظور جمع بندی و یا تعمیر بخش های فومی پلی استر ینی استفاده میشود. واکنش بین سیانواکریلات ها و سدیم بی کربنات با آزاد سازی مقدار زیادی گرما همراه است و علاوه بر آن بخارهای سمی از این واکنش آزاد می شود. یکی از برندهای چسب یاد شده که با نام SupaFix شناخته می‌شود از کلسیم اکسید به عنوان یک فیلر استفاده می‌کند و ماده بسیار سخت‌تری را به وجود می‌آورد که به منظور اتصال مواد سخت و مستحکم و حتی تعمیر قالبهای ترک برداشته شده به کار برده میشود.

۵. کارهای چوبی: چسبهای سیانواکریلات در حوزه کارهای چوبی نیز مصارفی دارند. به عنوان مثال می توان آنها را در مرحله اخر به عنوان موادی  به کار برد که حالتی درخشان کننده به ماده می بخشند و همچنین به سرعت خشک می شوند. معمولاً روغن الیف به منظور کنترل میزان فرآوری این نوع چسب ها به آن اضافه می شود. ترکیب چسب یاد شده به همراه خاک اره نیز به منظور پر سازی جاهای خالی و ترک ها به کار برده می شود. متدهای تعمیری یادشده برای صفحه صدای پیانو، وسایل موسیقی چوبی و حتی وسایل چوبی خانگی به کار برده می شوند.

۶. حوزه پزشکی و دامپزشکی: چسبهای سیانواکریلات از اوایل دهه هفتاد و یا قبل از آن در حوزه دامپزشکی و به منظور بهبود استخوان و یا لاک لاکپشت به کار برده می شوند. هری کووردر سال ۱۹۶۶ عنوان کرد که از اسپری های ساخته شده از این ماده در جنگ ویتنام با هدف کاهش خونریزی سربازان زخمی استفاده می‌شود تا زمانی که آنها را بتوانند به بیمارستان منتقل کنند.n-Butyl cyanoacrylate ها نیز از دهه ۷۰ در حوزه پزشکی به کار برده می‌شدند ولی در آمریکا از آنجایی که این ماده نوعی از حساسیت های پوستی را به وجود آورده بود سازمان غذا و داروی آمریکا این مورد را به عنوان یک چسب پزشکی تا سال ۱۹۹۸ تایید نکرد. مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهند که چسب نام برده شده می تواند در مقایسه با بخیه های سنتی گزینه ایمن تر و کاربردی تر برای بستن زخم ها باشد. در مقایسه چسب یادشده با بخیه می‌توان عنوان کرد که این مواد با سرعت بسیار بیشتری زخم را می‌بندد و همچنین احتمال بروز عفونت در آنها بسیار کمتر است و در نهایت نیز ظاهر بسیار زیبا تری دارند.  نفوذ بخیه ها در لایه های زیرین و و بخش های چربی دار راهی را برای ورود آلودگی به این نواحی باز میکند. صخره نوردان نیز از چسب‌های سیانواکریلات به منظور بهبود آسیب وارد شده به پوست نوک انگشتان خود استفاده می کنند. این ماده در تولید پوشش های محافظ برای نوک انگشتان کسانی به کار برده می‌شود که از سازهای زهی استفاده می کنند. اگرچه این ماده زیاد سمی نیست و همچنین به همراه لایه های قدیمی پوست به پایین می‌ریزد، استفاده از مقدار بسیار زیادی از آن و همچنین بخارهای آن به صورت مستقیم برای پوست می تواند عامل ایجاد سوختگی شیمیایی باشد.

7. حوزه زیبایی: چسبهای سیانواکریلات در حوزه زیبایی و همچنین صنعت زیبایی هم به عنوان چسبهای مژه مصنوعی و یا چسب های ناخن به کار برده می شوند. در مواردی هم چسب های یاد شده با قطره های چشمی اشتباه گرفته می شوند و همین موضوع خود می تواند باعث آسیب دیدگی شیمیایی چشم شود.

 

نکات ایمنی مرتبط با استفاده از چسب های سیانواکریلات

این امکان وجود دارد که چسب های یاد شده به بخش های بدن بچسنند و اگر بخش هایی از پوست پاره شوند، به این نواحی اسیب وارد خواهد شد. البته به سادگی و بدون هیچ فشاری می توان چسب ها را تا نهایتا چهار روز از پوست جدا کرد. استفاده از روغن سبزیجات در مناطق اطراف و یا روی چسب باعث می‌شود تا جداسازی آن از پوست با سرعت بیشتری صورت گیرد. در صورتیکه این چسب در ناحیه پلک چشم استفاده شود حتماً برای جدایی آن باید با پزشک مشورت شود.

 

آیا چسبهای سیانواکریلات مواد سمی هستند؟

بخار های آزاد شده از این چسب ها در واقع نوع تبخیری از مونومرهای سیانواکریلات هستند که می‌توانند بر غشاهای حساس مخاطی مجرای تنفسی مانند چشم ها، بینی، گلو و ریه آسیب وارد کنند. این مواد بلافاصله توسط رطوبت موجود در غشا بسپارش شده و حالتی بی  اثر پیدا می کند. در صورتی که ماده یاد شده در محیط های به کار برده شود که به خوبی تهویه شده‌اند، ریسک های موجود کاهش پیدا خواهد کرد. حدود ۵ درصد از مردم ممکن است در اثر قرارگیری مکرر در معرض این ماده به آن حساس شده و علائمی مشابه آنفولانزا را تجربه کنند. علاوه بر آن ماده یاد شده می تواند باعث بروز حساسیت های پوستی و واکنشهای آلرژیک پوستی شود و به همین دلیل کنفرانس آمریکایی متخصصان بهداشتی صنعتی و دولتی اعلام کرده است که میزان قرارگیری در معرض آن باید ۲۰۰ بخش بر میلیارد باشد. در مواردی بسیار نادر تنفس این ماده ممکن است منجر به بروز آسم شود. از آنجایی که انواع بسیار گوناگونی از چسب ها وجود دارند که دارای فرمولاسیون حاوی سیانواکریلات می باشند، نمی توان مقدار دقیقی را برای میزان سمیت این مواد تعیین کرد. حوزه اجرایی امنیتی و سلامتی در انگلستان و همچنین برنامه‌های سم شناسی ملی در آمریکا به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این سیانواکریلات ایمن بوده و به مطالعات بیشتری در این حوزه نیاز نیست. 2 _ اکتیل سیانواکریلات نیز با سرعت بسیار کمتری خواص خود را از دست می دهد و این موضوع نیز ناشی از زنحیره طولانی ارگانیک ان است (مجموعه ای از مولکولهای کربن که با  پیوند های کووالانسی به یکدیگر متصل شدند). مقدار سمیت این ماده کمتر از آستانه مسمومیت یاد شده است. از آنجایی که   اتیل سیانواکریلات می تواند برای بافت ها سمی باشد، بنابراین از دو- اکتیل سیانواکریلات برای بخیه ها استفاده می شود.

 

واکنش با نخ، پشم و سایر مواد فیبری

استفاده از چسب های سیانو آکریلات برای مواد طبیعی مانند نخ، چرم و یا پشم باعث می‌شود تا نوعی واکنش گرمازای سریع و قدرتمند اتفاق می‌افتد. همین واکنش برای فایبرگلاس و کربن فیبر هم به وجود می آید. ممکن است گرمای آزاد شده باعث ایجاد سوختگی های شدید شود و یا گازهای سفیدرنگی را آزاد کند که می توانند عامل حساسیت های پوستی باشند. بنابراین در صورتی که با سیانواکریلات ها کار میکنید و یا در معرض این مواد هستید بهتر است از پوشیدن لباسهای پشمی و نخی به خصوص دستکش های نخی خودداری کنید.