فیلامنت آکریلیک استایرن آکریلونیتریل ASA

دسته: مقالات منتشر شده در 19 مهر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1151

فیلامنت های آکریلیک استایرن آکریلونیتریل، خواص، معایب و مصارف آن

فیلامنت های آکریلیک استایرن آکریلونیتریل که با نام اختصاری ASA نیز نشان داده می شوند دسته‌ای از هم بسپارها می باشد. خواص این گونه از فیلامنت ها به صورتی است که می‌توان آن را به خوبی با فیلامنت های اکریلونیتریل بوتادین استایرن مقایسه نمود و این در حالیست که تمایز هایی نیز بین آنها وجود دارد. به عنوان مثال ماده نامبرده شده ترکیبی از رنگ زرد و سفید و یا خاکستری و سفید دارد اما همانند اکریلونیتریل بوتادین استایرن می‌توانید آن را در رنگ‌های متفاوتی تهیه کنید و علاوه بر آن این ماده از درخشش خوبی برخوردار است و پایداری شیمیایی و گرمای مطلوبی نیز دارد. فیلامنت نام برده شده از هم بسپارش آریل نیتریل و استایرن به وجود می‌آید و نوعی الاستومر ترکیبی آکریل استر محور به این ترکیبات اضافه می‌شود. الاستومر نام برده شده از ذرات بسیار کوچکی تشکیل می شود که به وسیله چهارچوب SAN و زنجیره‌های پیوندی SAN ز به یکدیگر متصل شده اند و در طی فرایند تولیدی نیز دسته ای از مواد افزودنی به ماتریکس اصلی پلاستیک اضافه می‌شوند همانند آنتی اکسیدان ها و نرم کننده ها و پایدار ساز های ماده در برابر اشعه فرابنفش.

 

به کارگیری فیلامنت های آکریلیک استایرن آکریلونیتریل چه مزایایی در چاپ سه بعدی دارد؟

مطابق آنچه که پیش از این نیز عنوان شد این نوع از فیلامنت ها از پایداری گرمایی و شیمیایی خوبی برخوردارند و علاوه بر آن مقاومت آنها در برابر ضربه در دمای پایین نیز بسیار مطلوب می باشد. این فیلامنت ها حاوی ذرات پلی بوتادین میباشند که خود عاملی برای مقاومت بسیار ضعیف در برابر اشعه فرابنفش در فیلامنت های آکریلونیتریل بوتادین استایرن است. در واقع این ماده در فیلامنت های نامبرده شده توسط آکریلیک استرها جایگزین شده است و علاوه بر آن فرآوری این نوع فیلامنت‌ها نیز با سادگی صورت می گیرد. جالب است بدانید که دمای انتخابی این سطح از فیلامنت ها می تواند در گستره ی بسیار بزرگی تغییر کند. از سایر ویژگی های آن می توان به چنین مواردی اشاره کرد: استحکام و قدرت بسیار بالا، مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی. زمانی که فیلامنت نام برده شده در دمای اتاق به کار برده شود به راحتی می‌تواند در برابر روغن‌های معدنی، سوخت های کاربراتور، چربی های حیوانی و گیاهی، نفت ،اسیدهای رقیق، مواد قلیایی، آب و محلول های نمکی آبکی مقاومت نماید. یکی دیگر از مزیت های فیلامنت های آکریلیک استایرن آکریلونیتریل در این مورد خلاصه می‌شود که از اشتعال پذیری کمی برخوردار است و تجزیه گرمایی این ماده در دمای بالاتر از ۳۵۰ درجه سلسیوس اتفاق می‌افتد و در صورتیکه در دمای ۴۵۰ درجه سلسیوس قرار بگیرد احتمال اشتعال آن وجود خواهد داشت. کاربرانی که از فیلامنت نام برده شده استفاده کردند نیز گزارش می کند که نحوه چاپ آن شباهت بسیار زیادی با فیلامنت های پلی لاکتیک اسید دارد و در صورتی که دمای زمینه اصلی برابر با 90 درجه سلسیوس باشد احتمال خمیدگی و یا وجود انحنا در این مواد کاملاً از بین خواهد رفت. علاوه بر آن در صورتی که از اسپری مو بر روی زمینه‌های چاپ استفاده کنید این نوع از فیلامنت ها در طی چاپ حالت خود را به خوبی حفظ خواهند کرد و با کاهش دما کم کم حل خواهد شند. استفاده از فیلامنت های یاد شده از مزیت‌های دیگر نیز برخوردار است که با به کارگیری آنها مسلما می توانید با آنها به خوبی آشنا شوید.

 

به کارگیری فیلامنت های آکریلیک استایرن آکریلونیتریل در چاپ سه بعدی چه معایبی دارد؟

این نوع فیلامنت مقاومت چندانی در برابر کتون، اتر و استرها دارد و در صورتی که در معرض این مواد قرار بگیرد سطح آن متورم خواهد شد و در نهایت امکان بروز ترک های وجود دارد که به آنها ترکهای ناشی از فشار گفته می شود. همچنین ممکن است که این ماده در اسیدهای معدنی غلیظ و یا هیدروکربن های کلرین و یا هیدروکربن ها به طور کامل حل شود.

 

از چه تنظیماتی از به منظور چاپ فیلامنت های آکریلیک استایرن آکریلونیتریل استفاده می شود؟

ابتدا بهتر است اشاره کنیم که تنظیماتی که ما در این قسمت عنوان می‌کنیم تنها پیشنهادات ما هستند و می‌توانند با توجه به نوع فیلامنت انتخابی شما، مواد افزودنی، چاپگر سه بعدی شما و یا حتی محصول مورد نظر شما برای چاپ تفاوت پیدا کند بنابراین می توانید به منظور بهبود شرایط مورد نظر خود کمی زمان بگذارید و تنظیمات را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید.

  • دمای چاپ بین ۲۴۰ تا ۲۷۰ درجه سلسیوس
  • دمای زمینه حرارتی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ درجه سلسیوس
  • سرعت چاپ سی تا ۴۰ میلیمتر در ثانیه
  •  سایر موارد مهم: چگالی 1.06 گرم بر سانتی متر مکعب ،نقطه ذوب ۲۶۵ درجه سلسیوس، پایداری ابعادی تا ۹۶ درجه سلسیوس، استحکام کششی ۴۲ مگا پاسکال.

 

آیا به منظور چاپ فیلامنت های آکریلیک استایرن نیتریل به زمینه های حرارت دیده نیاز است؟

این نوع از فیلامنت ها کاملاً عکس اکریلونیتریل بوتادین استایرن می‌توانند بدون استفاده از زمینه‌های حرارت دیده فرآوری شوند زیرا هیچ گونه انحنایی در این مراحل نباید به وجود بیاید. البته تعداد زیادی از کاربران که تجربه ای در حوزه چاپ سه بعدی با استفاده از این فیلامنت ها دارند عنوان می‌کنند که بهتر است از این گونه زمینه ها استفاده شود.

 

آیا می‌توان فیلامنت های آکریلیک استایرن آکریلونیتریل را به یکدیگر متصل کرد؟

این نوع از فیلامنت ها دقیقا همانند اکریلونیتریل بوتادین استایرن می‌توانند به یکدیگر چسبانده شوند و به عنوان مثال شما می توانید از انواع روش های جوشکاری برای نیل به این هدف استفاده کنید و اگر دسترسی به چنین دستگاهی ندارید امکان به کارگیری رزین های اپوکسی، پلی استر، ایزوسیانات و یا چسبهای فنولی نیتریل هم وجود دارد.

 

آیا می‌توان فیلامنت های آکریلیک استایرن اکریلونیتریل را مجدداً فرآوری کرد؟

متاسفانه اطلاعات دقیقی در خصوص این موضوع وجود ندارد اما از آنجایی که این دسته از فیلامنت ها شباهت بسیار زیادی با اکریلونیتریل بوتادین استایرن دارد بنابراین این امکان نیز وجود دارد که آنها را بتوان به روش یکسان مجدداً فراوری کرد. در بسیاری از موارد نیازی به انجام چنین کاری نخواهد بود.

 

در ذخیره سازی فیلامنت های آکریلیک استایرن اکریلونیتریل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

به طور کلی ذخیره سازی انواعی از فیلامنت ها باید به گونه ای صورت بگیرد که دور از رطوبت و نور خورشید باشند و علاوه بر آن دمای اتاق باید بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سلسیوس تنظیم شود. قبل از اینکه فیلامنت مورد نظر خود را برای بار اول مورد استفاده قرار دهید بهتر است که آن را در بسته بندی اصلی خود نگه دارید. پس از آن میتوانید فیلامنت را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را به صورت کامل ببندید به گونه ای که امکان نفوذ هوا در آن وجود نداشته باشد. به منظور پیشگیری از جذب رطوبت توسط این دسته از فیلامنت ها می توانید چندین بسته از ژلهای سیلیکا را نیز در کیسه حاوی فیلامنت های نامبرده شده قرار دهید و می توانید آنها را به صورت جداگانه در مغازه ها نیز پیدا کنید. در صورتی که ژل سیلیکا تازه و خنک باشد باید رنگی کاملاً شفاف داشته باشد. اگر این نوع از ژلها رطوبت زیادی را به خود جذب کرده باشند رنگ آنها تغییر پیدا می‌کند و سایه هایی از رنگ نارنجی را می توانید در آن مشاهده کنید. در هر صورت اگر شاهد چنین تغییر رنگی بودید می توانید این بسته ها را از کیسه نامبرده شده خارج کنید و اجازه دهید تا خشک شود زیرا امکان به کارگیری مجدد آنها نیز وجود دارد. به طور کلی ذخیره فیلامنت ها به حالت رولی بسیار بهتر انجام می‌گیرد و این در خصوص سایر فیلامنتها نیز صدق می کند و بهتر است آنها را در یک جعبه پلاستیکی با درپوش و یا یک بسته مقوایی قرار دهید که مورد دوم را نیز حتماً باید بپوشانید.

 

چگونه از چسبندگی ضعیف بین لایه ای در فیلامنت های نام برده شده پیشگیری نماییم؟

در صورتیکه فیلامنت مورد نظر شما در طی چاپ و در حال روزنرانی می باشد ممکن است تعدادی از شکاف ها و یکپارچگی ها را بین لایه ها مشاهده کنید که خود تاثیر بسیار زیادی بر استحکام و چسبندگی لایه دارد و به همین دلیل باید مطمئن شوید که دمای افشانک در چاپ این نوع از فیلامنت ها به صورت درست تنظیم شده است و امکان بروز مشکلات مختلف در طی چاپ به حداقل برسد. اگر در حین چاپ سه بعدی این نوع از فیلامنت ها از پنکه های خنک کننده استفاده کنید ممکن است که چسبندگی درون لایه این مواد دچار اختلالاتی شود و علاوه بر آن بهتر است که تنظیمات را در درجه پایین قرار دهید تا بتوانید چسبندگی بین لایه ای را بهبود بخشید. پیشنهاد می کنیم که ابتدا از پنکه در حالت خاموش استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به کاهش چسبندگی لایه ای شود، جلوگیری از جذب رطوبت به این دسته از فیلامنت ها میباشد. زمانی که فیلامنت ها از انتهای حرارتی عبور می‌کنند ممکن است رطوبت موجود در آنها حباب هایی را در پلاستیک های روزنرانی شده به وجود آورد و خواص مکانیکی ماده را از بین ببرد.

مترجم: ف.ال احمد