فیلامنت های برنزی Bronze

دسته: مقالات منتشر شده در 28 مهر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 936

فیلامنت های برنز به چه موادی گفته می شود و از چه خواصی برخوردارند؟

زمانی که شما دسته ‌ای از محصولات را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و مواد کاملاً پلاستیکی تولید می کنید در نهایت ماده ‌ای را به وجود خواهید آورد که ظاهری همانند پلاستیک خواهد داشت. بر خلاف آنچه که عنوان می‌شود که روش چاپ سه بعدی با به کارگیری فناوری FDM تنوع بسیار زیادی دارد اما به کارگیری فلز های پلاستیکی به عنوان مواد خام اولیه در این دسته از فناوری‌ها با محدودیت بسیار زیادی همراه است. تولیدکنندگان موفق شده اند تا مشکل نامبرده شده را با ترکیب مواد پلاستیکی با تعدادی از ذرات جامد متمایز حل نمایند. به عنوان مثال می‌توان فیلامنت های برنز را نام برد که یکی ازانواع نوین هستند. فیلامنت های برنز دقیقا به چه موادی گفته می‌شود؟

 

فیلامنت برنز چیست؟

فیلامنت برنز به عنوان یکی از فیلامنت هایی شناخته می‌شود که از مواد فلزی پر شده اند و این مواد برای انواع چاپگرهای سه بعدی طراحی شده اند تا بتوانند محصولاتی را با ظاهری مشابه با فلزات واقعی تولید کننده و این در حالی است که به کارگیری آنها همانند فیلامنت های پلاستیکی بسیار ساده خواهد بود. تقریباً تمامی فیلامنت های پر شده از مواد فلزی با روش یکسان تولید می‌شوند و پودر فلز بسیار ریز نیز در این مواد با پلاستیک های ترموست ترکیب شده و به فیلامنت تبدیل می شود. اما در خصوص فیلامنت های برنز می‌توان عنوان کرد که ۴۰ درصد از مواد تشکیل دهنده آنها را ذرات برنز و ۶۰ درصد آن را پلی لاکتیک اسید تشکیل می دهد و علاوه بر آن تقریباً تمامی فیلامنت های ترکیبی از پلی لاکتیک اسید برخوردارند که ساختار اصلی پلاستیک را تشکیل می‌دهد و در نهایت کاربری آنها را بسیار ساده تر خواهد ساخت. زمانی که می‌خواهید این دسته از فیلامنتها را خریداری کنید اهمیت بسیاری دارد تا بتوانید تمایزی بین انواعی از فیلامنت های پر شده از مواد فلزی و پلاستیکی را بیابید که فقط با رنگ های فلزی پوشش داده شده اند. تعدادی از فیلامنت ها که دارای پوشش های فلزی می باشند ارزان تر بوده و کاربری آنها نیز بسیار ساده تر می باشد اما در مقایسه با محصولاتی که از فیلامنت های پر شده از مواد فلزی ساخته می‌شوند آنها از استحکام و درخشش کمتری برخوردارند.

 

مزایا و معایب فیلامنت های برنز کدامند؟

اگر شما علاقه زیادی دارید که از این دسته از فیلامنت ها برای تولید محصول مورد نظر خود استفاده کنید بهتر است ابتدا به شما هشدار دهیم که کاربری و در واقع چاپ سه بعدی با استفاده از آنها چندان رونده ساده ای نخواهد بود و در این بخش به مزایا و تعدادی از مشکلات و دشواری‌های ان اشاره خواهیم کرد.

 

مزیت ها

  • ظاهر بسیار زیبا: دلیل اصلی آن که تعداد زیادی از افراد فیلامنت های برنز را برای تولید محصول مورد نظر خود انتخاب می کنند در این مورد خلاصه می شود که محصولات نهایی تولید شده از آنها ظاهر بسیار زیبایی دارند و علاوه بر آن می‌توان عنوان کرده که این محصولات ظاهری درخشنده و خشن دارند که باعث می‌شود تا توجه تمامی افراد موجود و حاضر در اتاق به خود جلب نماید. اگر شما همیشه می خواستید تا نوعی مجسمه با شکل مورد دلخواه خود را با استفاده از رنگ برنزی تولید نمایید و در اتاق نشیمن خود قرار دهید بنابراین چاپ سه بعدی به همراه فیلامنت های برنز می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد و علاوه بر آن ارزان تر بوده و کاربری بسیار ساده تری نیز نخواهد داشت و این در حالی است که شما در غیر این صورت آن را به یک فرد متخصص در این زمینه تحویل دهید. جذابیت ظاهری یکی از ویژگی‌های بسیار عمده فیلامنت های ترکیبی در چاپ سه بعدی به شمار می آید.

 

  • روکاری ساده تر و مطلوب تر: از آنجایی که فیلامنت های برنز به کار برده شده در چاپ سه بعدی دارای ذرات برنز می باشد که در ساختار اصلی آنها وجود دارد، باعث می‌شود تا فرصت‌های اتمام کار زیادی برای این مواد به وجود آید و در واقع می‌توان آنها را به روش های متفاوتی رو کاری نمود.

 

  • وزن زیاد: وجود ذرات فلزی جامد در فیلامنت های برنز باعث می‌شود تا در حالت ترکیبی نسبت به وضعیت نرمال از وزن بسیار بالاتری برخوردار باشند و این مورد به معنای آن است که محصول نهایی مورد نظر شما سنگین تر خواهد بود و به همین دلیل در مقایسه با محصولات ساخته شده از پلاستیک ها بسیار جذاب تر و بهتر به نظر خواهند آمد.

 

معایب

  • قیمت بالاتر: از آنجایی که مواد برنز دارای انواعی از ذرات جامد برنز واقعی نیز می باشند بنابراین هیچ جای تعجب نیست که آنها در مقایسه با فیلامنت های استاندارد پلی لاکتیک اسید از قیمت بسیار بالاتری نیز برخوردار باشند. قیمت یک کیلوگرم از پلی لاستیک اسید کمتر از ۲۰ دلار خواهد بود اما همین میزان از فیلامنت های برنز با همین وزن قیمت تقریباً برابربا 60 تا 100 دلار دارند و بهتر است زمانی که می خواهید این دسته از فیلامنت ها را خریداری کنید به یاد داشته باشید که یک کیلوگرم از آنها از طول بسیار کمتری برخوردار خواهند بود زیرا همانطور که پیش از این نیز عنوان شد آن‌ها سنگین‌تر هستند. اگر نمی خواهید هزینه زیادی به منظور خریداری این دسته از فیلامنت ها پرداخت کنید بنابراین حتما در انتخاب فیلامنت مناسب برای خود دقت نمایید.

 

  • حالت شکننده: قرار گیری ذرات جامد در پلی لاکتیک اسید باعث می شود تا این ماده قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و همین مورد در نهایت عاملی است برای آن که برنز موادی بسیار سخت و شکننده باشد. زمانیکه می خواهید که مواد نامبرده شده را حرکت دهید باید بسیار مراقب باشید و مطمئن شوید که هیچ ماده برنده و یا سطح برنده در مسیر شما وجود نخواهد داشت.

 

  • می تواند باعث فرسودگی افشانک شود: برنز به عنوان سخت‌ ترین فلز موجود شناخته نمی‌شود اما حالتی ساینده دارد و همین موضوع باعث می شود تا بخش هایی از چاپگر سه بعدی شما که در ارتباط مستقیم با این فیلامنت ها هستند با سرعت بیشتری فرسوده شوند. به عنوان مثال می‌توان افشانکهایی را نام برد که در بیشتر چاپگرهای سه بعدی رومیزی در تماس مستقیم با این مواد قرار دارند و اگر آنها دچار فرسودگی شوند، محصول نهایی تولیدی شما از کیفیت بسیار پایین تری برخوردار خواهد بود و علاوه بر آن یکپارچگی خود را از دست خواهد داد. در صورتی که تصمیم دارید تا از این دسته از فیلامنت ها برای تولید محصول مورد نظر خود استفاده کنید بهتر است انواعی از افشانک های فلزی مقاوم در برابر فرسودگی را برای چاپگر خود انتخاب نمایید و علاوه بر آن می توانید نوعی افشانک با قطر بسیار بالاتر بین ۵ تا ۶ میلی متر را انتخاب نمایید تا فشارهای فزاینده ذرات فلزی به روی این مواد کمتر شود.

 

  • دشواری در تولید ساختارهای اتصالی: یکی دیگر از پیامدهای به‌کارگیری فیلامنت های برنز با وزن بالا در این مورد خلاصه می‌شود که تولید انواع اتصالات با استفاده از فیلامنت های یاد شده کاری بسیار دشوار می باشد و حتی در مواردی می‌تواند باعث نابودی کل پروژه شما شود. اگر مدل شما از چنین ساختاری برخوردار است و هیچ روشی نمی‌تواند آنها را از پروژه حذف کنید، بنابراین بهتر است از نوعی چاپگر با سیستم‌ های دو روزن ران استفاده کنید تا در این صورت انواع ساختارهای پشتیبانی کننده را برای محصول خود به کار ببرید که از مواد متمایزی ساخته شدند. پلی وینیل استات گزینه بسیار مطلوبی می باشد زیرا آنها می توانند در دمای مشابه با پلی استیک اسید چاپ شود و علاوه بر آن با قرارگیری و غوطه وری کامل محصول در آب از بین خواهند رفت.

 

چگونه با استفاده از فیلامنت های برنز محصولاتی را چاپ کنیم؟

زمانی که شما تنظیمات چاپگر خود را برای به کارگیری فیلامنت های برنز تغییر میدهید، باید به دو موضوع دقت کنید. مورد اول آن است که این فیلامنت ها سنگین می باشند و این مورد نه تنها باعث می شود تا ایجاد ساختارهای اتصالی و یا معلق با دشواری بیشتری صورت بگیرد و علاوه بر آن امکان کشیدگی نخها نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر آن وجود ذرات برنز در فیلامنت باعث می‌شود تا رسانایی گرمایی آن بیشتر شود و این بدین معنی است که شما نباید آنها را در معرض حرارت بسیار بالایی قرار دهید تا بدین وسیله بخواهید سرعت چاپ خود را نسبت به حالت نرمال افزایش دهید. شرایط پیشنهادی برای چاپ با استفاده از فیلامنت های نامبرده شده می تواند از یک برند تا دیگری متفاوت باشد اما تمامی مواردی که در این قسمت عنوان می‌شود برای چاپ با استفاده از فیلامنت های دارای پلی لاکتیک اسید می باشد و بیشتر برای دمای بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد مناسب است. استفاده از زمینه های حرارت دیده برای فیلامنت های برنز مانند پلی لاکتیک اسید ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست و بهتر است که روی زمینه ‌ای با دمای 60 درجه سانتیگراد محصول خود را چاپ نمایید تا چسبندگی محصول شما به زمینه افزایش پیدا کند. از آنجایی که فیلامنت های برنز از رسانایی گرمای بسیار خوبی برخوردارند، به سرعت گرم می‌شوند پس بهتر است با سرعت ۳۰ میلی متر بر ثانیه و فعالیت خود را آغاز کنید و در صورتی که هیچگونه کشیدگی در فیلامنت مشاهده نکردید می توانید این سرعت را به صورت تدریجی بالا ببرید.

مترجم: ف. ال احمد