درزگیر سیلیکونی در برابر درزگیر پلی اورتانی

دسته: مقالات منتشر شده در 26 آبان 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1650

درزگیر های سیلیکونی در برابر درزگیرهای پلی اورتانی، کدام یک بهتر است؟

درزگیرها موادی با تنوع بسیار بالا می باشند که ممکن است از سیلیکون یا پلی اورتان و یا حتی سایر مواد ساخته شده باشند ولی در هر صورت شاید این مواد یکی از بخشهای جدا نشدنی از جعبه ابزار همیشگی شما را تشکیل دهند. در صورتی که شما تصمیم دارید تا تغییراتی در محیط اطراف خود به وجود آورید و یا می خواهید ساختار جدیدی را پیاده‌ سازی کنید، وسایل خود را به صورت مدرن طراحی کنید یا حمام خود را تغییر دهید مسلما یکی از مواردی که باید حتما در خصوص آن اطلاعات داشته باشید بهترین درزگیر های کاربردی برای شما هستند و به طور قطع در خصوص آنها فکر کرده اید. البته انتخاب درزگیر مناسب با توجه به نیازمندی های نهایی شما کار چندان آسانی نیست. انواع بسیار متمایز از درزگیر ها وجود دارد اما واقعاً بهترین گزینه برای شما کدام یک می باشد؟ به همین دلیل حتما باید اطلاعات زیادی در خصوص درزگیر های موجود، مزیت و معایب آنها کسب کنید. امیدواریم بتوانیم با این مقاله اطلاعات کافی و مناسبی را در خصوص تمایز بین درزگیر های پلی اورتان و سیلیکون در اختیار شما قرار دهیم.

 

مقدمه ای کوتاه در خصوص درزگیرها

درزگیر به دسته از مواد گفته می شود که به منظور پر سازی سوراخ ها و یا شکاف ها به کار برده می شوند تا از آنها در برابر نفوذ هوا و یا آب حفاظت کنند. زمانی که شما از درزگیرها استفاده می کنید در واقع نوعی پرکننده بسیار موثر را به کار میبرید که از حرکت انواع مایعات جلوگیری میکند. درزگیری شباهت بسیار زیادی با بتانه کاری دارد با این تفاوت که مواد کاربردی در درزگیرها معمولاً بسیار انعطاف پذیر هستند و از مواد بسیار انعطاف پذیر نیز ساخته می شوند. انعطاف پذیری باعث می شود تا این مواد انتخاب مناسبی برای درزگیری بخش اتصالی باشند که در آنها کاهش حجم یا افزایش حجم اتفاق می‌افتد. البته درزگیرها همانند چسبها عمل نمی‌کند اما این امکان وجود دارد که از انواعی از درزگیرها با خواص چسباننده برای ماده مورد نیاز خود استفاده کنید. درزگیر ها به صورت بسیار گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و دراین صنایع زیر نیز به کار برده می شوند: ساخت و ساز، خودروسازی، مهندسی هوافضا و دریایی. علاوه بر آن درزگیرها می‌ توانند برای نگهداری از وسایل مورد نیاز شما عمل کنند و یا بخشی از جعبه لوازم شما را تشکیل دهند. همانطور که پیش از این نیز عنوان شد درزگیرها از تنوع بسیار زیادی برخوردارند اما در این مقاله به درزگیرهای سیلیکونی و پلی اورتان می‌پردازیم. اگرچه دو پلیمر نامبرده شده بسیار مشابه یکدیگر می باشند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که چندان مشخص نیست.

 

تمایز شیمیایی بین سیلیکون و پلی اورتان

یکی از تمایزات اصلی بین درزگیر های پلی اورتان و سیلیکون ترکیبات شیمیایی آنها می باشد. سیلیکون نوعی ماده غیر ارگانیک بوده و این درحالی است که پلی اورتان ارگانیک است و تمایز اصلی بین بخش های ارگانیک و غیر ارگانیک نیز در حضور کربن خلاصه می‌شود. ترکیبات ارگانیک از اتم های کربن برخوردار می باشند و در اغلب موارد یک اتم هیدروژن نیز در این ترکیبات مشاهده می شود. اما در ترکیبات غیر ارگانیک هیچ کدام از اتم های یاد شده وجود ندارد. پلی اورتان نوعی ماده پلیمری می باشد که از مجموعه‌ای از اتمهای ارگانیک تشکیل شده و این اتم ها توسط کاربامات به یکدیگر متصل شده اند و این درحالی است که سیلیکون نوعی پلیمر منحصر بفرد به شمار می‌آید زیرا حاوی ترکیبات ارگانیک و غیر ارگانیک می باشد. این فیبرهای ترکیبی از اتم های اکسیژن و سیلیکون تشکیل می شود که با استفاده از پیوندهای C-Si به یکدیگر متصل شده اند. تغییرات در ایجاد زنجیره های این دسته از مواد باعث می ‌شود تا المان‌ های ارگانیک ساختاری در برابر عوامل خارجی قرار بگیرند و به همین دلیل سیلیکون به عنوان یک درزگیر بسیار متنوع شناخته می‌شود. سیلیکون از مصارف بسیار رایج در حوزه ساخت و ساز، توسعه ی انواع رنگ ها و محصولات غذایی به کار برده می شود. ساختار شیمیایی سیلیکون و پلی اورتان هر دو از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند زیرا ترکیبات موجود در آنها به راحتی می ‌تواند بر امکان تجزیه و تخریب آنها اثر گذارد. زمانی که مواد ارگانیک و غیر ارگانیک در برابر اشعه فرابنفش ناشی از خورشید قرار می‌گیرند، به گونه دیگری واکنش می دهند. مواد غیر ارگانیک پاسخگویی کمتری نسبت به مواد ارگانیک در برابر اشعه فرابنفش دارند. در مدتی طولانی پلی اورتان (به عنوان نوعی ماده ارگانیک) می تواند در پاسخ به قرارگیری به اشعه فرابنفش دوباره ویژگی‌های اصلی خود را بازیابی نماید. این مورد تاثیر بسیار زیادی بر طول عمر و تنوع درزگیرهای پلی اورتانی دارد.

 

نحوه پاسخگویی درزگیر های نامبرده شده به اشعه فرآبنفش

ترکیبات شیمیایی به عنوان یکی از مهم ‌ترین مواردی به شمار می ‌آیند که در انتخاب درزگیر کاربردی شما نقش دارند و در واقع نوع این ترکیبات می تواند بر نحوه پاسخگویی درزگیرهای شما به اشعه فرابنفش تاثیر داشته باشند. محصولات ارگانیک با قرار گیری در معرض اشعه فرابنفش تغییر می‌کنند و این در حالی است که محصولات غیر ارگانیک حالت پایدار خود را حفظ میکنند. ماده پلیمری اصلی که در درزگیر های سیلیکونی به کار برده شده دارای نوعی ترکیب پایدار می باشد که به عنوان پلی دی متیل سیلوکسان شناخته می شود که در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌گیرد و وجود ترکیبات غیر ارگانیک باعث می‌شود که یکپارچگی این ماده از بین نرود و در واقع تجزیه نشود. پیوندهای سیلیکون و اکسیژن که در درزگیر های سیلیکونی یافت می‌شوند در مقایسه با پیوندهای کربن و اکسیژن در درزگیرهای پلی اورتانی مقاومت بسیار بیشتری در برابر اشعه فرابنفش دارند. در نهایت این موضوع باعث می ‌شود تا درزگیرهای سیلیکون از مقاومت و پایداری بیشتری در برابر تغییرات آب و هوایی نیز برخوردار باشند. از طرف دیگر می توان با اضافه سازی انواعی از مواد شیمیایی که می‌توانند اشعه فرابنفش را به خود جذب کنند و یا مقاومت در برابر اشعه فرابنفش را افزایش دهند، به ماده پلی اورتانی آنها را در برابر اشعه فرابنفش مقاوم نمود.

 

طول عمر درزگیرهای سیلیکون و پلی اورتان

پس از مطالعه اطلاعاتی در خصوص ترکیبات شیمیایی و تغییر پذیری ترکیبات ارگانیک و غیر ارگانیک احتمالاً به این نتیجه رسیده اید که درزگیرهای سیلیکونی در مقایسه با انواع پلی اورتانی طول عمر بیشتری دارد. به طور کلی تاثیرات ناشی از درزگیرهای پلی اورتانی بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد و این در حالی است که تمامی درزگیرهای سیلیکونی می توانند بیش از ۲۰ سال طول عمر داشته باشد. طول عمر بیشتر آنها ناشی از این موضوع می باشد که در درزگیر های سیلیکونی با قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش تجزیه نمی شوند و یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر این موضوع نیز دماست. از آنجایی که قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش می‌ تواند ترکیبات ارگانیک را تغییر دهد تغییرات دمایی هم می توانند بر عملکرد درزگیرها تاثیر بگذارند و در صورتی که شما می‌خواهید بخشی را درزگیری کنید که در برابر تغییرات دمایی قرار دارد، ممکن است شاهد افزایش یا کاهش حجم آن باشید. در چنین شرایطی مسلماً درزگیرهای سیلیکونی گزینه بهتری برای شما می باشد زیرا از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.

 

تفاوت قیمتی بین درزگیرهای سیلیکونی و پلی اورتانی

برای بسیاری از مردم قیمت اولین اولویتی است به هنگام خرید یک درزگیر به آن توجه می کنند. زمانی که شما تصمیم دارید تا نکات مثبت و منفی درزگیرهای نام برده شده را با یکدیگر مقایسه کنید به دو مشکل جدی بر می خورید که مورد اول هزینه ماده بوده که در واقع سیلیکون ها در مقایسه با پلی اورتان ها گران تر نیز می باشند. اگر میخواهید درزگیر های سیلیکونی را انتخاب نمایید باید هزینه بیشتری بپردازید و مورد دوم هزینه کارگران می باشد. اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید انتخاب پلی‌ اورتان ها می تواند به عنوان یک گزینه اقتصادی عمل نماید اما بهتر است به خاطر داشته باشید که در طی سالهای بعد چه مدت زمانی باید به این کار اختصاص دهید. اما اگر میخواهید فرد دیگری این اقدام را برای شما انجام دهد به این نکات توجه کنید: هزینه یک بار استفاده از درزگیرهای سیلیکونی در برابر هزینه دو، سه یا حتی چهار بار از درزگیرهای پلی اورتانی، در طی مدت زیاد سیلیکون ها می توانند صرفه اقتصادی بیشتری به برای شما داشته باشند و این درحالی است که هزینه اولیه آنها بالاتر خواهد بود.

 

کدام نوع درزگیر انتخاب بهتری برای شما می باشد؟

به طور کلی درزگیرهای سیلیکونی در مقایسه با انواع پلی اورتانی موادی متنوع‌ تر و انعطاف پذیرتر می باشند و کارکرد بهتری در بیشتر محیط ها دارند. ترکیبات غیر ارگانیک در آنها بدین معنی است که بهتر می توانند در برابر اشعه فرابنفش مقاومت داشته باشد و همین دلیل در مقایسه با درزگیرهای پلی اورتان گزینه های بهتری خواهند بود که ممکن است پس از مدتی به حالت ابتدایی و طبیعی خود باز گردند. از طرف دیگر به راحتی می ‌توان سیلیکون را به مواد مختلفی اتصال داده مانند شیشه، فلزات و کاشی اما اتصال این مواد با مواد چوبی به راحتی انجام میگیرد. اما پلی اورتان ها بیشتر برای اتصال قطعات چوبی به یکدیگر استفاده می شوند زیرا به سختی خشک می شوند. فرایند خشک شدگی بدین معنی است که می‌توانند قطعات چوبی را به یکدیگر متصل نمود ولی در نهایت فرآیند مورد نظر شما را کمی دشوارتر می ‌سازد.

مترجم: ف. ال احمد