پرینت سه بعدی قاب تلفن همراه - بخش دوم

دسته: مقالات منتشر شده در 06 دی 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 953

برای ساخت قاب تلفن همراه از چه نوع فیلامنت هایی می توانیم استفاده کنیم؟ (قسمت دوم)

در مقاله قبلی به انواع فیلامنت های کاربردی برای تولید قاب تلفن همراه های سخت و غیر انعطاف پذیر اشاره کردیم و در این مقاله می‌خواهیم به ادامه موضوع پرداخته و فیلامنتهای متناسب برای ساخت قاب های تلفن همراه نرم و یا انواع ترکیبی را عنوان کنیم و در کنار آن به گزینه های کاربردی در خصوص چاپ سه بعدی آنها بپردازیم.

 

کدام فیلامنت ها برای تولید قاب های نرم تلفن همراه گزینه مناسبی هستند؟

  • پلی اورتان های ترموپلاستیک: پلی اورتان های ترموپلاستیک با نام اختصاری TPU نیز نشان داده می شوند همان موادی هستند که اخیراً از نظر تجاری مصارف بسیار زیادی برای تولید قاب تلفن همراه نرم و انعطاف پذیر دارند. به طور کلی موارد عنوان شده در دسته لاستیک های بسیار بادوام قرار می گیرند و ممکن است چاپ سه بعدی با آنها دشوار باشد. در هر صورت اگر شما از تنظیمات درست استفاده کنید می‌توانید قاب تلفن همراه بسیار ایده آلی را در سطح تجاری تولید نمایید. از نظر ظاهری نیز پلی اورتان های ترموپلاستیک ظاهر و حالتی شبیه به مواد لاستیک مانند دارند و رنگ آنها نیز شبیه پاستل است. از مواد نام برده شده به منظور تولید قاب تلفن همراه نرم استفاده شود، می‌توان عنوان کرد که در نهایت محصولات تولیدی تعادلی از انعطاف پذیری و استحکام را به شما ارائه خواهد کرد. پلی اورتان های ترموپلاستیک از اسامی دیگری نیز برخوردارند همانند پلیمرهای مبتنی بر پلی اورتان و یا ترکیبات پلیمری و تمامی آنها از خواص انعطاف پذیری و همچنین ویژگیهای ترموپلاستیک ها برخوردارند. از آنجایی که مواد نامبرده شده مقاومت بسیار زیادی در برابر سایش و مواد شیمیایی دارند بنابراین می‌توان آنها را برای تولید محصولات مختلفی استفاده کرده و این درحالی است که بخواهیم آنها را با TPE خصوصا برای تولید محصولاتی که در محیط های سخت و فرسایش قرار می گیرد، مقایسه کنیم.

 

  • پلی لاکتیک اسید های نرم: پلی لاکتیک اسید های نرم یکی از ترکیبات فیلامنت های پلی لاکتیک اسید می باشند و به طور کلی در مقایسه با ترموپلاستیک های پلی اورتان با درجه استاندارد موادی نرم تر به شمار می آیند. این مواد عکس ترموپلاستیک های پلی اورتان به گونه ‌ای مهندسی شده تا بتوان همانند پلی لاکتیک اسید های استاندارد آنها را با شیوه یکسانی چاپ نمود. تعدادی از قاب تلفن همراه هایی که با استفاده از پلی لاکتیک اسید های نرم ساخته می شوند شباهتی به انواعی دارند که با به کارگیری ترموپلاستیک های پلی اورتان تولید شده اند. به عنوان یک عیب بزرگ می ‌توان عنوان کرد که آنها از محدودیت‌های پلی لاکتیک اسید های استاندارد هم برخوردار می باشند به جز مورد شکنندگی که در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

 

  • کو پلی آمید الاستومرهای ترموپلاستیک: کو پلی آمید الاستومرهای ترموپلاستیک که با نام اختصاری PCTPE نیز نشان داده می شود ترکیب نسبتاً جدیدی است که حالت لاستیک مانند و انعطاف پذیری الاستومرهای ترموپلاستیک را ارائه می‌کند و علاوه بر آن از مزیت‌های نایلون همانند استحکام ساختاری و دوام بالایی نیز برخوردار است و از طرف دیگر می ‌توان عنوان کرد که این ماده به اندازه الاستومرهای ترموپلاستیک نرم نمی‌باشد اما در صورتی که از آن برای تولید قاب های نرم تلفن همراه استفاده شود، از قدرت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود زیرا در هر صورت نرم و انعطاف پذیر است. ماده نام برده شده به طور کلی یکی از فیلامنت های بسیار قدرتمند به شمار می‌آید که از عملکرد بالایی برخوردار است و برای تولید محصولاتی به کار برده می‌شود که به کیفیت بالا نیاز دارند. از طرف دیگر نیز قیمت آن در مقایسه با سایر فیلامنت ها بالاتر است اما در هر صورت برای تولید قاب های نرم تلفن همراه هیچ گزینه ای نمی تواند بهتر از این دسته از مواد در حوزه دوام و استحکام باشد.

 

کدام فیلامنت ها برای تولید قاب های ترکیبی تلفن همراه مناسب هستند؟

قاب های نرم و سخت تلفن همراه هر دو گزینه های ایده آلی هستند ولی اگر نگاهی به بازار انواعی از قاب های تلفن همراه بیندازیم متوجه میشیم که بهترین محصولاتی که در این دسته قرار می‌گیرند از ترکیبی از مواد ساخته شده‌اند و این مواد هم از استحکام و هم سختی متفاوتی برخوردارند. علاوه بر آن استفاده از موادی که حالتی نرم و انعطاف ‌پذیر دارند همانند مواد ترکیبی باعث می‌شود تا این دسته از قاب ها حالتی بسیار نرم تر و لطیف تر داشته باشد. یکی از انواع فیلامنت های نوین که محبوبیت کمتری نیز در بازار دارد و از استحکام و انعطاف پذیری هردو برخوردار می باشد، با نام پلی پروپیلن شناخته می شود که در واقع ماده بسیار ایده آلی برای تولید قاب تلفن همراه است. از مهم ترین و منحصر به فرد ترین ویژگی های فیلامنت های پلی پروپیلن می توان به استحکام بالای آنها در برابر ضربه اشاره کرد و بنابراین تمامی قاب هایی که با استفاده از این مواد ساخته می‌شوند، در برابر ضربه دوام بسیار بالایی خواهد داشت. بهره گیری از پوشش های ترکیبی در قاب تلفن همراه نیز یکی از اقداماتی است که در مرحله فرآوری های تکمیلی صورت می گیرد و به طور کلی می توان انواع قاب های ترکیبی تلفن همراه را تولید کرد که دارای نوعی پوشش داخلی نرم و محافظت کننده می باشند و پس از آن نیز با استفاده از یک محفظه خارجی مقاوم در برابر ضربه و سخت پوشیده می شود. یکی از راه‌های موجود به منظور دستیابی به چنین هدفی استفاده از چاپگرهای سه ‌بعدی دارای دو روزن ران می باشد. همچنین چاپگرهایی را می‌توان به منظور ایجاد ترکیبی از یک لایه سخت خارجی با یک پوشش نرم داخلی به کار برد تا مطمئن شد که موبایل شما در یک محفظه لاستیک مانند قرار می‌گیرد و در عین حال با توجه به استحکام و یکپارچگی بسیار بالای موادی همانند نایلون، پلی کربنات و یا حتی فیلامنت های ترکیبی تقویت شده مورد محافظت قرار می گیرد. این احتمال نیز وجود دارد که افرادی از پوشش های خارجی کاملا زیبا و چشم‌ نواز استفاده کنند این کار معمولاً با به کارگیری فیلامنت های پرشده از بافت بامبو به وجود می آید. در مواردی هم انواع قاب های تلفن همراه ساخته شده از مواد ترکیبی بیشتر برای قسمت های گوشه قاب به کار برده می شوند تا بقیه بخش ها بنا بر احتمالات موجود در اغلب موارد، بیشتر تلفن‌های همراه در یکی از چهار گوشه خود با زمین برخورد می‌کنند و در صورتی که مواد پوششی این قسمت ها سخت تر و مستحکم باشند بنابراین شما می توانید از بروز خسارت های بسیار بالا و یا آسیب دیدگی تلفن همراه خود پیشگیری نمایید. تمامی این اقدامات با جادوی چاپ سه بعدی ممکن خواهد شد.

 

چگونه قاب تلفن همراه را با استفاده از روش چاپ سه بعدی تولید نمایید و مراحل فراوری تکمیلی چگونه خواهد بود؟

یکی از برجسته ترین مزیت هایی که در خصوص چاپ سه بعدی وجود دارد در این در مورد خلاصه می‌شود که تمامی کاربران آن می توانند از خلاقیت بسیار زیاد برای تولید محصولات مورد نظر خود استفاده کنند. در حقیقت چاپ سه بعدی این امکان را به شما می دهد تا تعداد زیادی از محصولات را در حوزه های متفاوت از تولید کاردستی تا قاب تلفن همراه با جزئیات بسیار زیاد و یا حتی آثار قدیمی، وسایل خانگی و سایر موارد تولید کنید. فرقی ندارد که شما تصمیم به ساخت یک قاب سخت و یا نرم بر روی تلفن همراه خود در گرفته باشید زیرا در هر صورت شما باید از مراحل فرآوری تکمیلی استفاده کنید تا مطمئن شوید که محصول نهایی شما به خوبی می تواند از تلفن همراه حفاظت کند و فقط جنبه تزئینی ندارد. اگر برای تولید قاب های سخت تلفن همراه از موادی همانند پلی کربنات و یا نایلون استفاده میکنید که در دسته مواد سخت قرار می گیرند، بهتر است این نکات را رعایت نمایید:

  • سوراخ های مورد نظر برای قاب تلفن همراه را هم اندازه با سوراخ های پورت‌ های متفاوت در نظر بگیرید زیرا بخش های ارتباطی و یا دیواره های نازک موجود در بخش های اطراف می توانند دچار انحنا و خمیدگی شود.
  •  از دریل های دایره مانند استفاده کنید تا بتوانید سوراخ ها را به اندازه کافی بزرگ نمایید.
  • تمامی بخش های پلاستیکی باقی مانده و یا اضافی را از لبه ها با استفاده از سنباده بزدایید و مطمئن شوید که داخل قاب تلفن همراه شما حالتی مرتب و زیبا دارد تا تلفن همراه بتواند به درستی در داخل آن قرار بگیرد.
  •  از اسپری های حفاظت کننده و یا اپوکسی به منظور افزایش استحکام و سختی و همچنین حفاظت از تمامی ویژگی های تزیینی قاب تلفن همراه استفاده نمایید.
  •  اگر شما تصمیم دارید تا تلفن همراه شما ظاهری همانند قاب هایی داشته باشد که در مراکز خرید مشاهده می کنید می توانید انواعی از الگوهای گرافیکی را برای آنها استفاده کنید.

 

برای تولید قاب های نرم تلفن همراه با استفاده از روش چاپ سه بعدی نیز بهتر است چه نکاتی را رعایت نمایید:

  • از تفنگ حرارتی استفاده کنید تا از ازدیاد طول فیلامنت ها جلوگیری نمایید و مطمئن شوید که قاب مورد نظر شما کاملا اندازه تلفن همراه بوده و به گونه ای طراحی شده که تلفن همراه کاملا در آن قرار می گیرد.
  •  اگر پس از قرارگیری تلفن همراه در قاب مورد نظر احساس کردید که اندازه آن بزرگتر می باشد می توانید کمی از پوشش سیلیکونی را در داخل قاب بچسبانید تا نیازی به انجام چاپ مجدد نباشد.
  •  بهتر است که بخش‌های تزئینی را لامینت نمایید زیرا به طور کلی قاب های نرم تلفن های همراه در گذر زمان دچار سایش و فرسودگی خواهند شد.

مترجم: ف. ال احمد