چاپ سه بعدی لاستیک ها

دسته: مقالات منتشر شده در 20 دی 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1205

آیا امکان چاپ سه بعدی لاستیک ها وجود دارد؟

طراحی از زمان اختراع و به کارگیری چاپ سه بعدی بسیار تغییر کرده است و آنچه که در ابتدا کاملاً غیر ممکن به نظر می ‌رسید امروزه به یک واقعیت تبدیل شده است و البته تمامی این اتفاقات فقط به دلیل بکارگیری فناوری چاپ سه بعدی می باشد. چاپ سه بعدی پس از اختراع دچار تغییرات بسیار زیادی شد و امروزه ما می‌توانیم انواعی از محصولات سه بعدی را با استفاده از فیلامنتها، چاپ سه بعدی و البته سیستم های کامپیوتری تولید کنیم که در گذشته بیشتر شبیه یک رویا بود. فناوری چاپ سه بعدی شامل قرار گیری انواعی از مواد کنار یکدیگر می باشد که به شکل دانه های پودری و یا به شکل مولکولهای مایعات به صورت لایه به لایه روی یکدیگر قرار می گیرند و در نهایت یک شیء جامد را در ابعاد سه بعدی به وجود آورند. افرادی که فناوری چاپ سه ‌بعدی را شناخته و از آن استفاده کرده اند سوالات بسیار زیادی در خصوص آن دارند که هنوز باقی مانده است و کسی به آنها پاسخ گفته است. یکی از همین سؤالات در این مورد خلاصه می شود که آیا میتوان فناوری نام برده شده را برای لاستیک ها نیز به کار برد؟

متاسفانه امکان چاپ سه بعدی لاستیک ها وجود ندارد زیرا لاستیک نوعی ماده ارگانیک می‌باشد که ویژگی‌های آن را نمی‌توان با توجه به فاکتورهای خارجی تغییر داد. لاستیک دچار ولکانش می‌شود و همین موضوع در نهایت قابلیت ارتجاعی و استحکام آن را افزایش می‌دهد و در نهایت هم این مورد خود دلیل آن است که نتوانیم لاستیک ها را مجددا در وضعیت مایع مشاهده کنیم. لاستیک ها در چنین مرحله‌ای حالتی بسیار محکم و یکپارچه پیدا می کنند و وضعیت خود را همچنان حفظ می نمایند و قرار گیری مجدد آن‌ها در معرض حرارت فقط باعث سوختگی آن خواهد شد. بنابراین در حقیقت این مورد که لاستیک نمی‌تواند به مایعات تبدیل شود خود دلیلی است که نمی توان از آن برای چاپ سه بعدی وبا تولید محصولاتی با به کارگیری چاپ سه بعدی استفاده کرد. در این مقاله ما به اطلاعاتی در خصوص انواع محصولات لاستیک مانند در چاپ سه بعدی می پردازیم که جایگزین بسیار خوبی برای کسانی هستند که می‌خواهند از لاستیک برای چاپ سه بعدی استفاده کند. علاوه بر این در این مقاله ما به نحوه چاپ آنها اشاره کرده و تعدادی از انواع بسیار رایج را عنوان خواهیم کرد البته ابتدا ما بیشتر به فیلمامنتهای انعطاف‌پذیر خواهیم پرداخت و پس از آن به سراغ رزین های انعطاف پذیر میرویم.

 

فیلامنت های لاستیک مانند انعطاف ‌پذیر برای چاپ سه بعدی کدامند؟

خوشبختانه دسته ‌ای از مواد شبه لاستیک برای چاپ سه بعدی وجود دارند که می توانند به شما حالتی شبیه لاستیک را ببخشند و رایج ‌ترین آنها دسته‌ای می‌باشند که از الاستومرهای ترموپلاستیک ساخته شده اند. این مواد مصارف بسیار متعددی دارند مانند ایجاد کف کفش، صندل ها و مصارف صنعتی همانند حلقه‌های درزگیر. در مراحل اولیه، چاپ فیلامنت های انعطاف پذیر مشکلات بسیار زیادی را برای طراحان به وجود آورده است و این موضوع ناشی از آن است که این دسته از فیلامنت ها بیش از اندازه نرم بودند و به همین دلیل نمی‌توانستند در داخل چاپگرهای سه بعدی قرار بگیرد و محصول مورد نظر را تولید کنند. اغلب روزن ران ها نیز رشته‌ها و یا فیلامنت ها را به سمت جلو می رانند و زمانی که یک فیلامنت با استحکام بسیار پایین و یا نرمش بالا به سمت افشانک می رود این فیلامنت ها خم می شوند و یا گره می خورند زیرا نرمی آنها بسیار زیاد است. این در حالی است که معرفی و به کارگیری روزن ران های مستقیم به حل این مشکل بسیار کمک کرده است. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که فیلامنتهای انعطاف ‌پذیر گزینه‌های اصلی برای تولید تعداد زیادی از محصولات لاستیک مانند می باشند که توسط بسیاری از تولیدکنندگان نیز به کار برده می شود و البته فرمول این فیلامنت ها از هر تولید کننده تا دیگری می تواند متفاوت باشد.

 

برای چاپ سه بعدی فیلامنت های انعطاف پذیر به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

دستیابی به موفقیت در کار با فیلامنت های انعطاف پذیر در ابتدا وابستگی بسیار زیادی بر تنظیمات چاپگر دارد و اینکه شما چگونه می توانید این تنظیمات را مطابق با محصول مورد نظرتان تنظیم کنید. شما به روزن ران های مستقیم نیاز دارید. این دسته از فیلامنتهای نرم در اغلب موارد به صورت متناسب از روزنران خارج نمی‌شوند و در صورتی که کوچکترین فاصله ای در مسیر فیلامنت ها وجود داشته باشد، به طور کلی کیفیت محصول نهایی از بین خواهد رفت. چاپ سه بعدی با به کارگیری فیلامنتهای انعطاف ‌پذیری قوانین و شرایط متعددی دارند اما روزانه به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود زیرا طراحان همچنان روش ها و تکنیک های جدیدی را به وجود می‌آورند. فیلامنتهای امروزی در حوزه سرگرمی و برای تولید محصولات مختلف به کار برده می‌شوند ولی باید به قوانین موجود عمل کرد تا محصولات نهایی حالتی همانند لاستیک داشته باشند. اگرچه فیلامنتهای انعطاف پذیر موادی بسیار جذاب و لذت بخش هستند ولی در صورتی که شما ندانید چگونه با آنها کار کنید ممکن است به کابوس بزرگ تبدیل شوند. از آنجایی که این فیلامنت ها از قابلیت ارتجاعی بسیار بالایی برخوردارند بنابراین کاربری دشواری نیز دارد.

در صورتی که شما می‌خواهید محصولی لاستیک مانند را تولید کنید مطمئن باشید که با استفاده از این دسته ازفیلامنتها به چننی هدفی دست پیدا خواهید کرد ولی باید موارد و قوانینی را نیز رعایت کنید. چاپ سه بعدی قوانین ویژه ای دارد که هرچقدر ماده کاربردی شما انعطاف پذیر تر باشد بنابراین استفاده و چاپ آن نیز دشوارتر خواهد بود ولی اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که سرعت چاپ خود را کاهش دهید. در حقیقت چاپ فیلامنت های انعطاف پذیر با سرعت کم، کیفیت بهتری را بوجود می اورد و در حقیقت اگر بخواهید این فیلامنتها را با سایر انواع موجود مقایسه کنید متوجه می شوید که ساخت یک محصول با استفاده از آنها مدت زمان بسیار بیشتری به طول خواهد انجامید و سرعت چاپ پیشنهادی بر روی این دسته از فیلامنت های انعطاف پذیر و نرم بین ۲۰ تا ۴۰ میلی متر بر ثانیه می باشد. مقار دمای نام برده شده برای بیشتر فیلامنتهای انعطاف پذیر و در چاپ سه بعدی به کار برده می شود زیرا همه آنها از یک روزان به ویژه برخوردار نمی باشند و از طرف دیگر شما باید دمای مناسبی را بیابید تا در آن دما روند چاپ را قطع نمایید. به منظور دستیابی به این هدف شما باید ابتدا با دمای پیشنهادی شروع کنید و در همان مقدار دما را نگه دارید و تا زمانی که محصول مورد نظر شما به کیفیت دلخواه تان رسیده می‌توانید این دما را حفظ کنید. هر وقت احساس کردید که دمای محیط بسیار پایین و یا بسیار بالا می باشد، مطمئن باشید که کیفیت محصول نهایی شما چندان بالا نخواهد بود. قبل از آغاز چاپ مطمئن شوید که روزنران کاربردی شما در معرض هوای آزاد قرار نگرفته باشند زیرا در این صورت رطوبت در دیوارهای مدل مورد نظر شما رسوخ خواهد کرد.

 

رزین های لاستیک مانند و امکان چاپ سه بعدی

همانطور که پیش از این نیز عنوان شاهد رزین های انعطاف پذیر را می توان برای تولید بخش های متفاوت و یا نمونه‌های کاربردی استفاده کرده که کیفیتی همانند لاستیک هایی دارند که با استفاده از چاپ سه بعدی تولید می شود. رزین ها در مقایسه با فیلامنت های نرم از کیفیت بسیار بیشتری در تولید قطعات و محصولات متفاوت برخوردارند که به جزئیات ظریف و بسیار ریزی نیاز دارند همانند واشرها، دستگیره‌ها، استامپ و این در صورتی است که شما بخواهید ویژگی‌های ارگونومیکی را به محصول مورد نظر خود بیافزایید. اگرچه پس از آنکه چاپ محصول مورد نظر به پایان برسد یک رزین حالتی شبیه لاستیک خواهد داشت و پس از فشردگی مجدداً به وضعیت اولیه خود باز می گردد. تنها مشکلی که در خصوص این دسته از رزینها وجود دارد در این مورد خلاصه می شود که آنها برای تمامی چاپگرها طراحی نشده اند و در صورتی که شما می خواهید برای چاپ از رزین های انعطاف پذیر استفاده کنید ابتدا باید میزان سازگاری آن با چاپگر خود را مورد بررسی قرار دهید.

 

نتیجه گیری

مطابق آنچه که پیش از این نیز عنوان شد، متاسفانه امکان چاپ سه بعدی لاستیکها وجود ندارد ولی در همان حال می توانید شما موادی لاستیک مانند را با به کارگیری فناوری‌های پیشرفته چاپ سه بعدی خلق کنید. در واقع شما به راحتی می توانید با به کارگیری انواعی از فیلامنت های لاستیک مانند در چاپ سه بعدی به نتایج دلخواه و مورد نظر خود دست پیدا کنید. در این مقاله به فیلامنت های انعطاف پذیر و در کنار آن رزین های انعطاف پذیر پرداختیم. بنابراین اگر تصمیم دارید محصولی لاستیک مانند را از تولید کنید و یا علاقه زیادی به محصولات لاستیک مانند دارید بهتر است نگران نباشید زیرا فناوری چاپ سه بعدی به شما چنین امکانی را خواهد داد. البته حتما توجه کنید که به کارگیری فیلامنتهای انعطاف پذیر خود با مشکلاتی همراه است بنابراین به تمامی تنظیمات و نکات یاد شده در این مقاله و موارد درج شده بروی فیلامنتها توجه کنید تا در نهایت نتایج مطلوبی از چاپ خود بگیرید.

مترجم: ف. ال احمد