هیپالون بهتر است یا پلی وینیل کلراید؟

دسته: مقالات منتشر شده در 04 بهمن 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 984

آیا واقعا هیپالون بهتر از پلی وینیل کلراید است؟

شاید تا بحال شنیده باشید که هیپالون در مقایسه با پلی وینیل کلراید گزینه بهتری است و عده‌ای هستند که در این مورد قسم می‌خورند. اما آیا واقعا این موضوع حقیقت دارد؟ از طرف دیگر ممکن است شما شنیده باشید که تعداد زیادی از قایق های بادی امروزه از هیپالون ساخته نمی‌شوند و به فروش نمی‌رسند و شاید ندانید که علت آن چیست. در این مقاله می خواهیم نگاهی دقیق ‌تر به تمامی این موارد بپردازیم و با شما با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چه تفاوتی بین هیپالون و پلی وینیل کلراید وجود دارد؟ ویژگی های مثبت و منفی هر یک از دو ماده نام برده شده کدامند؟ و چرا به سختی میتوان هیپالون را امروزه در بازار یافت؟

 

هیپالون به چه ماده ای گفته می شود؟

هیپالون نوعی ماده پلیمری است که از پلی اتیلن های کلروسولفونی ساخته شده است و در واقع نوعی از لاستیک های ترکیبی می باشد که از مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی برخوردار میباشند. علاوه بر تمامی موارد عنوان شده این دسته از پلیمرها مقاومت بسیار خوبی در برابر دمای بالا و تابش های ناشی از اشعه فرابنفش دارند. پلیمر یاد شده توسط شرکت Dupont ساخته شده است و می توان با استفاده از پلی اتیلن و ترکیبی از کلرین و سولفور دی اکسید در حضور تابش اشعه فرابنفش آن را تولید کرد. هیپالون حاوی ۲۰ تا ۴۰ درصد کلرین به همراه درصد پایینی از کلروسولفو نیل می باشد که به طور کلی به عنوان یک گروه در نظر گرفته می‌شوند و این گروه ها از نظر شیمیایی بسیار واکنش پذیر بوده و به چنین موادی توانایی ولکانش را می بخشند. فرایند ولکانش خود ممکن است اثر گذاری بسیار بالایی بر دوام فیزیکی محصولاتی داشته باشد که از این مواد ساخته می شود. اگر که مصارف هیپالون را به دقت مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که این مواد در کنار پلی وینیل کلراید ها در راه تولید قایق های بادی و انواع ی از کایاکها نقش دارند و علاوه بر آن یکی از غشاهای تک لایه سقف سازی نیز هستند. از دیگر مصارف عمده هیپالون می توان به این مورد اشاره کرد که به عنوان پوشش های سطحی به روی آنتن ها به کار برده می شوند.

 

پلی وینیل کلراید به چه ماده ای گفته می شود؟

پلی وینیل کلراید نوعی ماده پلیمری می باشد که با نام هیپالون زرد نیز نشان داده می شود. این ماده در واقع نوعی پلیمر ترموپلاستیک بوده که از مونومرهای کلرو اتیلن ساخته می‌شود و در واقع در دسته پلیمرهای بسیار رایج قرار می گیرد. سایر پلیمر های بسیار رایج و کاربردی عبارتند از پلی اتیلن و پلی پروپیلن. به طور کلی دو گروه از مواد پلی وینیل کلراید وجود دارد که عبارتند از نوع مستحکم، سخت و نوع انعطاف پذیر. انواع مستحکم این ماده اثر گذاری بسیار زیادی در برآورده سازی نیازهای ساخت و سازی دارند و این درحالی است که انواع انعطاف پذیر آنها برای تولید کابل و سیم نقش دارند. پلی وینیل کلراید ها از ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی برخوردار اند همانند استحکام بالا و سادگی در کاربری با ماشین‌آلات، پایداری گرمایی پایین، ضد اشتعال، عایق بالای الکتریکی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی. از طرف دیگر به کارگیری این دسته از مواد خود مزیت های بسیاری را به همراه دارد به عنوان مثال این ماده امروز در بازار بسیار رایج میباشد و قیمت پایینی دارد و این در حالی است که استحکام کششی آن بالاست. از طرف دیگر این ماده در برابر تعداد زیادی از مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها نیز مقاوم است.

 

کدام یک بهتر است هیپالون یا پلی وینیل کلراید؟

اگر شما واقعاً به دنبال پاسخی برای این سوال باشید که کدام یک از این مواد گزینه بهتری است بهتر است بدانید که هبچ کدام. این پاسخ ممکن است کمی کسل کننده به نظر برسد اما به طور کلی هر دو ماده نام برده شده با یکدیگر برابر هستند و نمی توانید یکی را بر دیگری ترجیح دهید. آنها به عنوان ستاره هایی در دنیای ساخت قایق های بادی شناخته می شوند و فقط یکی از آنها بر دیگری ارجحیت ندارد. بهتر است به جای جستجو برای یک جواب مشخص نگاه دقیق تری به ویژگی های کلی این مواد بیاندازیم و مواردی را بررسی کنیم که می‌تواند در این دو دسته از پلیمرها بهبود یابد.

  • دوام: اگر بخواهیم دوام این مواد پلیمری را با همدیگر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که هیپالون گزینه بسیار بهتری می‌باشد اگرچه پلی وینیل کلراید نیز ماده با دوامی است ولی در هر صورت نسبت به هیپالون دوام کمتری دارد. هیپالون می تواند در برابر سایش، مواد شیمیایی، دماهای بسیار بالا و اشعه فرابنفش مقاومت داشته باشد و علاوه بر آن مقاومت زیادی در برابر سایر موادی دارد که ممکن است در تماس با آنها قرار بگیرد. این امکان وجود دارد که شما آن را در یک روز آفتابی در محیط بیرون قرار دهید و مطمئن باشید که هیچ آسیبی نخواهد دید. اما اگر محصولات ساخته شده از پلی وینیل کلراید را در شرایط مشابه قرار دهید امکان آسیب دیدگی آنها بیشتر خواهد بود وبا تمامی موارد عنوان شده هیپالون ماده بسیار قوی تر می باشد.

 

  • راحتی و سادگی در کاربری: هیپالون ماده بسیار قوی تر و مستحکم تر می باشد اما پلی وینیل کلراید از راحتی بسیار بیشتری در کاربری برخوردار است و به طور کلی در مقایسه با هیپالون سبک تر نیز می باشد و با راحتی بیشتری می توان آن را تا کرده و به همین دلیل است که قایق های ساخته شده از پلی وینیل کلراید در مقایسه با ماده دوم نامبرده شده بیشتر مشاهده می‌شوند. البته امکان تاشدگی هیپالون نیز وجود دارد اما ممکن است تاثیرات منفی برای آن داشته باشد بنابراین در صورتی که می‌خواهید قایق خود را به دفعات مورد استفاده قرار دهید بهتر است سراغ پلی وینیل کلراید بروید زیرا این دسته از قایق ها می توانند برای ما هها در کیف شما باقی بمانند بدون آنکه هیچ گونه آسیبی متحمل شوند.

 

  • نگهداری: از آنجایی که هیپالون دوام بیشتری دارد بنابراین انتظار می رود که مدت بیشتری نیز عمر می کند و از آنجا که این ماده تقریباً در برابر تمامی فاکتورهای نیز مقاوم می باشد بنابراین به سادگی دچار تجزیه و فرسودگی نخواهد شد. از طرف دیگر شما باید در نگهداری از پلی وینیل کلراید ها نهایت دقت را به خرج دهید تا بتوانید به مدت طولانی تری از آنها بهره ببرید. قایق های ساخته شده از هیپالون را به راحتی می توان با استفاده از برچسب ها استفاده کرد و در صورتی که شما در آب گیر کنید این برچسب های موقتی می توانند به راحتی شما را نجات دهند. به کارگیری برچسب های دائمی نیز بر روی قایق های ساخته شده از این ماده کاملا امکان پذیر می باشد و همه آنچه که باید انجام دهید استفاده از چسب های متناسب و قوی است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پاکسازی محصولات ساخته شده از پلی وینیل کلراید در مقایسه با ماده دوم بسیار ساده تر می باشد زیرا هیپالون حاوی سوراخهای بسیار زیادی است و بنابراین با سرعت نسبتاً زیادی هم الوده خواهد شد.

 

  • ظاهر: ظاهر ماده از مواردی که ممکن است با توجه به سلیقه شخصی افراد متنوع باشد بنابراین نمی توان به راحتی گفت کدام یک از این پلیمرها ظاهر زیبا تری دارند. به طور کلی محصولات ساخته شده از پلی وینیل کلراید رنگهای بسیار متنوعی دارند و شما می توانید هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید و این در حالی است که چنین گزینه ای در خصوص محصولات تولیدی از هیپالون وجود ندارد. از طرف دیگر شما می توانید آنها را رنگ کنید ولی بدانید که این رنگ برای مدت خیلی زیادی باقی نخواهد ماند. محصولات ساخته شده از این ماده در طی مدتی رنگ خود را از دست نمی دهند و در واقع نمی توانند رنگ لازم را حفظ نماید.

 

  • قیمت: یکی از بزرگترین مزیت های پلی وینیل کلراید در مقایسه با مورد دوم قیمت آن می باشد. اگر شما آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید متوجه می شوید که هیپالون از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است و از آنجا که دقیقاً در برابر همه چیز مقاوم می باشد بنابراین کاملا منطقی به نظر می‌رسد که پلی وینیل کلراید نوعی پلیمر ارزان تر باشد. شهرت و محبوبیت قایق های ساخته شده از پلی وینیل کلراید می تواند به همین موضوع اشاره داشته باشد زیرا شما مجبور نیستید که هزینه بسیار بالایی بپردازید تا بتوانید یک قایق بادی داشته باشید. حتی این امکان وجود دارد که شما قایقی خانوادگی را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه دریافت کنید.

بنا بر تمامی موارد عنوان شده کاملاً مشخص شد که در این مسابقه هیچ کدام از پلیمرهای نام برده شده برنده نخواهد شد و آنچه که شما انتخاب می کنید وابستگی بسیار زیادی به نیازمندیهای شما دارد. اگر می خواهید یک قایق بسیار با کیفیت داشته باشید که مقاومت بسیار بالایی در برابر تمامی فاکتورها داشته باشد هیپالون گزینه بسیار بهتری برای شما خواهد بود ولی اگر قایقی را می خواهید که هزینه کمتر و ظاهری زیبا نیز داشته باشد و بتوان آن را به راحتی حرکت داد بنابراین پلی وینیل کلراید گزینه بسیار بهتری برای شما خواهد بود.

مترجم: ف. ال احمد