پلیمر دکوراتیو در طراحی داخلی

دسته: مقالات منتشر شده در 28 شهریور 1402
نوشته شده توسط Admin بازدید: 189

بحث کاربردی مواد پلاستیک دکوراتیو در طراحی داخلی

با بهبود مستمر کیفیت زندگی، اشخاص به درک خاصی از الزامات محیط داخلی می‌رسند. مواد دکوراتیو سنتی دیگر نمی‌تواند دیگر نیازهای مردم مدرن را برآورده کند زیرا آنها به مواد دکوراتیو با ایمنی بهتر، کاربردی و خاص نیاز دارند. این مقاله ابتدا تفسیر مختصری از ظهور و توسعه پلاستیک‌ها ارائه داده و سپس به بررسی مواد دکوراتیو پلاستیکی رایج در طراحی داخلی، عملکرد و ویژگی‌های هنری آنها در طراحی داخلی می‌پردازد.

 

تولید و توسعه پلاستیک

در روند تمدن بشری، بشر به دنبال تغییر طبیعت بوده است. مسیر متحول کننده طبیعت پیوسته رو به جلو است. با پیشرفت علم و فناوری، اشخاص به استفاده از مواد مصنوعی برای رفع نیازهای روزافزون مادی روی آورده‌اند. پلاستیک در این زمینه دارای پیشینه تاریخی است. در سال 1878، شیمیدان آلمانی کارل هاینریش ککوله به طور تصادفی یک ماده خاص که ترکیبی از بنزن بود، را در حین بررسی ساختار حلقوی بنزن کشف کرده و درنتیجه، یک ماده شیمیایی جدید با مفهوم آروماتیک تولید کرد. این مفهوم جدید تاثیر قابل توجهی بر توسعه مواد مصنوعی داشت. در سال 1902، ویلیام بوش در امریکا مولکول‌های پلی استایرن را از چندین آزمایش کشف کرد. او و دستیارش بارنوم پلاستیکی از پلی استایرن ساختند که اولین ماده مصنوعی با ارزش عملی در جهان است که مبنایی برای توسعه صنعت پلاستیک در آینده به شمار می‌رود. در سال 1907، شیمیدان آلمانی بایر، پلی فن اتیلن را مورد مطالعه قرار داد. او به این نتیجه رسید که مونومر پلی استایرن حاوی ساختار حلقوی بنزن ازلحاظ شیمیای به پلی استایرن پلیمریزه شده و پس از حرارت، فشرده می‌شود تا پخته شده و پلاستیک به دست آید. بایر این ماده را کوپلیمر استایرن دی وینیل بنزن نامید. در سال 1912، شیمیدان آلمانی رودولف کلاسیوس هنگام مطالعه واکنش چند تراکمی هیدروکینون با دی وینیل بنزن کشف کرد که دی وینیل بنزن و دی هیدروکسی بنزن در فرایند چندتراکمی با حضور کاتالیزور می‌توانند تحت واکنش پیوند افزایشی برای ایجاد ترکیب جدید قرار گیرند. این ترکیب را می‌توان مانند اتیلن پلیمریزه کرد تا رزین‌هایی همچون پیش سازهای پلاستیک مدرن به دست آیند. در سال 1913، شیمیدان آلمانی هانس مایر در بررسی رزین فنلی دریافت که افزودن مقدار کمی کلر می‌تواند باعث سخت شدن رزین فنلی شود و با این حال، به‌عنوان اولین لاستیک ترموپلاستیک فنلی با رزین کلردار در جهان خواهد بود. امروزه مواد پلاستیکی کاربرد گسترده‌ای در صنایع ساختمان و بسته بندی دارند و ازطرفی، در حوزه‌های مختلف به مواد ضروری تبدیل می‌شوند. این مقاله مواد دکوراتیو پلاستیکی و کارکردهای آنها در طراحی داخلی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. سپس به مطالعه کاربرد پلاستیک در فضای دکوراسیون داخلی ازطریق موقعیت‌های مختلف می‌پردازد. در آخر، کاربرد و توسعه مواد دکوراتیو پلاستیکی مدرن و رویکردهای پیش‌رو را به طور خلاصه بیان می‌کند.

 

مواد دکوراتیو پلاستیکی و عملکرد آنها در طراحی داخلی

انواع مختلفی از مواد دکوراتیو پلاستیکی وجود دارد که به طور گسترده در طراحی داخلی استفاده می‌شوند. این مواد با بافت سبک، پلاستیسیته قوی، و تنوع رنگ موجود هستند که آنها را می‌توان براساس نیازهای طراحی انتخاب کرد. درعین حال به دلیل خواص مکانیکی عالی، مقاومت حرارتی و مقاومت در برابر خوردگی، پردازش و بازیافت آسان کاربرد روزافزونی در دکوراسیون داخلی دارند.

 

نانوکامپوزیت‌ها

نانوکامپوزیت‌ها به ذراتی با اندازه 100-1 نانومتر اطلاق می‌شود. نانومواد ازنظر تئوری دارای بیش از 2 اتم در سطح یک اتم بوده و با محیط اطراف در تعامل هستند. بنابراین، از خواصی برخوردار هستند که به طور قابل توجهی با مواد ماکروسکوپی متفاوت است. نانو مواد را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

1. موادی با ویژگی‌های نانو در سطح اتم مانند نانولوله‌های کربنی، گرافن، و غیره؛

2. موادی با ویژگی‌های نانو در سطح زیراتمی مانند سیلیکون، ژرمانیوم، روی، سایر نانوبلورهای فلزی و مواد کامپوزیتی متشکل از نانوذرات فلزی و غیرفلزی.

در سال‌های اخیر با پیشرفت سریع علم مواد و فناوری نانو، تحقیقات بی شماری در مورد نانومواد و کاربردهای آنها انجام شده است. به عنوان مثال، نانوذرات می‌توانند چگالی پلاستیک را افزایش دهند؛ گذر نور، مقاومت در برابر حرارت و سایر خواص پلاستیک‌ها را فراهم کنند؛ و پلاستیک‌ها را کمتر مستعد پیری کنند. در دکوراسیون داخلی با افزودن نانومواد به عایق‌ها، چسب‌ها، محصولات ضد آب وغیره نه تنها عملکرد و عمر آنها را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد، بلکه ایمنی و دوام آنها را نیز افزایش می‌دهد.

 

پلاستیک هوشمند

پلاستیک هوشمند نوع جدیدی از مواد پلیمری چند منظوره و هوشمند است که بدون حلال، بدون افزودنی و بدون قابلیت پردازش و حتی بدون هیچ فرایند تسویه ای پردازش و تشکیل می شود. بزرگترین مزیت این ماده در زندگی روزمره توانایی درک محیط خارجی است و این که می تواند ویژگی های خود را با توجه به موقعیت درک شده تغییر دهد. یکی از نمونه های آن پلاستیک حافظه دار است. در ادامه به بیان دقیق مزایا، کاربرد و فرایند تولید پلاستیک های هوشمند می پردازیم:

1. پلاستیک هوشمند استحکام و چقرمگی بالاتری نسبت به پلاستیک های سنتی دارد. خواص مکانیکی آنها در مقایسه با پلاستیک های سنتی بسیار بهبود یافته است، به طوری که نه تنها دارای خواص پلاستیک های سنتی، بلکه از استحکام و چقرمگی بالاتری نیز برخوردار هستند.

2. پلاستیک های هوشمند عملکرد پردازش خوبی دارند. در مقایسه با پلاستیک های سنتی، می توان فرایندهای پردازش مکانیکی، فیزیکی یا شیمیایی را روی آنها اعمال کرد. چون که پلاستیک هوشمند دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خوبی است، عملکرد آن را می توان با تغییر شرایط فیزیکی و شیمیایی تنظیم کرد.

3. پلاستیک های هوشمند قابلیت طراحی دارند و براساس نیازهای کاربران ازطریق شبیه سازی کامپیوتری مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر تابش طراحی می شوند. سایر محصولات کاربردی را می توان با توجه به محیط های استفاده و الزامات مختلف طراحی کرد. همچنین در زمینه های مختلفی مانند دکوراسیون داخلی و ساخت و ساز استفاده می شوند.

در حال حاضر تحقیق، توسعه و استفاده از دو نوع پلاستیک هوشمند در محیط های داخلی و بیرونی در دسترس است: پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) و پلی فنیلن سولفید (PPS). هیچ پلاستیک هوشمند دیگری نمی تواند این الزامات را همزمان برآورده کند.

 

جمع بندی و کلام آخر

به طور خلاصه، پلاستیک ها و کامپوزیت های پلاستیکی ازنظر ویژگی های عملکردی به عنوان نوع جدیدی از مواد کاربردی و هدفمند به شمار می روند. باتوجه به قطعه مورد استفاده در دکوراسیون داخلی، از پلاستیک با ویژگی های مختلف می توان در تهیه مواد پلاستیکی مناسب تری استفاده یا اصلاح کرد. بنابراین، در دکوراسیون داخلی، در انتخاب مواد پلاستیکی تنها نباید جلوه بصری را در نظر گرفت بلکه به ویژگی های فیزیکی مواد پلاستیکی نیز توجه شود. در انتخاب مواد دکوراتیو پلاستیکی در طراحی دکوراسیون داخلی باید به نکات زیر توجه کرد:

1. با توجه به تنوع، ویژگی و سبک مواد دکوراتیو پلاستیکی، طراحان می توانند براساس چین مواد پایه ای دست به طراحی و تجسم بزنند.

2. خواص فیزیکی و خواص شیمیایی مواد دکوراتیو پلاستیکی نمی تواند از مواد دیگر پیشی گرفته یا به دست آید. باید از مزایای آن‌ها به طور منطقی و به طور کامل در قسمت های مختلف اعمال شود.

3. در حال حاضر، توسعه مواد دکوراتیو پلاستیکی به رشد روزافزون خود ادامه می دهد. به طور کلی، در انتخاب مواد دکوراتیو باید بیشتر مواد پلاستیکی سبز و بی ضرر را مدنظر قرار داد. در دکوراسیون داخلی، پلاستیک و مواد کامپوزیتی آنها از چشم انداز توسعه خوبی برخوردار هستند اما از پتانسیل ها و امکانات نامحدود رنج برده و منتظر طراحانی برای اکتشاف ویژگی های ناشناخته مانده اند.