تولید پودر پلاستیک

دسته: مقالات منتشر شده در 03 ارديبهشت 1403
نوشته شده توسط Admin بازدید: 27

آموزش تهیه مخلوط پودر پلاستیک برای ساخت بلوک های سنگفرش

ارائه خدمات اجتماعی در منطقه مینگیر، حوزه سلمان از منطقه ویژه یوگیاکارتا شامل آموزش ساخت بلوک‌های سنگفرش به شکل مخلوط پلاستیکی چهار ضلعی می شود. این خدمات با ساخت دستگاه های خردکن پلاستیکی در کارگاه آغاز شد. پس از راه اندازی دستگاه خرد کن، سپس به جوانان منطقه روش های استفاده از این ابزار آموزش داده شد؛ به طوری که به حداکثر نتایج دست یافتند. فعالیت بعدی با آموزش 5 نفر از جوانان روستای مینگیر برای ساخت بلوک‌های سنگفرش مستطیلی با عرض 10 و طول 20 سانتیمتر و ضخامت 6 سانتیمتر آغاز شد. ترکیب مخلوط سنگفرش از 1 درصد (سیمان): 8 درصد (ماسه) ساخته شد که سپس 5 درصد پودر پلاستیک مطابق با حجم ماسه به آن افزوده شد. قالب گیری بلوک سنگفرش به صورت دستی با سیستم ماش به منظور تسهیل در روند قالب گیری بدون قابلیت های خاصی انجام می شود. آموزش ساخت بلوک‌های سنگفرش مخلوط پلاستیکی به خوبی تکمیل شده و می تواند برای ساکنان مناطق روستایی مفید باشد.

 

جاده ها و خیابان ها امکانات عمومی هستند که پیوسته برای انجام امور روزمره مورد استفاده جامعه قرار می گیرند. جاده ها برای اتصال بین مکان هایی ساخته شده اند که همچنان شرایط متمایزی از دیگر مکان ها دارند. مناطق شهری از روستازی های آسفالته استفاده می کنند تا تردد عابران راحت باشد. اما هنوز بسیاری از مناطق روستایی وجود دارند که جاده های آنها خاکی است و درطول فصل بارانی گل آلود و لغزنده شده و جان اهالی را به خطر می اندازد. ازسوی دیگر، زباله‌ها یا ضایعات پلاستیکی و لاستیک‌های قدیمی که به سختی در محیط اطراف مان تجزیه می شوند، روبه افزایش است. هدف از این تحقیق که بر ساخت بلوک‌های سنگفرش با استفاده از مخلوط پودر پلاستیک تاکید دارد، کاهش ضایعات و کمک به افرادی است که جاده دسترسی آنها هنوز خاکی است. انتظار می رود استفاده از پودر پلاستیک در مواد بلوک سنگفرش راه حلی برای کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش بهره وری جامعه باشد. از بلوک های سنگفرش می توان برای سنگفرش و زیباسازی معابر در شهرها، آسفالت معابر در مجتمع های مسکونی یا مناطق مسکونی، زیباسازی پارک‌ها، حیاط و محوطه ها، سفت کاری پارکینگ ها، محوطه های اداری، کارخانجات و حیاط مدرسه استفاده کرد. پلاستیک از نوع پلی اتیلن سبک (LDPE) اغلب به عنوان کیف یا ساک دستی، ظروف غذا، بسته بندی پلاستیکی، بطری های نرم، درپوش های پلاستیکی و سایر پلاستیک های نازک استفاده می شود. گستردگی استفاده از LDPE منجر به افزایش ضایعات پلاستیکی می شود؛ به طوری که می‌توان به پتانسیل استفاده از آن به عنوان مواد اولیه ساختمانی همچون ساخت بلوک‌های سنگفرش بتنی (آجرهای بتنی) پی برد. LDPE دارای خواص انعطاف پذیری خوبی است و همچنین از مقاومت خوبی در برابر واکنش های شیمیایی برخوردار است. بلوک سنگفرش یکی از مصالح ساختمانی است که از مخلوط سیمان پرتلند یا سایر چسب‌های هیدرولیک، آب و سنگدانه ها با یا بدون افزودنی ساخته می شود که کیفیت بتن را کاهش نمی‌دهد. همچنین بلوک سنگفرش یکی از مصالح ساختمانی است که به طور گسترده در خارج از ساختمان استفاده می شود. ساخت بلوک‌های سنگفرش می تواند یکی از بهترین راه حل‌ها به منظور پیشگیری از نفوذ آب باران به زمین و وقوع سیل به شمار رود. نصب این بلوک‌ها نه تنها سخت نیست بلکه تعمیر و نگهداری از آنها نیز بسیار آسان است.

 

نتایج و مباحثه

ارائه خدمات اجتماعی با بررسی موقعیت مکانی ساکنان آغاز می شود. همانطور که در شکل زیر نیز مشخص است، پس از بررسی موقعیت منطقه، مشخص می شود که هنوز جاده های زیست محیطی زیادی در این منطقه وجود دارد که همچنان خاکی باقی مانده اند.

 

شکل 1:

 Road conditions

 

در شرایط فصل خشک تردد از این جاده‌ها سخت خواهد بود. همچنین در فصل بارانی، بسیار لغزنده خواهند بود و جان اهالی منطقه را تهدید می کنند. باتوجه به شکل زیر، خدمات بعدی پس از بررسی وضعیت جاده، ساخت و راه اندازی دستگاه خردکن پلاستیک است. مشورت‌ها و تحقیقات برای ساخت دستگاه خردکن پلاستیک 1 هفته طول می‌کشد و ادامه کار نیز تا 4 هفته زمان می برد.

 

شکل 2:

 Plastic shredding machine manufacturing

 

مرحله بعدی که در شکل زیر نشان داده شده است، آموزش چگونگی استفاده از دستگاه خردکن و ساخت بلوک‌های سنگفرش مستطیلی به ابعاد 10×20×6 سانتیمتر با مخلوط پودر پلاستیک است که از قبل پردازش شده بود.

 

شکل 3:

 Training on the use of shredding machines and making paving blocks

 

نتیجه گیری نهایی

تیم ارائه دهنده خدمات اجتماعی برنامه مطالعاتی مهندسی عمران از دانشگاه محمدیه یوگیاکارتا یک برنامه آموزشی باهدف ساخت سنگفرش‌های مخلوط شده با پودر پلاستیک در دهکده سلمان، یوگیاکارتا اجرا کردند تا بتوانند برای رفاه مردم منطقه مفید واقع شوند.