کشت هندوانه با کمک مالچ پلی اتیلن

دسته: مقالات منتشر شده در 19 ارديبهشت 1403
نوشته شده توسط Admin بازدید: 134

جنبه های متمایز کشت زودهنگام هندوانه در میدان باز با کمک مالچ پلی اتیلن

این مطالعه بر اهمیت اقتصادی کشت هندوانه در کشور جمهوری صربستان، با معرفی تکنیک های نوآورانه مانند تولید نهال، پیوند، مالچ پاشی با فیلم پلی اتیلن سیاه و تونل های کم متمرکز است. در مجموع این روش ها به کاشت زودهنگام، بهبود رشد محصول و افزایش کیفیت میوه کمک می کنند. پیوند، به ویژه با استفاده از گونه های Lagenaria siceraria و Cucurbita تاثیر مثبتی بر بازدهی و گلدهی دارد. ترکیب فیلم پلی اتیلن سیاه به کنترل علف های هرز کمک کرده، مصرف علف کش را کاهش داده و نیروی کار را به حداقل می رساند. تونل های کم با کمک فیلم شفاف نه تنها ریزاقلیم را اصلاح می کنند بلکه امکان برداشت زودتر محصول را نیز فراهم می کنند. این شیوه های یکپارچه رویکردی پایدار باهدف پیشبرد تکنیک های کشت هندوانه، تاثیر بالقوه بر شیوه‌های کشاورزی در مقیاس جهانی با ارتقای عملکرد، بهینه سازی عملکرد و حفظ منابع ارائه می دهد.

 

هندوانه بومی افریقای مرکزی و جنوبی است و یکی از قدیمی ترین گونه های گیاهی کشت شده به شمار می رود. در جمهوری صربستان، هندوانه به عنوان یکی از گیاهان کاملا سبزی از اهمیت اقتصادی قابل توجهی برخوردار است. طی پنج سال گذشته، میانگین سطح زیرکشت هندوانه و خربزه متوسط ​​5593 هکتار با برداشت 29.8 تن در هکتار و تولید کلی 166671.00 تن بود. این میزان در سطح جهانی 3024773.6 هکتار با میانگین برداشت 33.4 تن در هکتار و مجموع تولید 101,027,438 تن ثبت شد.

 

جنبه های تولید هندوانه در میدان باز

تولید زودهنگام هندوانه را می توان ازطریق کاشت مستقیم در "بستر گرم" یا به طور معمول ازطریق نهال انجام داد. نهال ها را می توان پیوند زد. فرایند کشت ممکن است شامل مالچ کردن خاک با فیلم پلاستیکی و استفاده ترکیبی از مالچ پاشی پلاستیک و تونل های کم باشد. در این روش نهال ها در ظروف، فنجان، گلدان، کیسه و یا مکعب های مواد مغذی در محیط های حفاظت شده مجهز به قابلیت گرمایش قرار داده می شوند که دوره تولید نهال حدود یک ماه طول می کشد. کاشت نهال در ماه مارس و در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد انجام می شود. پس از جوانه زنی، درجه حرارت به 16-18 درجه سانتیگراد (در یک دوره 5 تا 6 روزه) به منظور جلوگیری از افزایش طول گیاه کاهش داده می شود و پس از آن دما به 20-25 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. رطوبت بیش از حد، درجه حرارت بالا، و نور کاهش یافته می تواند منجر به تشکیل گیاهان نرم و بلند شود. بنابراین، هوای محیط حفاظت شده ای که در آن نهال تولید می شود، بایستی به طور مرتب تهویه شود. در فرایند تولید نهال، آبیاری یکنواخت گیاهان با آب در دمای 18 تا 20 درجه سانتی گراد ضروری است. تولید زودهنگام هندوانه با استفاده از نهال های پیوندی امکان پذیر است. بیشترین پایه های پیوند گونه هایی مانندLagenaria siceraria ، Cucurbita moschata،Cucurbita maxima  و یا پایه‌های هیبریدی مانندCucurbita maxima × Cucurbita moschata  هستند. سیستم ریشه کدو قوی تر است و در دمای پایین خاک و خشکی مقاوم است، نشاء را راحت تر تحمل می کند و به گیاه اجازه می دهد تا از مواد مغذی از خاک بهتر استفاده کند. این یک اقدام زراعی ضروری در کشت هندوانه به صورت تک کشتی است؛ در این روش کرت ها توسط Fusarium oxysporum f. sp. niveum ،Verticillium dahliae ،Monosporascus cannonballus ،Rhizoctonia solani  و Meloidogyne incognita آلوده شده اند. پیوند موجب عملکرد بیشتر و گلدهی زودتر می شود و علاوه بر بالا بردن میانگین وزن میوه تا حدود 15 درصد، تعداد میوه در هر بوته را نیز تا 25 درصد درمقایسه با نهال های غیرپیوندی افزایش می دهد. مالچ پاشی خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک را بهبود بخشیده و عملکرد محصول را افزایش می دهد. براساس یافته های لاورد، فیلم های پلاستیکی رنگی مختلفی (سیاه، سفید، قهوه ای، آبی، سبز، قرمز و شفاف) در بازار وجود دارد. در شرایط آگرواکولوژیکی جمهوری صربستان، همان طور که در شکل زیر نیز آمده است، از فیلم پلی اتیلن سیاه معمولا برای مالچ پاشی خاک استفاده می شود.

 

شکل 1:

 Watermelon production under polyethylene film

 

این نوع فیلم به دلیل ویژگی های عالی و هزینه کم درمیان تولیدکنندگان سبزیجات در سراسر جهان پرکاربرد و استاندارد است. همزمان با قرار دادن فیلم، سیستم آبیاری قطره ای نصب می شود. مهم ترین مزیت فیلم های پلاستیکی در برداشت زودهنگام هندوانه به دلیل افزایش دمای خاک و رشد و توسعه سریع تر محصول است. فیلم پلاستیکی سیاه برداشت هندوانه را 14-7 روز زودتر و همچنین کیفیت بهتر میوه را تضمین می کند. علاوه براین، مالچ پاشی رشد علف های هرز را کاهش داده، مصرف علف کش را به حداقل می رساند و نیروی کار مورد نیاز برای کشت محصولات زراعی را 65 تا 80 درصد کاهش می دهد. در شکل زیر، تونل های کم گلخانه های نیمه دایره ای با ارتفاع 40-60 سانتی متر، عرض 50-150 سانتی متر و طول 200-400 متر نشان داده شده است که معمولا در تولید سبزیجات کاربرد دارند.

 

شکل 2:

 Watermelon production under low-tunnel conditions

 

تونل های کم بیشترین کاربرد را در کشت گیاهان گرما دوست و حساس به دمای پایین کم دارند. لایه های شفاف از 14 تا 110 میکرومتر تونل های کم را پوشش می دهند. این تونل ها می توانند با افزایش دمای هوا و خاک، ریزاقلیم را در محصولات اصلاح کنند، از سرمازدگی جلوگیری کنند، و درنهایت اثرات مثبتی بر رشد گیاه، بلوغ زودرس و افزایش بازدهی آن دارند. آنها همچنین به طور همزمان از گیاهان در برابر باد، آفات و باران محافظت می کنند. ترکیب مالچ پاشی خاک و پوشش گیاهی تضمین کننده بهبود ریزاقلیم برای رشد محصول و افزایش بازدهی کلی و اولیه است. استفاده از تونل های کم زمینه را برای کاشت هندوانه یک ماهه زودتر از موعد فراهم می کند. در شرایط آگرواکولوژیکی جمهوری صربستان، پیوند نهال هندوانه در تونل های کم در دهه اول آوریل آغاز می شود. پوشش فیلم این تونل ها زمانی از بین می رود که دما افزایش یافته و برگ ها به اندازه ای رشد کنند که بتوانند فیلم را لمس کنند. به لطف تونل های کم، برداشت محصول 2 تا 3 هفته زودتر آغاز می شود.

 

جمع بندی

این مطالعه بر نقش محوری تکنیک های نوآورانه مانند مالچ پاشی و تونل های کم بر پیشبرد کشت زودهنگام هندوانه متمرکز است. کاربرد ترکیبی آنها شرایط ریزاقلیم را بهبود بخشیده و امکان کاشت و برداشت زودتر از موعد را فراهم می کند. علاوه براین، به طور قابل توجهی مزیت اقتصادی و عملکرد کلی محصول را افزایش می دهد. به طور کلی، این یافته ها بر ضرورت پذیرش شیوه های پایدار در کشاورزی مدرن تاکید دارند.