کارتون پلاستیک یا کارتن پلاست

دسته: مقالات منتشر شده در 27 فروردين 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1714

کارتون پلاستیک یا کارتون پلاست به چه موادی گفته می شود؟

کارتون پلاستیک یا کارتن پلاست دارای دو زیر مجموعه متفاوت می باشد و ورقه های ساخته شده از این مواد نیز معمولاً شامل سه لایه متفاوت هستند که دو لایه از آنها را ورقه های صاف تشکیل داده و یک لایه نیز ورقه هایی با مراکز شیاردار هستند. در واقع آن‌ها مواد دولایه ای می باشند که معمولاً با نام پلاستیک های دارای دیواره های دوقلو شناخته می شوند. کارتون پلاستیک می تواند به عنوان دسته‌ای از ورقه های پلاستیکی در نظر گرفته شود که حالت موجی دارند و توسط فایبرگلاس های خرد شده مستحکم شدند. چنین موادی تک لایه بوده و معمولاً برای ایجاد سقف برای گاراژ ها و فضای خارج از خانه به کار برده می شوند. در این مقاله بیشتر به انواعی از کارتن پلاست ها با دیواره های دولایه و یا دو قلو پرداخته می شود که با نام تخته های کارتون پلاستیک و یا تخته های پلاستیکی شیاردار شناخته می شوند.

 کارتون پلاست به دسته ای از محصولات ورقه ای پلاستیکی روزن رانی شده گفته می شود که از دیواره های دوقلو برخوردارند و از رزین های پلی پروپیلن ساخته شده اند که مقاومت بسیار بالایی در مقابل ضربه دارند. نحوه ساخت آن ها شباهت زیادی با تخته های فیبری کارتون پلاستیک دارد. ماده یاد شده سبک و در عین حال مستحکم بوده و می توان به راحتی آن را با یک چاقو برش داد. تولید کنندگان کارتن پلاست این ماده را با انواعی از رنگ ها و ضخامت ها تقریباً برابر با ۳، ۴ و ۵ میلی متر تولید می کنند. در مواردی به ورق های پلی کربناتی نیز پلاستیک های دولایه گفته می شود. این ورقه ها از نظر شیمیایی بی ‌اثر بوده و فاکتور pH آنها نیز خنثی می باشد و در دمای معمول نیز بیشتر نفت ها، حلال ها و آب ها تاثیری بر روی آن ندارند و این مورد باعث می‌شود تا ماده یاد شده بتواند حتی در بدترین شرایط و یا به عنوان بخشی از یک محصول که در برابر شرایط شیمیایی ویژه قرار می گیرد، عمل کند. ورقه های استاندارد را میتوان توسط مواد افزودنی تغییر داد که معمولاً در حالت ذوب به این مواد افزوده می شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای ویژه کاربران نهایی باشند. دسته خاصی از محصولات که به مواد افزودنی نیاز دارد عبارتند از انواعی که باید در معرض اشعه فرابنفش قرار گیرند، انواع ایستا، نسوز، ضد فرسایش ها و دسته ای از محصولات که باید قابلیت تغییر رنگ داشته باشند. این مواد معمولاً برای نمایش علامت های سیاسی، تجاری یا سایر موارد به کار برده می شود و همچنین می‌تواند در ساخت ظروف پلاستیکی و بسته بندی هایی با قابلیت استفاده مجدد نیز کاربرد داشته باشد. مواد یاد شده مصارف بسیار زیادی در ساخت قفس برای حیوانات خانگی همانند خوکچه هندی، خرگوش، جوجه تیغی های خانگی و سایر حیوانات پیدا کرده است.

 

ورقه های کارتون پلاست چگونه ساخته می شوند؟

موادی که در تولید ورقه های کارتن پلاست نقش دارند عبارتند از پلی پروپیلن و پلی اتیلن که از ترموپلاستیک های بسیار متنوع می باشند و برای تولید محصولات گوناگونی نیز به کار برده می شوند. pH پلی پروپیلن خنثی بوده و در مقابل بسیاری از مواد شیمیایی در دمای نرمال مقاوم می باشد ولی می توان با استفاده از انواعی از مواد افزودنی مقاومت آن در برابر اشعه فرابنفش و اشتعال را افزایش داد. پلی کربنات ها نیز در این فرایند شرکت داده می شوند ولی این مواد تنوع بسیار کمتری دارند به خصوص مقاومت آنها در برابر ضربه بسیار پایین بوده و به راحتی می شکنند و این در حالی است که در ظاهر مواد مستحکم تری هستند. سایر مواد کاربردی در فرایند تولیدی عبارتند از پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن ترفتالات.

 

کارتون پلاست از چه مزایایی برخوردارند؟

تعدادی از مزایای کارتون پلاستها عبارتند از:

  • دوام: کارتون پلاست ها در مقایسه با پلاستیک های معمولی و یا ساختار های چوبی دوام بسیار بالاتری داشته ولی نمی‌توان آن‌ها را اصلاً با مقوا مقایسه کرد. در صنعت ساخت و ساز از ورقه های کارتون پلاستیک به منظور ایجاد سقف استفاده می شود و این موضوع نیز ناشی از ایجاد پوشش هایی است که خاصیت ضد خراش داشته و می توانند از ماده در برابر اشعه فرابنفش حفاظت کنند. تمام موارد یاد شده نشان می‌دهند که ساختار پوششی یاد شده می تواند در برابر شرایط محیطی سخت دوام بالایی داشته باشد.
  • مقرون به صرفگی: کارتون پلاست ها برای ساخت سقف و یا گلخانه و یا سایر موارد به کار برده شوند زیرا در هر صورت می توان آنها را به سادگی به گونه‌ای طراحی کرد که مورد پسند کاربران باشد. مواد یادشده ترک بر نمی دارند و چکه نیز نمی کنند و روند نصب آنها نیز بسیار ساده بوده و با هزینه کم انجام پذیر است. برای نصب این ماده به تلاش زیادی نیاز نیست و بیشتر صاحب خانه ها ترجیح می دهند که از این ماده استفاده کنند زیرا هزینه بسیار کمتری دارد.
  • ویژگیهای ظاهری بهتر: حساسیت به نور بالا در این مواد باعث می‌شود تا آنها گزینه ای ایده آل برای ساخت سقف باشند. یک سقف موجدار نیمه شفاف می تواند نور خورشید را از خود عبور دهد و تمامی نور در داخل اتاق پخش خواهد شد و هیچ نیازی به استفاده از جریان برق در طی روز نخواهد بود زیرا این نور به سادگی می تواند کل فضای اتاق را بپوشاند.
  • نگهداری ساده و کم هزینه: این ورقه ها به ندرت به بازسازی نیاز دارند و پاکسازی آنها به سادگی و در مدت کوتاه انجام می گیرد اما تعدادی از عامل‌های پاک کننده ممکن است خواص نامطلوبی داشته باشند و به لایه های خارجی جلا داده شده در این ورقه ها آسیب بزنند بنابراین باید حتما قبل از استفاده از این مواد برچسب روی آنها را به خوبی مطالعه کرد.

 

معایب کارتون پلاست ها کدامند؟

  • مقاومت سطحی کارتون پلاست ها پایین می باشد
  •  ممکن است شکسته شوند و یا اشیایی به داخل آنها نفوذ کنند.
  • این امکان وجود دارد که مواد یاد شده در مدت کوتاه اثربخشی خود را از دست بدهند.
  • نور خورشید می تواند بر کارتن پلاست اثر گذارد.
  • کارتون پلاستها موادی شفاف می باشند.

 

کارتون پلاست ها برای تولید چه محصولاتی به کار برده می شوند؟

ورقه های کارتون پلاستیکها در حوزه صنعتی به میزان فراوان مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش به مصارف ورقه های کارتون پلاستیک اشاره می کنیم و چگونگی حفظ پویایی توسط این مواد در زمان حال را شرح میدهیم:

  • ساختمان سازی: ورقه های کارتون پلاستیک ها گزینه بسیار خوبی برای حفاظت از سطوح در برابر طوفان و باد های شدید می باشند زیرا آنها می توانند فشار هوای ۲۰۰ برابر بیش از شیشه را تحمل کنند و علاوه بر آن نصب آنها نیز به سادگی صورت می‌گیرد زیرا ۵ برابر سبک تر از تخته چند لایه هستند. علاوه بر آن نیازی به رنگ و نقاشی مجدد این مواد وجود نداشته و آنها پوسیده و خراب نخواهد شد.
  • ساخت سقف: ورقه های شیاردار و شفاف پلی کربناتی منابع بسیار مناسبی برای ساخت سقف های نیمه شفاف برای اتاقهای آفتابگیر می باشند و باعث می‌شوند تا در طی روز نور خورشید وارد اتاق شود. این ورقه های شیاردار بسیار سخت و سبک وزن می باشند و علاوه بر آن از نارسانایی بالایی نیز برخوردارند. ورقه های یاد شده در تولید گلخانه ها و ساختمانهای کوچکی به کار برده می شوند که به ساختار های محکم و بادوام نیاز دارند.
  • بسته بندی: ورقه های شیاردار پلاستیکی برای تولید انواع ظروف بسته بندی ها گزینه خوبی می باشند و این موضوع ناشی از استحکام، دوام و مقاومت آنها در برابر خاک است که آنها را به جایگزین بسیار مناسبی برای مقوا و بسته بندی های چوبی تبدیل می کند. همچنین مواد یادشده ارزان قیمت بوده و به راحتی از بین می روند ولی می‌توان با یک چاقو آنها را برش داد. تعداد زیادی از مغازه های خواروبارفروشی، کتابفروشی، هدیه فروشی نیز از جعبه‌های ساخته شده از کارتون پلاستیک برای بسته بندی مواد خود استفاده می‌کنند.
  • گزینه های امدادی: خواص منحصر به فرد ساختارهای پلی کربناتی همانند خاصیت ضد آب و نارسانایی آنها باعث می‌شود تا گزینه خوبی برای ساخت سرپناه های موقت برای بازماندگان وقایعی همانند زلزله و یا سیل باشد. حمل و نقل هوایی این مواد نیز با سهولت بسیار بیشتری انجام گرفته و در مقایسه با مواد سنتی همانند برزنت از اثربخشی بسیار بیشتری برخوردارند.
  • سازگاری با محیط زیست: تخته های ساخته شده از پلی پروپیلن مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند و امکان بازیافت آنها نیز وجود دارد. قالب گیری ساده این مواد نیز باعث می‌شود تا آنها ارزش اقتصادی بالایی داشته باشند
  • خانه ای برای حیوانات: می‌توان خانه ای بادوام را با استفاده از ورقه های شیارداربرای حیوانات خانگی ساخت زیرا این مواد تنوع زیادی داشته و قوی می باشند. تعداد زیادی از این خانه ها برای خوکچه هندی و یا گربه ها ساخته می شوند.
  • مصارف پزشکی: ورقهای شیاردار به راحتی شکسته نمی شوند زیرا بسیار سخت و سبک می باشند و می توان از آنها به میزان زیادی در شرایط اورژانسی استفاده کرد که در آن ها به یک تخت روان برای حمل بیماران نیاز است. از سایر مصارف آن می‌توان به آتل برای دست شکسته و استخوان های کوچک اشاره کرد.
  • حصارکشی: انسانها از این مواد به منظور جلوگیری از ورود حیوانات به مناطق سبز و یا باغ ها استفاده می کنند.