سوالات رایج پیرامون لاستیک سیلیکون Silicone

دسته: مقالات منتشر شده در 04 ارديبهشت 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 2059

پاسخ گویی به سوالات رایج درباره لاستیک سیلیکون

سیلیکون چیست؟

سیلیکون نوعی پلیمر ترکیبی است که از فلز سیلیکون گرفته شده و طبیعت آن به گونه‌ای است که باعث می‌شود تا از مزیت های بسیار زیادی در مقایسه با پلیمرهای لاستیکی سنتی برخوردار باشد. ماده یاد شده به شکل گریس، مایع و لاستیک وجود دارد.

 

آیا شرایط محیطی بر لاستیک سیلیکون موثر است؟

 معمولاً وضعیت های متفاوت آب و هوایی مانند آب و هوای خیلی گرم، خیلی سرد ،خشک و مرطوب تاثیری بر سیلیکون نخواهند داشت. علاوه بر آن ماده یاد شده مقاومت بسیار بالایی در برابر اشعه فرابنفش و تخریب حاصل از اوزون دارد.

 

آیا سیلیکون در مقایسه با سایر لاستیک ها گران تر است؟ چرا؟

 سیلیکون در مقایسه با انواع لاستیک های موجود هزینه بیشتری دارد زیرا نوعی پلیمر با عملکرد بسیار بالا است که از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است. ماده یاد شده در حجم کمی ساخته می‌شود و به تجهیزات تولیدی پیچیده و گران قیمتی برای فراوری نیاز دارد.

 

سیلیکون در چه رنگ هایی وجود دارد؟

سیلیکون را می توان در انواعی از رنگ ها تهیه کرده مانند شفاف، متالیک و حتی انواعی که با قرارگیری در معرض حرارت تغییر رنگ میدهند.

 

برای فراوری لاستیک های سیلیکون به چه تجهیزاتی نیاز است؟

به طور کلی ترکیبات لاستیک های سیلیکونی را می توان با استفاده از روشهای فراوری سنتی تولید کرد.

 

مدت زمان ماندگاری لاستیک های سیلیکون چقدر است؟

مدت زمان موثر ماندگاری ترکیبات لاستیک سیلیکون وابستگی بسیار زیادی بر خواص و نیازمندی‌های ترکیباتی دارد که در فرآوری به کار برده می شود. مواد یاد شده با گذر زمان سفت و سخت می شوند ولی می‌توان این مشکل را نیز حل نمود. به طور کلی مدت زمان ماندگاری این ترکیبات حداقل شش ماه است.

 

نحوه ذخیره سازی ترکیبات سیلیکونی چگونه است؟

ترکیبات سیلیکونی باید در محیط خشک به دور از نور خورشید و گرما نگهداری شوند و دمای مورد نیاز برای آنها نیز باید کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد باشد.

 

چگونه باید ترکیبات سیلیکونی را دور انداخت؟

لاستیک های سیلیکونی فرآوری شده و یا فرآوری نشده به عنوان زباله های خطرناکی در نظر گرفته نمی شود و بنابراین می توان آنها را با توجه به قوانین محیطی موجود در این خصوص دور انداخت.

 

آیا سیلیکون به عنوان یک ماده سمی در نظر گرفته می شود؟

سیلیکون نوعی پلیمر بسیار کاربردی می باشد و هیچگونه اثرات سمی بر روی محیط زیست ندارد.

 

دمای کارکردی محصولات سیلیکونی چقدر است؟

به طور کلی دمای کارکردی برای انواعی از محصولات سیلیکونی بین منفی ۱۱۰ درجه سانتیگراد تا ۳۱۵ درجه سانتیگراد می باشد.

 

آیا سیلیکون ماده‌ای فرار است؟

سیلیکون به عنوان ماده افراد در نظر گرفته نمی شود ولی ممکن است با قرارگیری در معرض دمای بالا مقداری از وزن خود را از دست بدهد.

 

آیا سیلیکون از رسانای گرمایی برخوردار است؟

در صورتی که از ترکیبات شیمیایی ویژه در کنار این ماده استفاده شود سیلیکون به یک رسانای گرمایی خیلی خوب تبدیل خواهد شد.

 

آیا سیلیکون رسانای نیروی برق می باشد و عایق آن؟

با افزودن ترکیبات شیمیایی ویژه به سیلیکون می توان آن را به یک رسانای الکتریکی تبدیل کرد.

 

آیا سیلیکون نوعی بازدارنده آتش است؟

سیلیکون به صورت ذاتی از چنین خاصیتی برخوردار نیست اما در صورتی که به آن مواد ویژه ای اضافه شود می‌تواند چنین خواصی داشته باشد. به طور حتم از آنجایی که این ماده دارای خواص زیست‌ پزشکی ایده‌آلی میباشد مصرف بسیار زیادی در صنعت تولید لباس های نسوز دارد.

 

آیا از سیلیکون می توان برای زیر آب نیز استفاده کرد؟

ترکیبات تشکیل دهنده سیلیکون به گونه ای ساخته شده اند که در صورت قرار گیری در معرض آب های تازه و یا دریا آسیبی نخواهند دید.

 

آیا میتوان از مواد رنگی به روی سیلیکون استفاده کرد؟

به طور کلی استفاده از مواد رنگی بر روی سیلیکون ها بسیار سخت می باشد و باید سطح آن بگونه ای فرآوری شود تا بتواند این کار را انجام داد. اما به طور کلی سیلیکون ها در مقابل مواد رنگی بسیار مقاوم هستند.

 

آیا این امکان وجود دارد که از سیلیکون ها در فضای تمیز خانگی استفاده کرد؟

بله می توان این کار را انجام داد زیرا این پلیمر به رشد میکروبی کمکی نمی کند.

 

آیا می توان از سیلیکون برای سطوح پر رفت و آمد استفاده کرد؟

محصولات ساخته شده از سیلیکون نباید برای سطوحی استفاده شوند که رفت و آمد بر روی آنها زیاد است زیرا حتی ترکیباتی با بیشترین استحکام هم دارای مقاومت متوسطی در برابر ساییدگی می باشند.

 

لاستیک سیلیکون برای چه محیطهایی مناسب نمی باشد؟

لاستیکهای سیلیکونی قدیمی نباید در معرض نفت، بنزین و یا حلال ها قرار بگیرند. اما خواص فلوئورو سیلیکون ها به گونه ای است که بهترین عملکرد را در چنین شرایطی دارند. به طور کلی لاستیک های سیلیکون مقاومت بسیار کمی در برابر بخار و آب بسیار گرم دارند.

 

ایا لاستیک سیلیکون گزینه مناسبی برای پیوند های پزشکی بلندمدت است؟

درگذشته لاستیک سیلیکون برای پیوند پزشکی بلند مدت به کار برده شده است و مثالی از آن مفصل انگشت می باشد. شایعات منفی که در خصوص پروتز سینه وجود دارد ناشی از ان است که تولیدکنندگان مواد سیلیکونی پیشنهاد می کنند که محصولات آنها نباید بیش از ۲۸ روز مورد استفاده قرار گیرند.

 

چرا از سیلیکون در تولید مواد غذایی نیز استفاده می شود؟

سیلیکون یکی از انواع لاستیکهایی است که می تواند در تماس با مواد غذایی به کار برده شود زیرا این ماده غیر سمی بوده و اثر کمی از خود بر جا می گذارد.

 

آیا میتوان از سیلیکون برای محصولات کودکان نیز استفاده کرد؟

درجات ویژه ای از لاستیکهای سیلیکون به صورت گسترده در تولید پستانک های بطری های کودکان به کار برده می شوند که به دلیل ظاهر زیبا و شفاف آنها می باشد.

 

چرا ویژگی فراوری اضافی به لاستیک سیلیکون داده می شود؟

تعدادی از لاستیک های سیلیکون با روش فرآوری اضافی تولید می شوند زیرا مکانیزم فرآوری در این مواد نوعی واکنش کاتالیزوری بین بخش های موجود در ترکیب می باشد. ترکیبات فرآوری شده به روش اضافی را می‌توان به صورت سیستم‌های تک بخشی، دو بخشی و یا سه بخشی تولید نمود.

 

چقدر طول میکشد تا سیلیکون فراوری شود؟

مدت زمان مورد نیاز برای فرآوری ترکیبات سیلیکونی به ساختارهای متفاوتی وابسته است مانند دما، بخش و مکانیزم فرآوری. مدت زمان فرآوری در روی موادی که توسط فشردگی قالب گیری شدند ،حدود ۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد است.

 

چه تفاوتی بین فراوری و ولکانش وجود دارد؟

واژه های فراوری و وولکانش هر دو مورد یکسانی را توضیح می دهند که برابر است با تبدیل ماده پلیمری به یک لاستیک شبکه ای.

 

آیا می توان مدت زمان فراوری را برای ترکیبات سیلیکونی کاهش داد؟

با ایجاد ترکیبی از این موارد این امکان وجود خواهد داشت که مدت زمان فراوری سیلیکون را کاهش داد: دمای بالاتر، طراحی قالب ، روش فرآوری و سایر موارد.

 

آیا سیلیکون در طی فرآوری PCBآزاد می کند؟

این امکان وجود دارد که ترکیبات ویژه ای از این ماده به خصوص آنهایی که برای فرآیندهای روزن رانی ساخته می شوند حاوی مقدار بسیار کمی از PCB باشند. این مواد از پروکسید ها مشتق می شوند که برای ایجاد شبکه در سیلیکون به کار برده می شود. تهویه و فشرده‌ سازی کافی نواحی از این ماده که در حال فراوری هستند، توصیه می‌شود.

 

آیا امکان افزایش یا کاهش ضخامت سیلیکون وجود دارد؟

مایعات سیلیکونی را می‌توان به اندازه ای خاص و با اضافه سازی سیلیکا قطورتر نمود. پلیمر های سیلیکونی می‌توانند در حلال‌ها پخش شوند تا چسبندگی آنها را کاهش دهند ولی نگرانی های موجود حول مسائل زیست محیطی، سلامتی و ایمنی باعث شده تا چنین اقداماتی امروزه خیلی کم صورت گیرد.

 

ایا میتوان مواد دیگری را به لاستیکهای سیلیکون متصل کرد؟

امکان اتصال لاستیک های سیلیکونی به انواع زیر لایه ها همانند فلزات معمولی و پلاستیک ها وجود دارد ولی در کنار آنها باید از پرایمر های ویژه و تکنیک های آماده سازی سطحی نیز استفاده کرد.

 

ایا روشی وجود دارد که به کمک آن بتوان رنگ ماده پلیمری را با توجه به دما تغییر داد؟

بله با افزودن انواعی از رنگدانه های ترموکرومیک می‌توان چنین خواصی را در لاستیک های سیلیکونی به وجود آورد.

 

بزرگترین قالب ممکن برای لاستیک های سیلیکونی به چه اندازه است؟

بیشترین اندازه برای قالب های سیلیکونی معمولا با توجه به اندازه و ظرفیت فرآوری و تجهیزات آن تعیین میشود.

 

مزیتهای اصلی مواد سیلیکونی کدامند؟

سیلیکون در مقایسه با سایر پلیمر ها مقاومت بیشتری در برابر دماهای بسیار بالا و پایین دارد و آن را می توان با استفاده از رنگدانه ها به رنگ های بسیار متفاوتی تبدیل کرد. علاوه بر آن می‌توان عنوان کرد این ماده انعطاف پذیری خود را در گستره بزرگی از دماها حفظ میکند.

  • انعطاف پذیری فوق العاده باعث می شود تا این ماده گزینه بسیار مطلوبی برای ساخت ریل برای قطار های سریع السیر باشد.
  • علاوه بر آن میزان صدای تولیدی به وجود آمده را کاهش خواهد داد
  •  محصولات سیلیکونی لرزش ها را کاهش خواهد داد و به پایدارسازی بخش‌های اتصالی کمک می کند. محصولات سیلیکونی برای درزگیری در محیط‌هایی با آب و هوای خشن نیز مناسب هستند. علاوه بر آن این محصولات می‌توانند نوعی عایق پذیری گرمایی را به وجود آورند تا از عبور حرارت جلوگیری کنند.

 

آیا سیلیکون بهتر از لاستیک اتیلن پروپیلن دی ان مونومر میباشد؟

به طور کلی سیلیکون در مقایسه با اتیلن پروپیلن دی ان مونومر از مصرف بسیار بیشتری برخوردار است. تفاوت بین این دو ماده شامل موارد زیر می شود:

            ·            سیلیکون می تواند حوزه گسترده تری از دماها را از منفی شصت تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد تحمل کند.

            ·             سیلیکون با قرارگیری در معرض حرارت کوچک نمی شود اما مورد دوم با قرارگیری در معرض حرارتی بالاتر از ۱۵۰ درجه سانتی گراد به میزان ۵۱ درصد کوچک خواهد شد.

            ·             اتیلن پروپیلن دی ان مونومر در مقایسه با سیلیکون از استحکام مکانیکی بالاتری برخوردار است ولی مقاومت آن در برابر گرما و سرما پایین‌تر است.