چاپ سه بعدی با فیلامنت پلی اتر ایمید PEI

دسته: مقالات منتشر شده در 16 شهریور 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1164

چاپ سه بعدی با فیلامنت‌های پلی اتر ایمید، خواص و نحوه کاربری

امروزه در انواع فیلامنت‌های کاربردی در چاپ سه بعدی معمولا به گزینه‌هایی همانند ظاهر ماده نهایی تولید شده دقت می شود اما در مواردی نیز می‌توان عنوان کرد که عملکرد این فیلامنت ها از اولویت بالاتری برخوردار می باشد. زمانی که فیلامنت مورد نظر از خواص مکانیکی و پایداری گرمای بهتری برخوردار باشد تناسب بسیار زیادی برای تولید انواع محصولات دارد که در حوزه‌های صنعتی و یا در مواردی به کار برده می شوند که امکان بروز خرابی وجود ندارد. یکی از پلیمرهایی که از چنین خواصی برخوردار می باشد با نام پلی اتر ایمید شناخته می شود که در واقع یکی از فیلامنت‌های چاپ سه بعدی با عملکرد بسیار بالا می باشد. البته فیلامنت های نامبرده شده گزینه چندان آشنایی برای افرادی نیستند که به صورت تفریحی به چاپ ۳ بعدی می پردازند. پلی اتر ایمید به چه ماده ای گفته می شود و چه موضوعی باعث می‌شود تا این فیلامنت در مقایسه با سایر انواع موجود از ویژگی‌های بهتری برخوردار باشند؟ علاوه بر آن این ماده چگونه به کار برده می شود و نکات مثبت و منفی آن کدام است؟

 

پلی اتر ایمید به چه ماده ای گفته می شود؟

پلی اتر ایمید که با نام اختصاری PEI نیز نشان داده می‌شود دسته ای از پلیمرها میباشد که اولین بار توسط Joseph Wirth در دهه ۸۰ میلادی ساخته شد. ماده نام برده شده نوعی پلاستیک بدون شکل است و رنگ ‌کهربایی و نیمه شفاف دارد و به دلیل برخورداری از استحکام بالای مکانیکی، خواص پایدار الکترونیکی و پایداری شیمیایی بالا مصارف بسیار متنوعی دارد. فیلامنت نام برده شده به همراه پلی اتر اتر کتون دسته ای از پلاستیک ها را تشکیل میدهد که در گروه پلی آریل اتر کتون PAEK قرار داده میشود. این دسته از پلاستیک ها به میزان فراوان مورد استفاده قرار میگیرند و استحکام مکانیکی بالا و پایداری بسیار خوبی در برابر دمای بسیار بالا دارند. علاوه بر آن می‌توان عنوان کرد که این دسته از گروه های شیمیایی می توانند در برابر حملات شیمیایی مقاومت داشته باشند و با قرارگیری در معرض شرایط متفاوت و فضای خارج از خانه تجزیه نخواهد شد. همچنین این دسته از پلاستیک ها در چاپ سه بعدی به عنوان مواد بسیار ایمن در نظر گرفته می شوند زیرا با قرارگیری در معرض حرارت هیچ‌گونه بخار سمی از خود تولید نمی کنند.

 

مزایا و معایب فیلامنت های پلی اتر ایمید کدامند؟

ویژگیهای همانند عملکرد بسیار بالا در فیلامنت های پلی ایمید باعث شده است تا ماده یاد شده از کاربردهای بسیار گسترده‌ای در حوزه مهندسی و یا تولید قطعات صنعتی برخوردار شود اما هنوز بسیاری از افراد حرفه ای در زمینه چاپ سه بعدی این دسته از فیلامنت ها را به کار نبرده اند و یا حتی هیچ تصمیمی در این خصوص ندارند و این موضوع ناشی از آن می‌شود که این دسته از فیلامنت ها از مزیت های بسیاری برخوردارند و نقاط ضعف آنها کم و محدود است.

  • مستحکم و قوی: فیلامنت‌های پلی اتر ایمید همانند فیلامنت های پلی اتر اتر کتون باعث می‌شوند تا میزان استحکام سایر انواع فیلامنت های موجود کاملا نادیده گرفته شود زیرا استحکام کششی در این فیلامنت‌ها برابر با ۸۵ مگاپاسکال بوده و ضریب یونگ در آنها نیز برابر با ۳.۲ Gpa می باشد. همین موضوع تناسب بین فیلامنت های پلی اتر ایمید برای تولید محصولاتی را نشان می‌دهد که در معرض وزن بسیار بالا و یا فشار طولانی مدت قرار می گیرد.

 

  • پایداری مطلوب گرمایی و شیمیایی: مجدداً پایداری گرمایی این دسته از فیلامنت ها در مقایسه با سایر فیلامنت های موجود بسیار بالاتر می باشد که ما آنها را مقاوم در برابر گرما می نامیم همانند آکریلونیتریل بوتادین استایرن و یا نایلون. دمای انتقال شیشه ای در پلی اتر ایمیدها برابر با ۲۱۷ درجه سانتیگراد بوده و در دمای ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز آرام آرام ذوب خواهد شد و همین موضوع باعث می‌شود که ماده نام برده شده موردی بسیار مطلوب برای تولید قطعات کاربردی باشد که باید سایش بسیاری را تحمل کنند. علاوه بر آن تجهیزات پزشکی که باید به صورت منظم اتوکلاو شوند هم در همین دسته قرار می گیرند. پایداری شیمیایی پلی اتر ایمید ها باعث می‌شود تا از آن برای تولید محصولات بسیار متنوعی بهره گرفته شود به خصوص برای انواعی از محصولاتی که خارج از فضای خانه قرار دارند و در معرض اشعه فرابنفش قرار می گیرند. این مواد به خوبی می توانند در برابر اسیدها، بازها و نفت مقاومت کنند و به همین دلیل موادی بسیار با ارزش برای تولید محصولاتی در حوزه های مختلف تجاری و صنعتی هستند.

 

  • کاربری دشوار و پیچیده: تمامی ویژگی هایی که باعث می‌شود تا پلی اتر ایمید به عنوان موادی بسیار مطلوب برای محصولات نهایی تولید شده باشند منجر به آن میشود تا کاربری این دسته از فیلامنت ها دشوار شود و از آنجایی که مواد نام برده شده در مقایسه با سایر فیلامنت‌های چاپ سه بعدی از استحکام بالاتری برخوردار می باشند بنابراین باید در هنگام چاپ به میزان زیاد احتیاط کرد. این دسته از فیلامنت ها باید در معرض دمای بالاتر قرار بگیرند بنابراین می توان انواع پرینترهای چاپ سه بعدی معمولی را برای آنها به کار برد. دمای مورد نیاز شما باید به ۲۴۰ درجه سانتیگراد برسد و دمای زمینه اصلی نیز باید برابر با ۱۶۰ درجه سانتیگراد باشد و به منظور پیشگیری از بروز انحراف و یا چسبندگی لایه‌ ای شما باید از اتاقک های چاپ عایق استفاده کنید تا بتوانید دمای بالا را به خوبی حفظ نمایید.

 

  • گران قیمت: یک کیلوگرم از فیلامنت‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن و یا پلی لاکتیک اسید در مقایسه با فیلامنت های پلی اتر ایمید از قیمت کمتری برخوردار می باشند و همین تفاوت بزرگ باعث می‌شود تا چاپ با این دسته از فیلامنت ها چندان رایج نباشد و در بیشتر موارد برای تولید محصولاتی در حوزه تجاری به کار برده شود. به طور خلاصه می‌توان عنوان کرد که پلی اتر ایمید دسته ای از فیلامنت‌ها نیست که شما بخواهید با آنها تجربه جدیدی کسب کنید.

 

  • عدم دسترسی ساده: اغلب فیلامنت های پلی اتر ایمید امروز دارای برند ULTEM می باشند و توسط تعداد زیادی از توزیع‌کنندگان نیز مجددا برند گذاری می‌شوند و این بدین معناست که تقریبا تمامی محصولات تولید شده از این فیلامنت‌ها از یک رزین یکسان ساخته شدند و خواص یکسانی نیز دارند اما محدودیت در دسترسی پذیری این مواد موردی است که در خصوص سایر فیلامنت ها صدق نمی کند و باعث می شود تا امکان بهره بری از انواع فیلامنت های پلی اتر ایمید بسیار کاهش پیدا کند.

 

شرایط مورد نیاز برای چاپ فیلامنت های پلی اتر ایمید کدامند؟

اگر میخواهید فیلامنت های پلی اتر ایمید را خریداری کنید اولین موضوعی که حتما باید بررسی بکنید این است که چاپگر سه بعدی مورد نظر شما از امکانات کافی برخوردار است یا خیر. درجه حرارت افشانک موجود در چاپگر سه بعدی شما نقش بسیار مهمی در میزان تناسب این چاپگرها برای فیلامنت های نام برده شده ایفا می کند. احتمالا به دسته ای از افشانک های کاملا فلزی نیاز خواهید داشت که بتوانند دمای بسیار بالا را تحمل کنند. دمای زمینه ی چاپ شما نیز باید در مقایسه با سایر انواع چاپگرهای سه بعدی بالاتر باشد. همچنین بهتر است نوعی محفظه متناسب را پیدا کنید که بتواند دمای اتاق چاپ را بالای ۹۰ درجه سانتیگراد حفظ کند. چاپگر سه بعدی خود را به گونه ای تغییر دهید که از چنین ویژگی هایی برخوردار باشد زیرا قطعات الکتریکی باید به گونه ای طراحی شده باشند تا بتوانند چنین دمایی را تحمل کنند. دمای پیشنهادی برای پلی اتر ایمید حدود ۳۵۵ تا ۳۹۰ درجه سانتیگراد می باشد ولی در حالت بهینه و واقعی ممکن است با توجه به نوع برند کاربردی شما تفاوت کند. بهتر است که از دمای بسیار پایین شروع کنید و به صورت تدریجی نیز این دما را بالا ببرید قبل از اینکه فیلامنت ها مشکلی برای شما به وجود آورد. به منظور پیشگیری از بروز انحنا و خمیدگی بهتر است که زمینه اصلی چاپ شما به هنگام چاپ پلی اتر ایمید کاملا گرم باشد و بهتر است که دمای این بخش‌ها در حوزه ۱۲۰ تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرار داد داشته باشد. به خاطر داشته باشید که حتماً قبل از آغاز چاپ زمینه اصلی را با استفاده از محفظه ها گرم نمایید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که از انواع زمینه های شیشه ای به منظور حرارت دهی بهتر و حتی جدایی راحت تر محصول تولید شده از زمینه اصلی استفاده کنید. به منظور افزایش حفاظت از محصول تولید شده در برابر انحنا و خمیدگی بهتر است که نوعی چسب پایدار گرمایی را به روی زمینه اصلی چاپ بزنید. اگر میخواهید سرعت چاپ را مشخص نمایید بهتر است که با سرعت کمی برابر با ۲۰ میلی متر بر ثانیه آغاز کنید و آن را به صورت تدریجی تا مقدار بیشینه ۳۵ میلیمتر بر ثانیه افزایش دهید و بهتر است کاملا توجه کنید تا تمامی نشانه های عدم روزن رانی را تشخیص دهید. سرعت پایین چاپ گزینه بهتری می باشد زیرا باعث می‌شود تا المان حرارت دهنده افشانک زمان کافی داشته باشد تا بتواند فیلامنت‌های پلی اتر ایمید را ذوب نماید. شاید اشاره به این موضوع کمی سخت باشد اما بهتر است در هنگام چاپ از دستگاه های خنک کننده استفاده نکنید بلکه می‌توان نوعی محفظه برای اتاقهای چاپ عایق را به کار برد.

مترجم: ف.ال احمد