فیلامنت ABS در برابر فیلامنت PETG - بخش دوم

دسته: مقالات منتشر شده در 17 شهریور 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 943

فیلامنت‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن در برابر فیلامنت های پلی اتیلن تغییر یافته به کمک گلیکول (بخش دوم)

همانطور که در مقاله قبلی نیز عنوان شد اکریلونیتریل بوتادین استایرن با نام اختصاری ABS نشان داده می شود و به عنوان یکی از اولین موادی شناخته می‌شود که در چاپ سه بعدی به کار برده شده است و در واقع می‌توان آن را به عنوان یکی از رایج‌ترین پلاستیک‌ های امروزی در نظر گرفت که در فرآیندهایی همانند قالبگیری تزریقی به منظور تولید انواع محصولات همانند صندلی های هواپیما تا بلوک‌های مورد استفاده توسط کودکان به کار برده میشود. از آنجایی که فیلامنت های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشند می‌توانند رقبای سختی برای فیلامنت‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن به شمار آیند. این مواد در دسته ی کو پلی استر ها قرار می گیرند و ترکیبات متفاوتی از آنها می تواند تعادل بسیار متفاوت و مطلوبی را از استحکام اکریلونیتریل بوتادین استایرن و سادگی در کاربری پلی لاکتیک اسید فراهم نماید. در این قسمت می خواهیم مقایسه اکریلونیتریل بوتادین استایرن در برابر پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول را ادامه دهیم.

 

مزیت های پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول

  • عدم تولید بوهای نامطلوب در طی چاپ: یکی از عمده‌ترین دلایلی که افراد حرفه‌ای در چاپ سه ‌بعدی پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول را انتخاب کردند در این مورد خلاصه می‌شود که چاپ این دسته از فیلامنت ها بدون آزادسازی انواع بو های نامطلوب و یا گازهای سمی صورت می‌گیرد و این خود می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در تامین امنیت و سلامتی فرد داشته باشد. اگرچه دود های منتشر شده از این دسته از فیلامنت ها چندان محسوس نمی باشند اما در هر صورت ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از اتاقی استفاده کنید که دارای تهویه مناسبی می باشد. چاپ سه ‌بعدی در اغلب موارد انواعی از ذرات کوچک پلاستیکی را در هوا آزاد می‌کند که ممکن است وارد ریه های شما شوند .علاوه بر آن باید شما به چرخش مناسب هوا دقت کنید وحتی بهتر است در طی کار با چاپگر های سه بعدی از ماسک های تنفسی مناسب نیز استفاده کنید.

 

  • مقاومت شیمیایی بالاتر: پلی اتیلن ترفتالات های استاندارد به عنوان پلاستیک‌هایی با پایداری شیمیایی بسیار بالایی در نظر گرفته می‌شوند اما اضافه سازی ساختارهای حلقه‌ای گلیکول باعث می‌شود تا ماده‌ای با نام پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول به وجود می‌آیند که مقاومت بسیار زیادی در برابر انواعی از اسیدها، بازها و حلال ها دارند. دستگاه های پروتزی که به صورت دائم در معرض عامل های زیستی قرار می‌گیرند به خوبی می‌توانند از این پایداری بهره ببرند. این درحالی است که محصولات نهایی تولید شده از این دسته فیلامنت‌ها از دوام و طول عمر بسیار بالایی برخوردارند ولی همین ویژگی باعث می شود تا تغییر شکل آنها در طی مراحل پس از فرآوری با دشواری بسیار زیادی صورت گیرد.

 

  • امکان بکارگیری برای چاپ های سه بعدی شفاف: عده زیادی این دسته از فیلامنت ها را به عنوان بهترین گزینه ممکن برای تولید محصولاتی به شمار می آورند که حالت شفاف دارند و نور می تواند به طور کامل از آنها عبور کند حتی اگر فرآوری های بعدی در این مواد به کمترین حالت ممکن انجام گیرد. این موضوع از آنجایی ناشی می‌شود که این دسته از فیلامنت ها به طور کلی پلاستیک های شفاف می باشند و فقط اندکی از مواد افزودنی باعث می شود تا آن رنگ جدیدی پیدا کند. اکریلونیتریل بوتادین استایرن حالتی کاملا عکس دارد و به عنوان پلاستیک شفاف در نظر گرفته نمی‌شود و بایدبا استفاده از انواعی از فناوری ها حالتی شفاف پیدا کند. راحتی استفاده از انواعی از افزودنی های شیمیایی و یا فرآوری های پس از مرحله تولید با استفاده از حمام بخار آستون تنها می‌تواند باعث شود محصولات تولیدی از آکریلونیتریل بوتادین استایرن حالتی نیمه شفاف پیدا کنند. اگر شما قصد دارید محصولی با شفافیت بالا را از طریق روش چاپ سه بعدی تولید کنید بهتر است که پلی لاکتیک اسید و یا پلی کربنات را در مقایسه با اکریلونیتریل بوتادین استایرن انتخاب نمایید.

 

معایب پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول

  • کاهش استحکام: فیلامنت‌های مورد نظر در مقایسه با اکریلونیتریل بوتادین استایرن از استحکام پایین‌تری برخوردار می باشند و شکنندگی کمتری دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا مقاومت آنها در برابر ضربه بالاتر باشد اما در هر صورت تناسب آنها برای تولید انواعی از محصولات که به استحکام بالا نیاز دارند را کاهش خواهد داد. از آنجا که فیلامنت‌های نام برده شده تحت فشار تغییر شکل می‌دهند نمی‌توانند حفاظت از مناسبی را برای انواعی از محفظه هایی به وجود آورند که برای اشیای شکستنی به کار برده می شود.

 

  • دشواری در تکمیل محصول: می‌توان انواعی از محصولات تولید شده به کمک اکریلونیتریل بوتادین استایرن را در چند دقیقه و با استفاده از حمام بخار آستون به راحتی تکمیل نموده و این درحالی است که پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول از چنین وضعیتی برخوردار نمی باشند. اگر چه انواعی از حلال ها وجود دارند که می‌توانند این ماده را در خود حل کنند اما این حلالها در دسته بسیار خطرناک قرار می‌گیرند و در اغلب موارد دست یابی به آنها غیر ممکن است. اگر می خواهید محصولات تولیدی خود را با استفاده از لایه های نرمی تکمیل نمایید بهترین گزینه شما استفاده از پولیش میباشد. طبیعت انعطاف پذیر این دسته از فیلامنت ها باعث می شوند تا امکان بکارگیری روشهای مکانیکی به منظور تکمیل محصول کمتر شود.

 

کدام یک از این دو فیلامنت گزینه بهتری برای شما می باشد؟

به نظر می‌رسد که پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول در مقایسه با اکریلونیتریل از مزایای بیشتری برخوردارند و در واقع نیز همین طور است و امروزه دلایل بسیار کمی وجود دارد که شما از اکریلونیتریل بوتادین استایرن بیش از ماده یاد شده استفاده کنید. هر دو مورد نامبرده شده از مزیت های خود برخوردارند که در این قسمت به طور خلاصه آنها را عنوان می‌کنیم:

 

از فیلامنت‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن استفاده کنید اگر

  • شما به محصولی مستحکم تر و مقاوم تر در برابر گرما احتیاج دارید: اگرچه پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته در برابر گلیکول نیز از استحکام و پایداری گرمایی برخوردارند اما ویژگی های نام برده شده در اکریلونیتریل بوتادین استایرن بهتر می باشند و علاوه بر آن این دسته از مواد گزینه مناسب تری برای محفظه هایی می باشند که دارای مایعات بسیار گرم بوده و استحکام آنها می‌تواند به عنوان یک مانع حفاظت کننده برای محتوای داخلی عمل نماید.

 

  • شما می خواهید محصول مورد نظر خود را به آسانی تکمیل نمایید: بهتر است با این موضوع روبرو شویم که تکمیل محصولات تولید شده به کمک اکریلو نیتریل بوتادین استایرن با استفاده از روش حمام بخار آستون صورت می‌گیرد که ساده‌ترین روش برای ایجاد یک پروژه با استفاده از چاپ سه بعدی می باشد و علاوه بر آن می‌توان عنوان کرد که روش نام برده شده سریع بوده و به مهارت زیادی احتیاج نداشته و همچنین نیازی نیست که شما تلاش بسیاری در این راه به کار گیرید.

 

  • شما می خواهید مبلغ کمتری را هزینه کنید: اگر تصمیم دارید تا مبلغ کمتری را به منظور تولید محصول مورد نظر خود هزینه کنید بنابراین اکریلونیتریل بوتادین استایرن گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

 

از فیلامنت های پلی اتیلن ترفتالات تغییر یافته به کمک گلیکول استفاده کنید اگر

  • شما می‌خواهید محصولی را تولید کنید که قابلیت تحمل ضربه بالاتری دارد: شکنندگی فیلامنت‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن بدین معنی است که زمانی که در برابر ضربه های بسیار قوی قرار بگیرند، ممکن است ترک بردارند و یا خرد شوند اما در خصوص پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول چنین موردی صدق نمی کند و زمانی که آنها در معرض ضربه قرار بگیرند تغییر شکل خواهند داد اما خرد نخواهند شد. همین موضوع باعث می‌شود تا فیلامنت های نام برده شده از طول عمر بالاتری برخوردار باشند که گزینه ای مناسب برای تولید انواع بسته بندی های چند بار مصرف نوشیدنی ها و یا غذاها باشد و علاوه بر آن انواعی از ابزارهای پرکاربرد در حوزه پزشکی در این دسته قرار می گیرد.

 

  • شما محصولی را برای مصارف خارج از خانه تولید می کنید: پایداری گرمایی پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول کمی پایین‌تر از اکریلونیتریل بوتادین استایرن می‌باشد اما این مواد پایداری شیمیایی بسیار بهتری دارند و به همین دلیل به عنوان یکی از گزینه های بسیار مطلوب برای شرکت‌هایی عمل می کنند که می‌خواهد انواعی از محصولات را برای محیط خارج از خانه تولید کنند. این محصولات نه تنها می‌توانند دمای بسیار بالای روزهای آفتابی را تحمل کنند بلکه حتی با قرارگیری ممتد در معرض تابش های فرابنفش نیز ویژگیهای خود را از دست نخواهد داد.

 

  • شما نمی‌خواهید با مشکلات زیادی در طی روند چاپ روبرو شوید: پلی اتیلن ترفتالات های تغییر یافته به کمک گلیکول معمولا به عنوان دسته ای از فیلامنت ها در نظر گرفته می شوند که ترکیبی از استحکام اکریلونیتریل بوتادین استایرن و سادگی در کاربری پلی لاکتیک اسید ها را دارند. همچنین این دسته از فیلامنت ها مشکلاتی همانند خمیدگی و چسبندگی لایه‌ای و یا آزادسازی انواعی از دودهای خطرناک و آزاردهنده را نیز ندارند.

مترجم: ف.آل احمد