محکم ترین بست های پلاستیکی

دسته: مقالات منتشر شده در 23 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1563

قوی ترین و محکم ترین بست های پلاستیکی کدامند؟

در صنایع خودروسازی و هواپیمایی یکی از مهمترین موضوعاتی که همیشه به آن پرداخته می شود، کاهش وزن می باشد زیرا آنها باید وسایل حمل و نقل را تا اندازه‌ ای سبک نمایند تا بتوانند میزان عملکرد آنها را افزایش دهند و این مورد در خصوص دستگاه های راهبردی هواپیمایی و به ویژه حوزه هوافضا نیزصدق می‌کند. متاسفانه تاکنون موانع بسیار بزرگی در این مسیر وجود داشته است مانند یافت انواعی از بست های پلاستیکی که دارای نوعی فناوری بهبود یافته و یا بهتر هستند و این در حالیست که بخواهید آنها را در مقابل بست های فلزی قرار دهیم.

 

نگاهی به بست های پلاستیکی

تعداد زیادی از مردم فکر می‌کنند که پلاستیک ها باعث می شوند تا محصولات تولیدی ظاهری زشت و یا بی کیفیت داشته باشند آنها باور دارند که بیشتر وسایل پلاستیکی از استحکام و دوام لازم همانند قطعات فلزی برخوردار نیستند. بست های پلاستیکی به سادگی قطعات پلاستیکی را به یکدیگر متصل می کنند و حتی تعدادی از وسایل خانگی و محصولات ارزان قیمت نیز در همین دسته قرار می‌گیرند ولی این موارد اصلا درست نیستند. در حقیقت بستهای پلاستیکی برای اتصال قطعات مختلف در محصولات بسیار متمایز به کار برده می‌شوند و می‌توان عنوان کرد که این محصول ارزان قیمت و بی‌کیفیت هستند اما وزن آنها کمتر بوده، بار الکتریکی کمتری را القا کرده و از ضریب اصطکاک کمتری نیز برخوردار می باشد.

 

پیچ ها و بستهای ساخته شده از پلاستیک و ترکیبات آن

پلاستیک مانند بسیاری از مواد با پیشرفت فناوری و تکنولوژی ساخته شده است و محققان و توسعه گران انواع پلاستیک ها را در ترکیب با سایر مواد ساخته اند و به همین دلیل پلاستیک ها هم می توانند در بسیاری از موارد قوی باشند و حتی عملکردی بهتر است فلزات داشته باشند. به طور کلی می ‌توان عنوان کرد مزیت های پلاستیک ها عبارتند از وزن کم، مقاومت و عدم رسانایی الکتریسیته. همین موضوع باعث می‌شود تا پلاستیک ها و تمامی مشتقات آن گزینه بسیار ایده آلی برای ساخت بست های پلاستیکی باشند و به همین دلیل است که پیچ های پلاستیکی نیز راه حل بسیار مناسبی برای طراحی و توسعه یک محصول جدید می باشد.

 

بست های پلاستیکی در کدام یک از صنایع به کار برده می شوند؟

بست ها پلاستیکی در بسیاری از صنایع متمایز به کار برده می شوند همانند صنعت هوافضا. آنها در واقع به عنوان دسته ای از پلاستیک های مهندسی شده با عملکرد بسیار بالا شناخته می‌شوند. علاوه بر آن تولیدکنندگان و طراحان در اغلب موارد این دسته از مواد را به عنوان یک گزینه بسیار طبیعی و مناسب انتخاب می کنند زیرا در مقایسه با بست ها و سایر مواد صنعتی کاربردی از وزن بسیار کمتری برخوردارند. چگالی بست های پلیمری مهندسی شده و نوین حدود یک ششم چگالی فولاد می باشد و این در حالی است که این مواد در برابر انتشار دود و یا اشتعال مقاومت داشته و از سمیت کمتری نیز برخوردار می باشند و همین موضوع می‌تواند خود اهمیت بسیار زیادی در تولید محصولاتی داشته باشد که در حوزه غذایی به کار برده می شود. از طرف دیگر مواد نام برده شده می‌توانند دمایی تا حدود ۴۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کنند و می ‌توان عنوان کرد که بستهای پلاستیکی از ویژگی ‌های دیگری نیز برخوردارند همانند استحکام بالا، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر لرزش و فرسایش، امکان بکارگیری به عنوان درزگیر های بسیار مطلوب، عملکرد بالا در شرایط نامطلوب و تحت فشار، عدم رسانایی الکتریکی و یا برخورداری از ویژگی عایق.

 

نوعی فناوری که امروزه بسیار کاربردی است

همانطور که پیش از این نیز عنوان شد بازار برای بست های پلاستیکی به صورت کاملاً چشمگیری در حال پیشرفت می باشد و دلیل این رشد بسیار بزرگ نیز در این مورد خلاصه می شود که بست های پلاستیکی مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی، سایش و یا خوردگی دارند. این مواد رسانا نیستند و به خوبی می‌ توانند آب را تحمل کنند و تمامی موارد عنوان شده باعث می‌شود تا آنها گزینه های محبوبی باشند. اگر شما می خواهید محصولی را تولید کنید که به استحکام بالا و ویژگی‌های مثبت پلاستیک‌ها نیاز دارد، میتوانید با مطالعه این بخش به راحتی گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید:

 

  • پلاستیکهای FR-4/G10

این دسته از مواد ترکیبی از فایبرگلاس بافته شده و رزین های اپوکسی ساخته می‌شوند و این ترکیب باعث می‌شود تا ماده پلاستیکی دارای نسبت بالاتر از استحکام به وزن باشد. امروز تعداد زیادی از واشر ها و پیچ های پلاستیکی از همین نوع ماده ترکیبی ساخته می شوند که به دلیل موفقیت ناشی از به کارگیری آن است. این ترکیب می‌ تواند استحکام ۴۵۰۰۰ psi را در مقایسه با بست های آلومینیومی و برنجی به وجود آورده و علاوه بر تمامی موارد یاد شده می‌توان عنوان کرد که این دسته از بست ها مقاومت زیادی در برابر اشتعال داشته و از نظر مکانیکی نیز محکم و قوی میباشند. پلاستیک های کاربردی نام برده شده موادی عایق بوده و پوسیده نیز نمی شوند ولی از طرفی ویژگی های منفی آنها در این مورد خلاصه می‌شود که امکان تولید آنها با استفاده از روش قالب گیری تزریقی وجود ندارد و بیشتر اوقات ورق ها، صفحه ها و یا میله های این دسته از پلاستیک ساخته می‌شود. پلاستیک های نام برده شده عنوان پوششی برای واشرها، پیچ‌ها، پیچ های شش گوشه، سوئیچ ها، انتقال دهنده ها و سایر موارد به کار برده می شود.

 

  •  پلی آریل آمید

این دسته از پلاستیک ها که با نام پا را نیز شناخته می شوند از نوعی از رزین ها با نرخ جذب پایین تر و آرام تر آب ساخته می‌شوند و این در حالی است که بخواهیم آنها را در مقایسه با سایر ترکیبات پلاستیکی قدیمی قرار دهیم. پلاستیک های نام برده شده در برابر آب بسیار مقاوم می باشند که ناشی از ساختار نیمه آروماتیک آنها می باشد و از طرف دیگر ساختار موجود در ترکیبات فایبر گلاس استحکام بالایی را به وجود می‌آورد و کیفیت سطحی و پایداری ابعادی را بهبود بخشیده و از میزان خزش بسیار پایین نیز برخوردار است. ترکیب ۵۰ درصد از این مواد با شیشه های تقویت شده در نهایت محصولاتی را به وجود خواهد آورد که مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی دارند همانند تمام آن هایی که در حوزه خودروسازی به کار برده می‌شوند. استحکام کششی پا را برابر با ۳۴ هزار psi می باشد و با استفاده از این مواد انواعی از قطعات ساخته می شود که با موفقیت بسیار به عنوان جایگزینی برای رقبای فلزی به کار برده می شود. پارا در اغلب موارد در حوزه الکترونیک، هوافضا، خودروسازی، لوازم خانگی و تجهیزات کوچک به کار برده می شود.

 

این ماده نوعی پلیمر بدون شکل است که با استفاده از تغییراتی مقاومت بیشتری در برابر ضربه پیدا کرده است و در واقع این ماده از ترکیب با رزین های بلورین ساخته می شود و از طرف دیگر می‌توان عنوان کرد که این ماده از نرخ شکاف یکپارچه بسیار کم و خزش بسیار پایین برخوردار است. این دسته از بست ها در مقایسه با انواع فلزی سبک تر می باشند ولی استحکام کششی آنها برابر با ۲۷ هزارpsi است. تمام پلاستیک های پلی اورتان در برابر مواد شیمیایی و رطوبت بسیار مقاوم هستند و حتی مقاومت در برابر اشعه فرابنفش هم در این دسته قرار می‌گیرد. می‌توان عنوان کرد که این ماده گزینه بسیار مناسبی برای ساخت بست های پلاستیکی می باشد.

 

این ماده ترکیب جدیدی است که از شیشه و کربن ساخته شده است و سپس به کمک فیبر تقویت شده است. از مزایای آن می ‌توان به توانایی قالب گیری قطعات آن با استفاده از فرآیندهای کنترل شده حجیم اشاره کرد که هزینه های تولیدی را به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد داد. علاوه بر آن این دسته از مواد ترکیبی از استحکام عملی بالاتری نیز برخوردارند که ناشی از بار کمتر مواد فیلر در درون آنهاست و در نهایت باعث می شود تا بست پلاستیکی از انعطاف پذیری خوبی برخوردار باشد و از ایجاد شکاف نیز پیشگیری خواهد شد. ‏پلی فتال آمیدها در مقایسه با پلی آمید های آلیفاتیک از ویژگی‌های بهبود یافته‌ ای برخوردارند مانند مقاومت شیمیایی، استحکام و مقاومت در دمای بالا، مقاومت در برابر خستگی و خزش، پایداری ابعادی، حساسیت در برابر جذب رطوبت. مواد نام برده شده همانند نایلون های آلیفاتیک می توانند با استفاده از عامل های تقویت کننده همانند الیاف شیشه ،پایدارساز ها و یا سخت کننده ها تقویت شوند و فرمولاسیون های متفاوتی نیز به این منظور توسعه پیدا کرده است به عنوان مثال رزین هایی که دارای توانایی اتصال مستقیم به الاستومرها می باشند و یا در واقع ترکیبات لاستیکی پلاستیکی را به وجود می‌آورند و به منظور قرارگیری در معرض مواد غذایی و نوشیدنی ها به کار برده می شوند.

به طور کلی حتی پلاستیک های دارای قابلیت قالبگیری و بسیار قوی هم نمی توانند استحکامی همانند مواد فلزی داشته باشند بنابراین شکل هندسی مواد فلزی باید به گونه‌ ای تغییر کند و مجدداً مهندسی شود تا بتوان از قطعات پلاستیکی استفاده کرد و این فرآیند در اکثر موارد شامل اضافه سازی حجم مواد پلاستیکی می‌شود و در نهایت می‌تواند وزن و قیمت نهایی را کاهش دهد. از طرف دیگر پلیمرهای نوین از ویژگی های مکانیکی بسیار مطلوبی برخوردارند که مطابق با مواد فلزی و بسیار بهتر از آنها خواهد بود.

مترجم: ف. ال احمد