بست های پلی استال POM

دسته: مقالات منتشر شده در 24 آذر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1046

آیا بستهای ساخته شده از پلاستیک های استال گزینه مناسبی هستند؟

پلاستیک های استال که با نام پلی استال و یا پلی اکسی متیلن نیز شناخته می شوند و دارای نام اختصاری POM هم می باشند نوعی از ترموپلاستیک های مهندسی نیمه بلورین بوده که برای اهداف متفاوتی به کار برده می شوند. از طرف دیگر می ‌توان عنوان کرد که این ماده مصارف بسیار رایجی برای تولید قطعاتی دارد که باید از ویژگی‌هایی همانند استحکام، اصطکاک پایین سطحی و پایداری ابعادی مناسب برخوردار باشند. پایداری ابعادی به نوعی ویژگی اطلاق می شود که در آن ماده پلاستیکی می تواند با قرارگیری در معرض تغییرات دمایی و یا رطوبت حالت اصلی خود و یا شکل اولیه را حفظ کند.

 

پلاستیک های مهندسی شده به چه موادی گفته می شود؟

پلاستیک های مهندسی شده از ویژگی های مکانیکی بهتری برخوردارند و در مقایسه با پلاستیک های معمول بهتر می‌توانند در مقابل حرارت مقاومت داشته باشند و در نهایت هم این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا آنها موادی مستحکم تر و مطلوب تر برای شرایط محیطی بسیار ویژه باشند. این در حالی است که پلاستیک های معمول و کاربردی از استحکام زیادی برخوردار نیستند همانند پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن و پلی پروپیلن.

 

پلاستیک های نیمه بلورین به چه موادی گفته می شود؟

پلاستیک های نیمه بلورین از ساختار مولکولی بسیار منظمی برخوردار می باشند و در آنها ذوب شدگی به صورت تدریجی انجام نخواهد گرفت بلکه با قرارگیری در معرض دمای بالاتر بلافاصله نرم خواهد شد و این در حالتی است که پیش از رسیدن به نقطه ذوب همچنان حالت جامد خود را حفظ می کند. اما همین مواد زمانی که در معرض حرارت کافی قرار بگیرند، بلافاصله از حالت جامد به نوعی از مواد مایع مانند رقیق با چسبندگی پایین تبدیل می شوند که به راحتی جریان پیدا می کند. به طور کلی ترموپلاستیک های نیمه بلورین در دمای بین ۲۷۵ تا ۳۳۵ درجه فارنهایت و یا ۱۳۵ تا 335 درجه سانتیگراد ذوب شده و جریان پیدا می کند و نقطه ذوب آنها وابستگی بسیار زیادی بر نوع پلاستیک کاربردی دارد.

 

تاریخچه بست های پلاستیکی ساخته شده از استال

از آنجایی که دانش کمی در خصوص پایداری گرمایی وجود داشت، مواد پلیمری استال به صورت تجاری معرفی نشدند. خالق آنها با نام Hermann Staudinger نیز به مطالعه در خصوص ویژگی‌های انواع مواد پلیمری پرداخت و این ساختار را در دهه ۲۰ میلادی اختراع کرد. پس از آن تعداد زیادی از شیمیدانها تلاش نمودند تا پلی اکسی متیلین را سنتز نمایند ولی نتوانستند اطلاعات زیادی در خصوص پایداری گرمایی کسب کنند و این در حالی است که پس از آن فردی با نام Dal Nagore کشف کرد که ترکیب پلیمرهای مقاوم در برابر حرارت با آن هیدراید استیک باعث ایجاد تغییراتی در جور بسپارهای پلی اکسی متیلین شده و آنها را به نوعی از همی استال ها تبدیل کرد که از قابلیت فرآوری، وا بسپارشی و پایداری گرمای خوبی برخوردارند و کمی پس از آن نیز فرد نام برده شده با کمپانی دوپونت همکاری کرده و قطعاتی را برای فروش در حوزه خودروسازی و یا صنایع مهندسی به کار برد. شرکت دوپونت استال را با نام تجاری دلرین ساخته و روانه بازار کرد.

 

بستهای پلاستیکی استال از چه ویژگی هایی برخوردارند؟

این مواد به دلیل استحکام و سختی خود بسیار معروف می باشند و رنگ آنها نیز سفید تیره است که ناشی از وجود بخش های بلورین در آنهاست ولی می توانید آنها را در رنگهای متفاوتی نیز پیدا کنید. جور بسپارهای های ساخته شده از پلی اکسی متیلن از نقطه ذوب بسیار بالایی برخوردارند و از آنجایی که اصطکاکی کمی را به وجود می‌آورند، معمولاً امکان بروز تجزیه پلیمری برای آنها وجود خواهد داشت که در حقیقت با قرارگیری این مواد در معرض اسیدها به وجود خواهد آمد. همین مورد به خوبی نشان می دهد که چرا این ماده از جور بسپارها و وا بسپارها در کنار یکدیگر تشکیل شده و می تواند وا بسپارش را با ترکیبات دوگانه خود به راحتی از بین ببرد. هم بسپارهای موجود در این ترکیبات را معمولاً اتیلن گلیکول و یا بوتان دیول تشکیل می‌دهد که در نهایت اترهای سایکلیک را به وجود می آورد.اتصالات O از اجزای استالی ساخته نمی شوند بلکه آنها را یک جزء اتری تشکیل می دهد که به عنوان جزء پایدار برای هیدرولیز شناخته می‌شود. این مواد در برابر اکسایش بسیار حساس می باشد و معمولاً با استفاده از نوعی آنتی اکسیدان پوشیده می‌شود که از بروز چنین مورد پیشگیری شود.

 

مزیت های استال کدامند؟

  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  •  رسانایی خوب الکتریسیته
  • ضریب پایین اصطکاک
  •  جذب کم آب
  •  ویژگی های دی الکتریک.

 

معایب آستا ل کدامند؟

  • آسیب پذیری در برابر تجزیه ناشی از قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش
  •  مقاومت پایین در برابر اسیدها و بازها
  •  اشتعال پذیری بالا
  •  قیمت آن می‌تواند از متوسط تا بالا متغیر باشد
  •  قابلیت اتصال پایین

 

همانطور که پیش از این نیز عنوان شد استال ها در برابر اکسایش و هیدرولیز اسیدی بسیار حساس می باشند و علاوه بر آن در برابر مواد اسیدی خام و یا آب داغ نیز آسیب پذیر هستند. از طرف دیگر سطح پایینی از کلرین در منابع آبی می تواند باعث ایجاد زنگ زدی و یا ترک برداری تحت فشار شود. این مشکل در بسیاری از سیستم‌های آب خانگی و تجاری در اروپا و آمریکا ا مشاهده شده است. موادی که در قالب گیری های نرمال تولید شدند می توانند در دمای بالا را به خوبی تحمل کننده ولی انواعی که قالب گیری صحیحی نداشتند ترک برداشته و از هم جدا خواهند شد. هم بسپارها و جوربسپارهای ساخته شده از این ماده به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا بتوانند این دسته از تجزیه ها را به خوبی تحمل کند. زمانی که سیستم های لوله کشی ترک برمی دارند و باعث ایجاد سیلاب در خانه‌ها می‌شوند، می‌توان آن را در نتیجه قالب گیری نادرست دانست. بست های ساخته شده از استال اولین قطعاتی هستند که در سیستم‌های لوله‌ کشی کارکرد خود را از دست می‌دهند بنابراین کاربرد بسیار زیادی برای لوله کشی و یا سایر موارد در خانه و ساختمان های صنعتی ندارند تا بدین وسیله بتوان از بروز آسیب برای محیط زیست و ساکنین جلوگیری کرد.

 

استال برای تولید چه محصولاتی به کار برده می شود؟

استال نوعی ماده بسیار پر مصرف در صنایع مختلف می باشد که می توان آن را در حوزه مکانیکی و الکتریکی و علاوه بر آن تولید تجهیزات پزشکی به کاربرد. این ماده برای ساخت انواع قطعات خودرو، وسایل معمول خانگی و وسایل ورزشی هم به کار برده می شود. از آنجایی که این مواد حساسیت بسیار زیادی در برابر هیدرولیز اسیدی و کلرین دارند، بنابراین در صورت قرارگیری در معرض گازهای مشابه به خصوص هیدروژن کلراید عملکرد خود را از دست خواهند داد. چنین اتفاق زمانی رخ خواهد داد که درز گیر ها بدون هیچ هشداری از بین بروند و از بروز مواد دیگر نتوانند جلوگیری کند. در نهایت ممکن است خطرات بسیار زیادی برای انسان به وجود بیاید مانند شکستگی و پخش شدگی قطعات شیشه . در چنین موردی نیز نوعی فولاد ضد زنگ با کیفیت بالا بهترین گزینه خواهد بود که شما می توانید به کار ببرید

 

هم بسپار ها و جور بسپار های استال چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 یکی از مهمترین تفاوت های موجود بین همبسپارها و جور بسپارهای استال این است که میزانی از تخلخل و یا حفره ها در آن‌ها دیده می شود زیرا جور بسپارهای استال حاوی تعداد زیادی از بخش‌های حفره مانند و یا کم چگالی می باشند و این حفره‌ها در یک پلاستیک بدین معنی هستند که ممکن است تعدادی بخش‌های سوراخ مانند در ساختار آنها وجود داشته باشد. همین حفره ها باعث می شوند تا گازها و مایعات بتوانند به راحتی وارد ساختار ماده پلاستیکی شوند. از طرف دیگر هم بسپار های استال در بخش مرکزی خود از هیچگونه حفره‌ای برخوردار نیستند و می توان گفت که این حفره‌ها در این مواد بسیار کم است و همین باعث می شود تا این مواد گزینه بسیار خوبی برای تولید محصولات در حوزه پزشکی و یا مواردی باشند که باید در معرض مواد غذایی قرار بگیرد. به طور کلی می ‌توان عنوان کرد که همبسپارها از انتشار گاز کمتری برخوردارند، مقاومت شیمیایی آنها به طور کلی بهتر میباشد، از پایداری ابعادی بهتری برخوردار بوده و در حالت روزن رانی شده نیز حفره های کمتری دارد. در مقابل این مواد جور بسپارها مقاومت بیشتری در برابر خزش دارند، استحکام کششی آنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر میباشد، محدوده دمای عملکردی آنها کمی بهتر است و علاوه بر تمامی موارد عنوان شده در دمای اتاق یا دمای بالاتر از آن نسبت به همبسپارها حالتی محکم تر و مقاوم تر دارند. استحکام جور بسپارهای استال در دمای اتاق و یا دمای پایین تر هم در مقایسه با دیگر مورد نامبرده شده بیشتر می‌باشد.

 

خلاصه متن

زمانی که می‌خواهید انواع قطعات و یا بستها را برای حوزه تولیدی و ساخت محصولات متمایزی به کار ببرید حتما به مصارف این محصول، محیط کارکردی آن و ویژگی های مواد در دسترس دقت کنید زیرا پلاستیک‌ها و بخصوص انواعی از مواد ترکیبی پیشرفته پلاستیکی می‌توانند گزینه بسیار ایده آلی برای تولید دسته بسیار بزرگی از محصولات باشند و استحکام بسیار بالا و مقاومت در برابر فرسودگی را به وجود آورد. همانطور که پیش از این نیز عنوان شد بست های پلاستیکی استال گزینه بسیار خوبی برای تولید انواعی از محصولات هستند اما نمی توان از آنها برای تمامی موارد موجود بهره برد.

مترجم: ف. ال احمد