فیبر نوری پلاستیکی و شیشه ای

دسته: مقالات منتشر شده در 26 بهمن 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1811

فیبرهای نوری پلاستیکی در برابر انواع شیشه ای، کدام یک بهتر است؟

زمانی که می‌خواهیم شبکه را به گونه‌ ای تنظیم کنیم که از پهنای باند بسیار بالایی برخوردار باشد به سراغ فیبرهای نوری می‌رویم . به طور کلی بیشتر افراد اطلاع زیادی در خصوص وجود فیبرهای نوری پلاستیکی ندارند. فیبر های نوری پلاستیکی و شیشه ای از مزیت و معایب منحصر به فرد خود برخوردارند و در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی مهم و اساسی در خصوص دو مورد نام برده شده برای کاربران و علاقمندان فراهم نماییم.

 

فیبرهای نوری شیشه به چه موادی گفته می شود؟

چندین دهه پیش هیچ انسان نمی ‌توانست تصور کند که احتمال انتقال اطلاعات بسیار ارزشمند و حیاتی از طریق شیشه فراهم شود. در حقیقت شیشه نیز نوعی عنصر می باشد که به صورت بسیار فراوانی در محیط اطراف ما مشاهده می شود و پس از آن نیز فردی با این ایده ای بسیار درخشان و ویژه پیدا شد و نور را به عنوان یک حامل بالقوه برای داده در نظر گرفت. در مرحله بعد نیز ما توسعه بسیار متفاوتی را در این حوزه مشاهده کردیم و فیبرهای نوری به عنوان بهترین وسیله ممکن برای ایجاد ارتباطات دیجیتال مورد استفاده قرار گرفتند. در دنیای حقیقی فیبرهای نوری شیشه‌ ای چیزی به جز تعدادی از رشته های شیشه های بسیار کوچک در کنار یکدیگر نیستند و تمامی موجودیت آن را همین موارد تشکیل می دهد. فرقی نمی‌کند که شما مواد دیگری را نیز در کابل های فیبر های نوری پیدا کنید یا نه مانند انواع پوشش ها و بخش های جانبی. این بخش ها صرفاً به منظور ایجاد مقاومت بیشتر و تقویت بهتر ماده به کار برده شده اند. شیشه به صورت ذاتی از توانایی انعکاس نور برخوردار است و نحوه کار این دسته از فیبرها نیز دقیقا همین گونه است اما در داخل فیبرهای نوری شکست نور به صورت کامل انجام خواهد گرفت تا بتوان آن را به صورت متمرکز نگه داشت و آن را در داخل شیشه حرکت داد. به طور کلی این کابل ها هسته ‌ای از رشته های فیبری با یک رسانه محافظ پوشیده شده است. استفاده از اقلام و پوشش های محافظت کننده صرفاً به دلیل عدم امکان شکست بیش از اندازه نور می باشد. اگرچه نور به داخل هسته عبور می‌کند و در این قسمت کاملاً گیر خواهد افتاد و بهتر است بدانید که از شاخص انکساری بسیار پایینی برخوردار است که در ساختار غلاف ها پوشش ها از آن استفاده می‌شود. در سیستم‌ های ارتباطی مبتنی بر فیبرهای نوری از سخت‌ افزارهای شبکه‌ ای با طراحی بسیار ویژه استفاده می‌شود و استاندارد های ارتباطی و درجات متفاوتی نیز برای ارتباطات شبکه ای در کابل های فیبر های نوری وجود دارد. از طرف دیگر دسته ی بسیار متمایزی از کابل ها و درجات متفاوت برای ارتباطات با مسافت طولانی متوسط و کوتاه موجود می باشند. شاید شما از خود بپرسید که منبع نوری که برای اهداف سیگنالی در شبکه های فیبر نوری به کار برده میشود کدام است؟ پاسخ به این سوال چندان پیچیده نیست و ما نمی توانیم از یک خورشید درخشان در این حوزه استفاده کنیم. ولی کمی صبر کنید زیرا خورشید نمی تواند به عنوان یک منبع نوری برای کل قاره ها به صورت همزمان عمل کند. بنابراین پاسخ منبع نوری ما خورشید نخواهد بود بلکه در سیستم های شبکه ای فیبر های نوری از انواعی از سنسورهای فوتو الکتریک یا ال ای دی ها را استفاده می کنیم تا نور لازم برای حرکت در داخل کابل های فیبر نوری را فراهم سازیم. منابع نوری توسط کنترلگر های ارتباطی متصل می شوند و کنترل می شوند که در حقیقت منبع اصلی نوری را با الگوی ویژه روشن و خاموش می کنند تا بتوانند داده‌های دیجیتالی تامین شده را به سیگنالهای نوری تبدیل کند. عدد صفر نشان دهنده خاموشی منبع نوری و عدد ۱ نشان دهنده روشنی آن است. شاید با خود فکر کنید که این موضوع بسیار ساده است. در مرحله بعد می خواهیم به ویژگی های مثبت و مزایای فیبرهای نوری به عنوان رسانه ارتباطی دیجیتال بپردازیم.

 

فیبرهای نوری شیشه از چه ویژگی‌های مثبتی برخوردارند؟

فیبرهای نوری شیشه‌ ای یک انتخاب بسیار ایده آل برای تولید محصولات متفاوت و یا حوزه شبکه می باشد. شیشه به عنوان یکی از المان های بسیار فراوان در محیط اطراف ما مشاهده می‌شود و هیچ نیازی نیست که در خصوص دستیابی به آن نگرانی داشته باشیم و از طرف دیگر نیز شبکه و ارتباطات شبکه ای از طریق فیبرهای نوری شیشه ‌ای به عنوان یک رخداد جهانی مد نظر قرار گرفته است و می‌تواند با توجه به نیازمندی ها و موارد مصرف متفاوت پاسخگویی چنین شرایطی باشد. همچنین کابل های فیبر های نوری شیشه ‌ای توانایی‌ حمل اطلاعات متفاوتی را دارند و یکی دیگر از مزیت های آنها در این مورد خلاصه می‌شوند که به راحتی می‌توانند شرایط محیطی بسیار خاص و خشن را نیز تحمل کنند و برعکس پلاستیک‌ ها شما به راحتی می توانید از کابل های نام برده شده در کنار تجهیزات انتشار دهنده امواج گرمایی و یا کوره ها استفاده کنید. خاصیت انتشار دهندگی نور در شیشه ها باعث می شود تا یک انتخاب بسیار ایده آل برای ارتباطات از راه دور باشند. علاوه بر موارد عنوان شده فیبرهای نوری شیشه ای می توانند با نورهای مادون قرمز و نورهای مرئی نیز به کار برده شوند و مطابق با آنچه که پیش از این نیز عنوان شد می‌توانیم این دسته از فیبرهای نوری را برای محیط هایی با دماهای بسیار پایین نیز به کار ببریم.

 

فیبرهای نوری پلاستیکی به چه موادی گفته می شود؟

تفاوت بسیار زیادی بین فیبرهای نوری شیشه ای و انواع پلاستیکی وجود ندارد و این زمانی است که بخواهیم به ساختار اولیه آنها و موارد اصلی کاربردی آنها اشاره کنیم اما به طور کلی در فیبر های نوری پلاستیکی بجای شیشه از پلاستیک استفاده شده و در داخل کابل آن‌ها هسته ‌ای از پلاستیک های بسیار کوچک وجود دارد که توسط روکش های پلاستیکی متمایز تقویت شده و در واقع احاطه شده است. آنچه که در خصوص این کابلها یکسان باقی می‌ماند به کارگیری نور است و به عنوان مثال می توانید تصور کنید که ما از خودرو یکسان با جاده متفاوت صحبت می کنیم. کاملاً عکس شیشه ای که به طور طبیعی در محیط اطراف ما وجود دارد پلاستیک به صورت ترکیبی و توسط انسان ساخته می‌شود و ما نمی‌توانیم ویژگی‌های شیشه را به طور کامل برای پلاستیک ها نیز به کار ببریم اما می‌توانیم انواعی از پلاستیک های متناسب برای ارتباطات شبکه ای را تولید کنیم که بهترین نتیجه ممکن را در این حوزه در اختیار ما قرار خواهند داد. فیبرهای نوری پلاستیکی به طور کلی به عنوان فیبرهای نوری کاربردی نام برده می شوند یرا بسیار ارزانتر می باشند و کاربرد بسیار زیادی در شبکه‌های خانگی، تجهیزات خانگی دیجیتال وسایر محصولات دارند که نیازمند سرعت پایین و ارتباطات کوتاه می باشند. ویژگیهایی همانند تضعیف و اختلال در ارتباطات باعث شده است تا فیبرهای نوری پلاستیکی گزینه‌ی چندان مناسبی برای ایجاد ارتباطات سریع و وسیع و با پهنای باند بالا نباشند. ارتباطات از راه دور نیز دقیقا در همین دسته قرار می‌گیرد. به طور کلی هر دو نوع فیبر های نوری نام برده شده برای انجام یک مورد به کار برده می شوند ولی درباره کابل های فیبر های نوری پلاستیکی هسته پلاستیکی برای انتقال داده به کار برده می‌شود و این درحالی است که پلیمرهای فلوئورین فرموله شده به عنوان موادی روکش مانند در این کابل ها نقش دارند.

 

فیبرهای نوری پلاستیکی چه مزیت هایی دارند؟

فیبرهای نوری پلاستیکی در مقایسه با انواع شیشه ای انعطاف پذیری بیشتر و هزینه کمتری ، دارند و در واقع می ‌توان عنوان کرده که امروزه شما می توانید آنها را در انواعی از تجهیزات روزمره ارتباط گر ها و سایر قطعات فیبرهای نوری پلاستیک در بازار پیدا کنید. بنابراین هیچ مشکلی در خصوص دسترسی به آنها و یا تنوع کابل های موجود در بازار وجود نخواهد داشت و اگر بخواهید به موضوع امنیت نیز توجه کنید فیبرهای نوری پلاستیکی در مقایسه با انواع شیشه ای بسیار ایمن تر می باشند زیرا از نورهای مرئی قرمز یا سبز استفاده می کنند که با چشم غیر مسلح نیز کاملا می توان آن ها را مشاهده کرد. از دیگر مزیت های کابل های نامبرده شده توانایی بالاتر برای مقابله با لرزش و انحنا می باشد و از طرف دیگر به کارگیری و یا نصب این فیبرها نیز به دوره های آموزشی، ابزار و یا فنون بسیار ویژه ای نیاز ندارد و شما می توانید به راحتی با استفاده از قیچی آن ها را برش دهید و به کار ببرید.

 

نتیجه گیری در خصوص مقایسه فیبرهای نوری پلاستیکی و شیشه ای

 فیبر های نوری پلاستیکی و شیشه ای هر دو گزینه بسیار ایده آلی برای ایجاد ارتباطات شبکه ای می باشند و از یک طرف ما با فیبرهای نوری پلاستیکی رو به رو هستیم که کاربری ساده تری داشته و بسیار ارزان تر نیز می باشند و از طرف دیگر باید به این موضوع دقت داشته باشید که برای ایجاد ارتباطات از راه دور چندان مناسب نیستند. اما همین است از فیبرها را به راحتی می‌توان برای ارتباطات از راه نزدیک استفاده کرد. از طرف دیگر ما با فیبرهای نوری شیشه ای روبرو می شویم که یک راه حل جهانی برای ایجاد ارتباطات از راه دور و یا نزدیک می باشد. بنابراین در صورتی که شما می خواهید از کابل های فیبر نوری برای مسافت طولانی با سرعت بالا استفاده کنید گزینه شیشه برای شما بهتر خواهد بود و در صورتی که می خواهید سرعتی تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را فراهم سازید، مسلماً فیبرهای نوری پلاستیکی عملکرد بهتری خواهند داشت.

مترجم: ف. ال احمد