تفاوت پارچه پلی استری و پارچه پلی آمیدی یا نایلون

دسته: مقالات منتشر شده در 27 بهمن 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 5364

پارچه های پلی استری چه تفاوتی با انواع ساخته شده از پلی آمید یا نایلون دارد؟

همانطور که می دانید بیشتر کاپشن هایی که روزانه از آنها استفاده می کنیم به طور عمده از دو ماده متفاوت ساخته شده اند که عبارتند از پلی آمید یا نایلون و پلی استر ها. در این مقاله می‌خواهیم بر روی این دو پارچه متفاوت و ترکیبات تشکیل دهنده آنها تمرکز کنیم و عملکرد آنها و نحوه مصرف آنها در تولید کاپشن های متمایز را به تفصیل شرح دهیم. ابتدا به پارچه های پلی آمیدی می پردازیم.

 

پلی آمید یا نایلون به چه موادی گفته می شود؟

پلی آمیدها که در بسیاری از موارد با نام نایلون نیز شناخته می شوند، اولین الیاف ترکیبی هستند که زمان توسعه و تولید آنها به دهه ۳۰ میلادی باز می گردد و پس از آن در سال ۱۹۳۹ تلاش های بیشتری برای ساخت این مواد انجام گرفته و در نهایت نیز به صورت تجاری معرفی شدند و در دسترس عموم قرار گرفتند. پلی آمید نوعی ماده پلیمری می باشد و این بدین معنی است که الیافی که از مولکول های متمایزی ساخته شده اند به یکدیگر متصل می شوند و یک زنجیره طولانی را به وجود می‌آورند. ماده ی نام برده شده در حالت اولیه به صورت مایع وجود دارد و پس از آن در مراحل ریسندگی قرار گرفته و به الیاف تکی تبدیل شده و خشک می‌شود و این فرآیند کمی طولانی تر بوده و به منابع بیشتری نیز نیاز دارد و از طرف دیگر ممکن است زمان و هزینه مورد نیاز برای آن نیز بیشتر باشد و به همین دلیل است که تمامی کاپشن های ساخته شده از این مواد کمی گران تر نیز می باشند. نحوه رفتار پلی آمید ها در برابر رطوبت و سایش باعث شده است تا این مواد به عنوان گزینه بسیار مقاومی در برابر موارد عنوان شده در نظر گرفته شوند زیرا به طور کلی نایلون ها مقدار بسیار کمی از رطوبت را به خود جذب می‌کند و در برابر سایش و یا آسیب دیدگی ناشی از روغن و سایر انواع مواد شیمیایی نیز بسیار مقاوم هستند. در حوزه دمایی نیز می‌توان عنوان کرد که پلی‌آمید ماده چندان عایقی نیست و به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده از کاپشن های ساخته شده از نایلون در فصل‌های سرد نمی باشد. این درحالی است که تعدادی از کاپشن ها از لایه های ترکیبی ساخته شده‌اند و در بخش‌های بعدی به آنها اشاره می کنیم. در مواردی اگر چنین کاپشن هایی مرطوب شود این رطوبت مدتی باقی خواهد ماند و همین موضوع باعث خواهد شد تا احساس سرما بیشتر به فرد منتقل شود. تمامی دلایل عنوان شده باعث می شود تا به کارگیری کاپشن های پلی آمیدی بیشتر برای دمای بالاتر گزینه مناسب باشد زیرا زمانی که رطوبت در آن وجود داشته باشد تا حدودی آن را حفظ خواهد کرد و حتی ممکن است شامل تعریق بدن نیز باشد. پارچه های پلی آمید در حقیقت به عنوان جایگزینی برای ابریشم ساخته شده اند و این دسته از الیاف به طور کلی موادی بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند و همین موارد باعث می‌شود تا کاپشن های ساخته شده از نایلون حالتی بسیار نرم و راحت داشته باشند و به راحتی بتوان از آنها در محیط های متفاوت استفاده کرد.

 

پلی استر به چه موادی گفته می شود؟

پلی استر یکی از مواد پلیمری می باشد که ابتدا در سال ۱۹۴۱ توسعه داده شد و در سال ۱۹۴۵ توسط کمپانی تولید کننده پلی آمیدها به صورت تجاری معرفی شده و نامگذاری شد و به طور کلی می‌توان عنوان کرد یکی از بهترین ویژگی های پلی استر ها حالت آب ترس آنها می باشد و این بدین معنی است که آنها کاملاً از آب متنفرند و اصلاً رطوبت را به خود جذب نمی کنند. شاید شما در خصوص لباس های ساخته شده از پشم شنیده‌ باشید و اینکه از توانایی ویژه برخوردارند و به جای آنکه رطوبت را به خود جذب کنند به راحتی می‌توانند آن را خشک می نمایند و در واقع این پارچه ها به طور ۱۰۰ درصد از پلی استر ساخته شده‌اند و به همین دلیل خاصیت آب ترس دارند. از طرف دیگر پارچه های پلی استری گرایش بسیار زیادی به جذب روغن دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا بوی محیط و مواد متفاوت را به خود جذب کنند و در بسیاری از موارد حتی بوی تعریق بدن نیز به روی چنین لباس‌هایی باقی خواهد ماند حتی پس از آن که شسته می شوند. از آنجایی که پارچه های پلی استری در آب متورم می شوند و بیشتر رطوبت را تا اندازه‌ای به خود جذب می‌کنند به عنوان یک عایق عمل می کنند زیرا برای خشک سازی رطوبت به دست آمده و یا موجود نیازی به کاهش دمای بدن نخواهند داشت. پلی استر ها مقاومت بسیار زیادی در برابر کشیدگی دارند و این بدین معنی است که در طی زمان حالت خود را از دست خواهند داد و از طرف دیگر از ویژگی ضد چروکیدگی و یا ایجاد پرز برخوردارند. پرزها در واقع زمانی به وجود می‌آید که الیاف پارچه اولیه به یکدیگر کشیده خواهد شد و توپ های بسیار کوچکی روی سطح ماده به وجود می‌آورند که در حقیقت تأثیری بر عملکرد و دوام ماده ندارد ولی ممکن است ظاهر آن را خدشه دار را کند و در نهایت منجر به ایجاد حالتی قدیمی و یا فرسوده برای پارچه شود. در حقیقت هر چقدر کیفیت پلی استر کاربردی بالا تر باشد امکان بروز پرز هم برای آن کمتر خواهد شد.

 

پارچه های پلی آمیدی در برابر انواع تولیدی از پلی استر

  • عملکرد و ترکیبات تشکیل دهنده: اگر بخواهیم عملکرد و ترکیبات تشکیل دهنده دو پارچه نام برده شده را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که پلی آمید به طور کلی ماده بسیار راحت تر و انعطاف پذیرتری می باشد اما مطابق آنچه که عنوان شد این ماده به گونه ای ساخته شده است تا رفتاری شبیه ابریشم داشته باشد ولی پیشرفت‌های جدید در فناوری های به وجود آمده باعث شده است تا پلی استر از ویژگی‌های بسیار بهتری هم برخوردار شود. آنچه که در ابتدا به عنوان یک ماده مقاوم در برابر کشیدگی با استحکام بالا شناخته می‌شد امروزه در واقع بسیار انعطاف پذیر و بسیار راحت‌تر در نظر گرفته می‌شود.

 

  • مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و دوام: مطابق آنچه که در بخش پیش نیز عنوان شد نایلون و پلی استر هر دو مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت و باران دارند ولی نحوه رفتار آنها در برابر چنین فاکتورهایی متفاوت می باشد. پلی آمید ها بیشتر آب ترس هستند و این در حالی است که پلی استر ها مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند و همین موارد باعث می‌شود تا آنها به راحتی بتوانند رطوبت را از بدن دور کنند و در مقایسه با پارچه های پلی آمید به راحتی این رطوبت را خشک خواهند کرد. از طرف دیگر پلی آمیدها در مقایسه با پلی استرها میزان بیشتری آب را به خود جذب می کنند و به همین دلیل روند دفع رطوبت با سرعت بسیار کمتری صورت می‌گیرد و به میزان بسیار بالایی از حرارت بدن لازم است تا این فرآیند انجام پذیرد. بنابراین این مواد خاصیت عایق کمتری دارند. اگر دو ماده مورد نظر را در حوزه ی دوام با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که پلی آمید گزینه بهتری می باشد زیرا نسبت به ماده دوم قدرت بیشتری دارد و در مقایسه با پلی استر به راحتی کشیده شده و در طی زمان حالت خود را حفظ خواهید کرد. پس از مصرف طولانی مدت نیز پلی استر به عنوان ماده‌ای در نظر گرفته می‌شود که هرگز پرز نخواهد داد و این در حالیست که بخواهیم آن را با پلی آمید مقایسه کنیم و این در نهایت خود ظاهر بسیار جدیدی را برای کاپشن های مصرفی به وجود خواهد آورد.

 

  • نگهداری و مراقبت: نگهداری از هر دو پارچه نامبرده شده بسیار ساده صورت می‌گیرد زیرا هر دوی آنها را می توان با استفاده از ماشین لباسشویی شستشو داد و به زمان و تلاش زیادی برای نگهداری نیاز نخواهند داشت. اما در موارد بسیار کمی به نرم کننده ها برای پارچه های پلی استری نیاز است تا الیاف موجود در آن هم چنان نرمی و لطافت خود را حفظ کنند. اما همچنان باید به این نکته نیز اشاره کرده که بعضی از مواد قابلیت جذب مواد شیمیایی و روغن را دارند و این بدین معنی است که هرچقدر این ویژگی در یک ماده بیشتر باشد، میزان بیشتری بوی بدن را در خود حفظ خواهد کرد. این ویژگی در نایلون ها کاملا صدق می باشد و این بدین معنی است که آنها بوهای خارجی را در خود حفظ می کنند و این در حالی است که ممکن است به چندین شستشوی مداوم نیاز داشته باشند تابوی موجود در آنها به طور کامل از بین برود. این موضوع به خوبی نشان می دهد که چرا پلی آمیدهادر برابر روغن ها مقاوم هستند ولی پلی استرها نیستند. پارچه های پلی استری با قرارگیری در معرض تابش نور خورشید آسیب خواهند دید و رنگ آنها ممکن است عوض شود به خصوص رنگ سفید که در مواردی حالت زرد مانند پیدا می‌کند. در چنین مواردی استفاده از وایتکس می‌تواند باعث بهبود رنگ آنها شود.

مترجم: ف. ال احمد