پارچه آکریلیک Acrylic - بخش دوم

دسته: مقالات منتشر شده در 28 بهمن 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 913

پارچه های آکریلیک به چه موادی گفته می شود؟ (بخش دوم)

پارچه های آکریلیک شباهت بسیار زیادی با ظاهر و حس الیاف پشمی دارند و به طور کلی به عنوان مواد سبک وزن، گرم و لطیف شناخته می‌شوند. این دسته از پارچه ها به جای پشم و یا در ترکیب با پشم گوسفند یا سایر موارد به کار برده می شوند و محصولات نهایی تولید شده از آنها نیز شامل سویشرت ها و جوراب، کلاه و کاموای بافتنی می شود. پارچه های نامبرده شده همانند پلی استر و نایلون حالت آب ترس دارند و این بدین معنی است که آب را از خود دفع می‌کنند و این موضوع می ‌تواند باعث شود تا امکان رشد و تجمع باکتری ها در چنین پارچه‌هایی افزایش پیدا کند و در نهایت ساختار آنها را تخریب کرده و باعث ایجاد بوی نامطبوع در آنها شود. علاوه بر آن چنین ویژگی باعث می شود تا پارچه های نام برده شده با قابلیت بالاتری بتوانند الکتریسیته ساکن را تولید نمایند. از طرف دیگر پارچه های اکریلیک به راحتی قابلیت اشتعال را دارند و معمولاً خاموش سازی چنین شعله هایی به سختی انجام می گیرد ولی این ویژگی در پارچه های پشمی کاملاً عکس است. ویژگی های نام برده شده باعث می‌شود تا پارچه های آکریلیک مواد مناسبی برای تولید البسه نباشند و به همین دلیل در اغلب موارد با الیاف پشم های طبیعی ترکیب می شوند و یا ویژگی‌های مشابه با پشم را به وجود می‌آورند ولی این موضوع بیشتر ناشی از کاهش هزینه‌های اولیه برای تولید کنندگان است.

 

پارچه های آکریلیک در کدام یک از مناطق جهان تولید می شود؟

 چین به عنوان پیشرو جهانی در تولید پارچه های آکریلیک شناخته می‌شود و این کشور بیش از ۳۰ درصد از پارچه ها و پوشاک ساخته شده از آکریلیک را در دنیا تولید می‌کند و علاوه بر آن بزرگ ‌ترین بازار برای پوشاک تولیدی از این ماده را نیز به خود اختصاص می دهد بازار آکریلیک و تلاش‌های مرتبط با تولید این مواد در چین همچنان با روندی ثابت افزایش پیدا می‌کند اما بازار آمریکای جنوبی در واقع یکی از بازارهایی به شمار می‌آید که از بیشترین سرعت رشد در تولید چنین موادی برخوردار است. زمانی که بازار در کشورهای شرقی همانند هند و اندونزی همچنان رشد پیدا می‌کنند تولید پارچه های آکریلیک در چین و سایر کشورها نیز با حالتی ثابت افزایش پیدا می‌کند تا بتواند پاسخگوی تقاضای بیشتر برای چنین الیافی باشد. چین به عنوان بزرگترین تولید کننده های پارچه های آکریلیک در تمام دنیا شناخته می‌شود. اما عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده چنین الیافی به یک شرکت هندی داده می شود و پس از آن نیز بزرگترین شرکت موجود در این حوزه یک شرکت هندی می باشد اما در جایگاه سوم یک کمپانی چینی با نام Dralon قرار می گیرد.

 

هزینه ی پارچه های آکریلیک چقدر است؟

هم اکنون هیچ اطلاعاتی در خصوص قیمت این دسته از پارچه ها به نسبت وزن آنها وجود ندارد ولی همانند سایر الیاف ترکیبی یکی از بهترین ویژگی های موجود در خصوص پارچه های نامبرده شده هزینه ی کم تولید در آنها می باشد و چنین هزینه کمی پس از آن به تولید کنندگان پارچه های مصرفی منتقل می‌شود و در نهایت نیز مشتری چنین محصولاتی از کاهش قیمت آکریلیک ها در مقایسه با پارچه های طبیعی بسیار سود خواهد بود.

 

انواع پارچه های آکریلیک کدامند؟

پارچه های آکریلیک به طور کلی به چهار دسته متمایز تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • آکریلیک که با نام پارچه های اکریلیک نرمال هم شناخته می‌شود و این دسته از الیاف باید حداقل حاوی ۸۵ درصد از آکریلونیتریل خالص باشد.

 

  • ماده بعدی مودا کریلیک می باشد که این دسته از الیاف اکریلیک از ترکیب آکریلونیتریل به وجود می‌آیند اما انواعی از سایر پلیمرها نیز در تولید چنین موادی نقش دارند. به عنوان مثال مواد نام برده شده که از الیاف اکریلیک ساخته می شوند مقاومت بیشتری در برابر چروک و دوام بیشتری در مقایسه با پارچه های معمول ساخته شده از این ماده دارد. انعطاف پذیری بالا نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که برای این دسته از پارچه ها در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر ترکیبات نامبرده شده مقاومت بسیار زیادی در برابر پرز دهی و یا فرسایش دارند و علاوه بر آن موادی بسیار مقاوم در برابر اشتعال هستند و این در حالیست که آکریلیک های معمولی به راحتی شعله‌ ور خواهد شد و در نهایت نیز این دسته از پارچه ها می توانند در مقایسه با انواع نرمال حالت خود را بسیار بهتر حفظ نمایند.

 

  • نیتریل: برعکس پارچه های اولیه که به طور خالص از آکریلونیتریل ساخته شده‌اند، نیتریل ها از وینیلیدین دی نیتریل تولید شده اند. این ماده تا دهه ۶۰ میلادی هنوز در آمریکا تولید نشده بود ولی همچنان در بازارهای آسیایی دیده می شد و از آن جایی که این مواد را به سختی می توان رنگ کرد بنابراین هیچ وقت از محبوبیت زیادی برخوردار نشده اند و به طور کلی در حجم بالا در هیچ جای جهان نیز تولید نشدند.

 

  • لاستریل: لاستریل نوعی حالت انعطاف پذیر و ارتجاعی از آکریلیک هاست که با ایجاد ترکیبی از انواعی از مواد شیمیایی با نام دی ین با اکریلونیتریل تولید می شود. مصارف این دسته از پارچه ها بسیار مشابه با اکریلیک می‌باشد با این تفاوت که بیشتر چنین موادی برای تولید محصولاتی با انعطاف پذیری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پارچه های آکریلیک چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

از آنجایی که پارچه های آکریلیک موادی غیر زیست تخریب پذیر به شمار می‌آیند بنابراین تاثیرات منفی و مخربی بر محیط زیست خواهند داشت و علاوه بر آن فرآیندهای تولیدی که به منظور تولید چنین پارچه هایی به کار برده می‌شوند، باعث آسیب‌دیدگی کارگران و اکوسیستم می‌شوند که در محیط اطراف تجهیزات تولیدی وجود دارد. فرآیندهای تولیدی که به منظور ساخت پارچه های نامبرده شده به کار برده می شوند حالتی بسیار فرار و ناپایدار دارند و به همین دلیل در کارخانه های تولیدی چنین الیافی دائماً در معرض خطر انفجار هستند و این در صورتی است که موارد امنیتی و احتیاطی به درستی رعایت نگردد. انواعی از مواد سمی در تولید پارچه های آکریلیک مورد استفاده قرار می گیرند و در صورتی که چنین موادی به درستی به کار برده نشوند و یا دور ریخته نشوند آنها به راحتی وارد اکوسیستم اطراف شده و به زندگی حیوانات و حتی ساکنین انسانی نیز آسیب وارد خواهند کرد. گازهایی که در طی فرایند تولیدی آکریلونیتریل ساخته می شوند، به اندازه ای خطرناک هستند که قوانین متفاوت از تولیدکنندگان درخواست می کند تا این گازها در یک محیط بسته و امن ابتدا فیلتر شوند و این دقیقا در مرحله‌ای است که هنوز تجهیزات تولیدی را ترک نکردند. دقیقا بر خلاف پلی استر و تعدادی از پارچه های ترکیبی موجود تقریباً غیر ممکن است که بتوانیم پارچه های آکریلیک را بازیافت کنید و این بدین معناست که هیچ روش موثری برای دوری از پارچه های ساخته شده از آکرلیک وجود ندارد و این در حالی است که در مراحل پس از تولید قرار دارند. از طرف دیگر الیاف نام برده شده زیست تخریب پذیر نیستند و به راحتی در محیط زیست انباشته می‌شوند و به مدت صدها سال در آنجا باقی خواهند ماند تا زمانی که با سرعت بسیار کم تجزیه شوند. زمانی که افراد پارچه های ترکیبی ساخته شده از آکریلیک را می‌شویند ذرات بسیار کوچکی که در این لباس ها وجود دارد وارد منابع آبی شده و در حقیقت حالتی سمی برای اکوسیستم اطراف به وجود خواهند آورد. این الیاف بسیار کوچک و سموم ناشی از آنها می‌توانند باعث شوند تا آب های آشامیدنی در مناطق پرجمعیت کاملاً سمی شده و غیرقابل مصرف شوند. این دقیقاً در حالی است که در چنین مناطقی مصرف بسیار بالای آب و عدم وجود تکنیک های فیلتر سازی آب آشامیدنی باعث می شود تا غلظت این دسته از الیاف در آب‌های روی زمین بسیار بالا رود. به عنوان مثال یک دانشمند بریتانیایی اخیراً متوجه شد که شستشوی یک دسته از لباس ها می تواند تا حدود ۷۰۰ هزار الیاف بسیار ریز را به وجود آورد و این الیاف در نهایت وارد سواحل در تمام دنیا می شوند و به بحران جهانی آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ها دامن می زنند. علاوه بر تمام موارد عنوان شده آکریلونیتریل به عنوان یک ترکیب ارگانیک بسیار فرار می تواند آلودگی های ثانویه را به روی کره زمین به وجود آورد که گیاهان را مسموم خواهد کرد و میزان رشد محصولات را نیز بسیار کاهش خواهد داد. از طرف دیگر مشخص نیست که تولید این دسته از الیاف تا چه اندازه در ایجاد موارد خطرناک و مضر برای محیط زیست موثر خواهد بود. اکریلونیتریل نیز همانند سایر الیاف ترکیبی یکی از مشتقات سوخت های فسیلی می باشد و بنابراین تولید این دسته از پارچه ها باعث می شود تا میزان مصرف انسانی از سوخت های فسیلی افزایش پیدا کند و در نهایت مقدار سوخت های فسیلی ذخیره شده را کاهش دهد که خود ممکن است در تولید انرژی های پر اهمیت نقش داشته باشند.

 

پارچه های آکریلیک چه تاثیراتی بر سلامتی انسان دارد؟

آکریلیک علاوه بر آن که برای محیط زیست خطرناک می باشد می‌تواند برای سلامتی انسان نیز مضر باشد و در سال ۱۹۷۹ آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا نگرانی‌هایی در خصوص مونومرهای باقی مانده در پارچه های آکریلیک و امکان سرطان ‌زایی آنها داشت و چنین شکی توسط مرکز کنترل بیماری و پیشگیری از آن در آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و عنوان شد هر بار که پوست شما در معرض چنین الیافی قرار می گیرد احتمال بروز سرطان در شما افزایش پیدا خواهد کرد. مطابق با موارد یاد شده پارچه های آکریلیک قابلیت اشتعال پذیری زیادی دارند و به همین دلیل است که باید در کنار آنها از مواد ضد اشتعال استفاده کرد تا امکان آسیب دیدگی بسیار کاهش پیدا کند. مواد ضد اشتعال کاربردی با نام ارگانوفسفات ها شناخته می‌شوند و در واقع این ترکیبات سمی به صورت تدریجی در بدن انسان انباشته خواهند شد.

مترجم: ف. ال احمد