دکور پلاستیکی در ساختمان

دسته: مقالات منتشر شده در 08 آبان 1402
نوشته شده توسط Admin بازدید: 311

کاربرد مواد دکوراتیو پلاستیکی در طراحی داخلی

با بهبود مستمر کیفیت زندگی، اشخاص توانسته‌اند به درک الزامات محیط داخلی پی ببرند. به همین سبب مواد دکوراتیو سنتی نمی تواند نیازهای مردم مدرن را برآورده کند زیرا به ایمنی بهتر، کاربرد و مواد دکوراتیو خاص نیاز دارند. این مقاله ابتدا به بیان ظهور و توسعه پلاستیک ها می پردازد و سپس مواد دکوراتیو پلاستیکی رایج در طراحی داخلی و عملکرد آنها را مورد بحث قرار می دهد؛ ویژگی های هنری آنها را نیز تجزیه و تحلیل می کند.

 

تولید و توسعه پلاستیک

در روند تمدن بشری، بشر همواره به دنبال تغییر در طبیعت بوده است. این مسیر طبیعت متحول کننده پیوسته درحال حرکت روبه جلو است. با پیشرفت علم و فناوری، جوامع بشری به استفاده از مواد مصنوعی برای رفع نیازهای روزافزون مادی زندگی بشر روی آورده اند. پس دراین راستا، پلاستیک کشف و متولد شد. در سال 1878، شیمیدان آلمانی کارل هاینریش ککوله هنگام مطالعه ساختار حلقوی بنزن به طور تصادفی یک ماده خاص را در ترکیب با بنزن کشف کرد و در نتیجه یک ماده شیمیایی جدید با مفهوم "آروماتیک" تولید کرد. این ماده جدید تاثیر قابل توجهی بر توسعه مواد مصنوعی داشت. در سال 1902، ویلیام بوش آمریکایی مولکول‌های پلی استایرن را از آزمایشات خود کشف کرد. او و دستیارش بارنوم پلاستیکی از پلی استایرن ساختند. این پلاستیک اولین ماده مصنوعی با ارزش عملی در جهان است که مبنای توسعه صنعت پلاستیک در جهان را در آینده پایه ریزی می‌کند. در سال 1907، شیمیدان آلمانی بایر، در آزمایشات خود پلی فن اتیلن را مورد مطالعه قرار داد. مونومر پلی استایرن حاوی ساختار حلقوی بنزن است که به صورت شیمیایی در پلی استایرن پلیمریزه می‌شود؛ و سپس حرارت داده شده و تحت فشار قرار می‌گیرد تا پخته شده و به پلاستیک تبدیل شود. بایر این ماده را کوپلیمر استایرن-دی وینیل بنزن (BPS) نامید. در سال 1912، رودولف کلازیوس شیمیدان آلمانی کلازیوس هنگام مطالعه واکنش چندتراکمی هیدروکینون با بنزن دیوینیل کشف کرد که در فرایند چند تراکمی، دی وینیل بنزن و دی هیدروکسی بنزن در حضور کاتالیزور می توانند تحت واکنش افزودن پیوند مضاعف قرار گیرند تا ترکیب جدید (بیسفنول) را تشکیل دهند. این ترکیب را می‌توان مانند اتیلن پلیمریزه کرد تا رزین‌هایی همچون پیش سازهای پلاستیک مدرن حاصل شود. در سال 1913، شیمیدان آلمانی هانس مایر در بررسی رزین فنلی به این نتیجه رسید که افزودن مقدار کمی کلر می‌تواند باعث سخت شدن رزین فنلی شود که اولین لاستیک ترموپلاستیک فنلی با رزین کلردار در جهان به شمار می‌رود. امروزه مواد پلاستیکی کاربرد گسترده‌ای در صنایع ساختمانی و بسته بندی دارد و همچنین به مواد ضروری در زمینه‌های مختلف تبدیل شده است. این مقاله به بررسی و آنالیز مواد دکوراتیو پلاستیکی و کاربرد آنها در طراحی داخلی و سپس کاربرد پلاستیک در دکوراسیون داخلی می‌پردازد. به طور کلی، کاربرد و توسعه مواد دکوراتیو پلاستیکی مدرن، و جهت‌گیری پژوهش‌ها در آینده را بیان می‌کند.

 

کاربرد مواد دکوراتیو پلاستیکی در سقف

در دکوراسیون داخلی، سقف‌های کاذب بخش مهمی از طراحی داخلی محسوب می‌شوند. جنس مواد به کار رفته در این سقف‌ها نوعی ماده کاربردی و تزئینی در طراحی داخلی است و الزامات خاصی در سقف کاذب دارد. قبل از همه، باید خواص آبگریزی، عملکرد عایق حرارتی و اثر زیبایی شناختی را در نظر گرفت. با این حال، در انتخاب مواد برای ساخت سقف کاذب باید فرم و هدف ساختمان و همچنین سختی و هزینه مواد انتخاب شده را درنظر گرفت. استفاده از مواد پلاستیکی که دارای خواصی همچون آبگریزی و عایق حرارتی است، در تولید سقف دکوراتیو رایج است. مواد پلاستیکی همچنین از مزایایی مانند وزن سبک، استحکام بالا، مقاومت حرارتی خوب و مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار هستند. بنابراین استفاده از مواد پلاستیکی در سقف دکوراتیو یک روش اقتصادی و موثر است. رایج ترین مواد پلاستیکی مورد استفاده در سقف‌های داخلی عبارتند از پالت اکریلیک، پالت باکلیت PVC و پالت درخشان (PP، PC، PET و APET). در ادامه به بیان کاربرد انواع مواد پلاستیکی در سقف دکوراتیو می‌پردازیم. اکریلیک نوع جدیدی از پلاستیک با شفافیت بالا، رنگ روشن، پردازش قوی، رنگ پذیری آسان و رنگ آمیزی قوی است که به طور گسترده در فضاهای عمومی مانند سقف اداری، سقف مراکز خرید، سقف لابی هتل و مکان‌های عمومی با جمعیت زیاد استفاده می‌شود. پالت‌های سقفی اکریلیک به دلیل داشتن رنگ و بافت روشن جذابیت منحصر به فردی در مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها دارند. بعلاوه، این پالت‌ها از عملکردهای ضد رطوبت، محافظت در برابر آفتاب، ضد زنگ وغیره برخوردار بوده و به "جاودانه" معروف هستند. از این پالت‌های سقفی اکریلیک در سقف لابی هتل‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود.

 

کاربرد مواد دکوراسیون پلاستیکی در دیوار

مواد دکوراتیو پلاستیکی مورد استفاده در دکوراسیون داخلی شامل کاغذ دیواری پلاستیکی، چرم مصنوعی، تخته کامپوزیت پلاستیکی، تخته کامپوزیت چوب پلاستیک، عایق پلاستیکی وغیره می‌شود. در ادامه به بررسی مواد پلاستیکی مختلف در دیوارهای داخلی می‌پردازیم. کاغذ دیواری پلاستیکی به عنوان نوع جدیدی از مواد دکوراسیون داخلی نسبت به دیگر متریال دکوراتیو در جنبه‌های زیر دارای مزایایی است:

 

1. قابلیت سفارشی سازی: در کاغذ دیواری پلاستیکی می‌توان الگوها و اندازه‌های مختلف را باتوجه به نیاز مشتری سفارشی تولید کرد. بر روی کاغذ دیواری پلاستیکی می‌توان همچنین انواع نقاشی‌های دکوراتیو مختلف، الگوها، متن وغیره را اجرا کرد. به طور کلی، سبک‌های ساده مدرن، کلاسیک اروپایی یا مدیترانه‌ای را می‌توان روی کاغذ دیواری پلاستیکی پیاده کرد.

2. به راحتی تمیز می‌شود: کاغذ دیواری پلاستیکی به دلیل مواد خاص به کار رفته خواص ضد آلودگی بسیار خوبی دارد، به راحتی گرد و غبار را جذب نمی‌کند و سطح آن را می‌توان مستقیما با آب تمیز کرد. بنابراین، کاغذ دیواری پلاستیکی برای مکان‌هایی با ضرورت بالای بهداشت محیط قابل استفاده است.

3. خواص تزئینی: از آنجایی که کاغذ دیواری پلاستیکی دارای نقش و رنگ‌های متنوعی است برای سبک مدرن ساده، سبک کلاسیک اروپایی و سایر سبک های دکوراسیون مناسب است.

 

تخته کامپوزیت چوب-پلاستیک یکی از رایج ترین مواد دکوراتیو پلاستیکی در دکوراسیون داخل ساختمان در سال‌های اخیر بوده و به دلیل دارا بودن جلوه دکوراتیو خوب، مورد علاقه اکثریت طراحان و مالکان بنا قرار گرفته است. تخته کامپوزیت چوب-پلاستیک از پلی وینیل کلرید (PVC) به عنوان ماده اولیه اصلی و دیگر مواد افزودنی ساخته شده است. این تخته کامپوزیت دارای مزایای همچون وزن سبک، غیرسمی بودن، بی مزه، غیرقابل اشتعال، عایق حرارتی، عایق صوتی، ضد آب وغیره است.

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، پلاستیک‌ها و کامپوزیت‌های پلاستیکی به عنوان نوع جدیدی از مواد بسیار کاربردی و هدفمند با عملکردی هستند. باتوجه به قطعه پلاستیکی به کار رفته در دکوراسیون داخلی، پلاستیک را می‌توان برای ایجاد مواد پلاستیکی مناسب‌تری اصلاح کرد. بنابراین در دکوراسیون داخلی، در انتخاب مواد پلاستیکی تنها جلوه بصری بلکه خواص فیزیکی مواد پلاستیکی را درنظر گرفت. همچنین در انتخاب دکوراسیون داخلی باید در انتخاب متریال باید به برخی نکات توجه کرد:

- باتوجه به تنوع، ویژگی‌ها و سبک مواد دکوراتیو پلاستیکی، طراحان می‌توانند بر پایه چنین موادی دکوراسیون داخلی را طراحی کنند.

- خواص فیزیکی و شیمیایی مواد دکوراتیو پلاستیکی نمی‌تواند از دیگر مواد پیشی گرفته یا به دست آید. همچنین مزایای آن‌ها باید به طور کامل بررسی شده و در بخش‌های مختلف اجرا شوند.

- درحال حاضر، توسعه مواد دکوراتیو پلاستیکی رشد روزافزونی دارد و مواد پلاستیکی جدید نیز به توسعه ادامه خواهد داد. با این حال، باید مواد پلاستیکی سبز و بی ضرر را انتخاب کرد. در دکوراسیون داخلی، پلاستیک و مواد کامپوزیتی آنها از چشم انداز توسعه خوبی برخوردار هستند که پتانسیل و امکانات نامحدودی برای طراحان دارند.