الفین Oefin و تولید انواع بافت - بخش اول

دسته: مقالات منتشر شده در 23 ارديبهشت 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 2464

الفین ها و نقش آنها در تولید انواع بافتارها (بخش اول)

اگر شما می‌خواهید که یک وسیله راحتی را برای محیط خارج از خانه خود تهیه کنید می توانید پارچه های ساخته شده از الفین را اولویت اول خود قرار دهید. ما در این مقاله به انواع منسوجاتی می‌پردازیم که از الفین ها ساخته می شوند. زمانی که می خواهیم به میزان تولیدات خالص در جهان اشاره کنیم شکی وجود ندارد که نخ به عنوان معروف ترین و پر طرفدار ترین بافتار در جهان شناخته می‌شود. بیش از ۲۹ میلیون تن از مواد نخی سالانه تولید می شوند ولی این به این معنا نیست که تمام پارچه های نخی را می توان به عنوان بهترین گزینه برای هر محصولی در نظر گرفت. به عنوان مثال نمی‌توان نخ را برای مصارف خارج از خانه، مصارف صنعتی و یا سایر موارد در نظر گرفت. زیرا مقاومت بسیار کمی در برابر کشیدگی و یا آب دارد اگرچه حتی می توان انواعی از محصولات جانبی را به آن اضافه کرد اما همچنان دوام آن پایین است. به جای آن انواعی از بافتار ها همانند نایلون و پلی استر را می توان جایگزین کرد و بیشتر مصرف کنندگان نیز در این باره شنیده اند. در این ماده مزیت‌هایی وجود دارد مانند مقاومت در برابر آب، کشیدگی و دوام بالا و همچنین راحتی بنابراین از تمام موارد یاد شده انتخاب بهتری می باشد. این ماده با نام الفین شناخته می‌شود که برای تولید انواعی از محصولات به کار برده شده ولی فقط تعداد بسیار کمی از کاربران واقعاً آن را می شناسند. به همین دلیل است که می‌خواهیم در این مقاله به توصیف این ماده و نحوه ساخت و خواص آنها بپردازیم. با مطالعه این مقاله می توانید متوجه شوید که چرا این ماده تا این اندازه پر طرفدار و پر کاربرد است

.

بافتار الفینی به چه ماده ای گفته می شود؟

الفین یکی از انواع بافتار های ترکیبی و ساخته دست انسان است که از دو ماده شیمیایی گرفته می‌شود که عبارتند از اتیلن و پروپیلن که در واقع پروپیلن به عنوان منبع اولیه این آماده شناخته می‌شود.

 

تاریخچه بافتار های الفینی

اولین ماده شیمیایی که از آن برای تولید الفین استفاده می شود پروپیلن نام دارد و پروپیلن نیز خود یکی از محصولات جانبی ناشی از تولید نفت است. این ماده شیمیایی در طی روند تولید سوزانده می‌شد و این در حالی است که سایر مصارف آن هنوز شناخته شده نبود. اما در سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ روش‌های جدیدی برای به یافت این ماده کشف شد. بافتار های الفینی اولین بار در ایتالیا و در سال ۱۹۵۷ ساخته شدند. از آنجایی که فرآیند به کار برده شده برای تولید مواد الفینی نسبتاً ساده می باشد و به تکنولوژی و یا استفاده از ماشین های پیچیده نیازی ندارد استفاده از این ماده بسیار گسترش پیدا کرد. این امکان وجود دارد که بافتار ایجاد شده را توسط کمپانی های کوچک تولید کرد نه فقط کمپانی های بزرگ و به همین دلیل سرعت ورود آنها به دنیای صنعتی بیشتر خواهد شد. حدودا سه سال طول کشید تا تولید این ماده در آمریکا آغاز شود.

 

الفین چگونه تولید می شود؟

روند تولیدی الفین بسیار متفاوت از پشم هایی می باشد که از گوسفندان گرفته می‌شود و یا نخ هایی که رشد می‌کنند و چیده می‌شوند و فرآوری می‌شود. از آنجایی که الفین از انواعی از مواد شیمیایی گرفته می‌شود و تولید آن شامل فرآیندهای شیمیایی پیچیده می باشد، در ابتدا مواد کاربردی برای تولید این ماده همانند پروپیلن و اتیلن ذوب می شوند و باید در معرض دمای بین ۱۱۰ درجه تا ۱۳۵ درجه سلسیوس قرار بگیرند تا ذوب شوند. زمانی که مواد ساخته می‌شوند در داخل دستگاهی به نام رشته ساز قرار داده می شوند که دستگاهی بزرگ است و ظاهری شبیه به سردوشی دارد. این دستگاه شامل سوراخ های ریزی است که مواد شیمیایی ذوب شده از داخل آن عبور می کنند. پس از آن مواد شیمیایی ذوب شده الیاف بلندی را تشکیل می دهند که پس از مدتی خشک می شوند و در نهایت می‌توان آنها را به انواع متفاوتی از الفینها تبدیل کرد که برای تولید محصولاتی همانند بالشت و بالشتک به کار برده می شود. اما قبل از آن که بتوان الفین ها را برای تولید محصولات نهایی آماده کرد باید آنها را رنگ کرد. پارچه های الفینی پس از آنکه بافته می‌شوند با سختی بسیار زیادی رنگ را می پذیرند. به جای آن مواد شیمیایی به کار برده شده برای تولید الفین ها قبل از آنکه به الیاف تبدیل شده و یا بافته شوند، رنگ می شوند. گاهی اوقات این رنگها در حالت ذوب و یا ترکیب به ماده شیمیایی اضافه میشود.

 

مزیت بافتار های الفینی چیست؟

بافتار های الفینی از زمانی که اختراع شدند مصارف بسیار متفاوتی در حوزه صنعتی داشتند و این فقط ناشی از تولید ساده آنها نیست بلکه به دلیل مزایای بسیار متفاوتی است که این مواد ارائه می کنند مانند:

  • قابلیت سازگاری با محیط زیست: یکی از بزرگترین مزیت های الفین ها در این مورد خلاصه می‌شود که سازگاری بسیار زیادی با محیط زیست دارند. شاید روند تولیدی به کار برده شده برای الفین ها در مقایسه با پشم ها که از گوسفندان گرفته می‌شود و یا نخ که رشد پیدا می کند به گونه‌ای باشد که نتوان آن را سازگار با محیط زیست در نظر گرفت. اما حقیقت آن است که فرآیندهای تولیدی شامل محصولات جانبی بسیار کمی می باشند و این بدین معنی است که مواد اولیه بکار برده شده برای تولید این بافتار ها به صورت کامل مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ ماده‌ای دور ریخته نمی‌شود، بازیافت نمی شود و یا حتی فراوری هم نمی‌شود. یکی دیگر از دلایلی که الفین ها در دسته مواد سازگار با محیط زیست قرار می‌گیرند امکان استفاده مجدد از آنهاست. از زمانی که محصولات ساخته شده از این ماده مورد استفاده نباشند و یا دچار خرابی و یا پارگی هایی شوند می‌توان آنها را مجددا تجزیه کرد و به الیاف اصلی تبدیل کرد. سپس این امکان وجود دارد که ماده یاد شده را مجددا بافت تا الفین جدیدی را تولید کرد. در واقع قابلیت استفاده مجدد از الفین تا اندازه ای زیاد است که می توان الیاف تولید شده از آن را بازیافت کرد و مجدداً تا ۱۰ بار روزن رانی کرد تا زمانی که امکان استفاده مجدد از آن وجود نداشته باشد.
  • استحکام بالا: بافت های ضخیم و استحکام الیاف شیمیایی به کار برده شده برای تولید الفین باعث می شود تا این ماده بسیار بادوام باشد و در مقایسه با سایر الیاف طبیعی و ضعیف تر و آنهایی که بافت‌های ضعیف‌تری دارند می تواند برای تولید محصولاتی به کار برده شود که به سختی زیادی نیاز دارند. این محصولات شامل موکت های خارج از خانه، پارچه های داخلی خودرو و حتی پوشش دیوار می شوند. علاوه بر آن استحکام این موارد نشان می‌دهد که می‌توان از آنها برای مدت های طولانی استفاده کرد و همین دلیل گزینه مناسبی برای محصولاتی همانند صندلی های راحتی خارج از خانه و یا بالشتک‌های حیاط خلوت می باشد به خصوص در لابی هتل ها که مصارف دائمی و بسیاری دارد.
  • مقاومت در برابر آب: از آنجایی الیاف به کار برده شده در بافت‌های الفینی از نوع ترکیبی می‌باشند در نتیجه مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت دارند. این مواد رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند و این بدین معناست که حتی اگر مقداری آب به روی آنها ریخته شود قطرات آب جذب ماده نخواهند شد. برای بالشت و بالشتک ها نیز بدین معناست که آب به خارج از محیط پارچه هدایت می شود و داخل آن نفوذ نمی‌کند . این ماده فقط در برابر آب مقاوم نمی باشد بلکه می توان از آن برای فضای اطراف استخر استفاده کرد زیرا مقاومت بسیار زیادی در برابر اثرات ناشی از کلر دارد.
  • ضد سایش: یکی دیگر از آثار استحکامی این ماده مقاومت آن در برابر ساییدگی و یا پارگی است و این بدین معنی است که به راحتی نمی‌توان آن را سوراخ کرده و یا از بین برد.
  • مقاومت در برابر کپک و سفیدک: همانطور که پیش از این نیز یادشد الفینها رطوبت را به راحتی جذب نمی کنند و این به این معنی است که آب و سایر مایعات نمی توانند به راحتی به داخل این مواد نفوذ کنند. از آنجایی که بافت های الفینی به سرعت خشک می شوند آب نمی تواند برای مدت طولانی به روی این مواد باقی بماند. هر دو مورد یاد شده خود مزیت دیگری را به وجود می‌آورند که آن مقاومت در برابر کپک و سفیدک می‌باشد. بسیاری از پارچه های طبیعی رطوبت را به خود جذب می‌کنند و برای مدت طولانی آن را حفظ می کنند و در صورتی که ماده به صورت مطلوبی خشک نشود امکان بروز کپک وجود خواهد داشت که در نهایت محصول را از بین میبرد. الفین این مشکل را به صورت کامل حل می‌کند و به همین دلیل گزینه بسیار مطلوبی برای مواردی است که در تماس با رطوبت و اب قرار می گیرد.
  • ضد لک: همان طور که الیاف الفینی رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند لکه ها نیز بر روی این مواد باقی نمی مانند. لکه های ناشی از شراب و یا نفت هم در صورت قرار گیری به روی سطح مواد الفینی با سادگی بسیار زیادی رفع خواهند شد.