ممنوعیت استفاده از نی های پلاستیکی

دسته: مقالات منتشر شده در 31 خرداد 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1436

چرا استفاده از نی های پلاستیکی ممنوع اعلام شده است؟

شاید شما به تازگی اخبار چاپ شده درخصوص نی های پلاستیکی را مشاهده کرده باشید و در واقع این ابزار بدون ضرر و بسیار کوچکی که ما هم هنوز از آن استفاده می‌کنیم ولی توجه چندانی به آن نداریم در لیست پر اهمیت ترین لوازم سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است. اما بسیار عجیب به نظر می رسد که  مصرف نی ها با واکش های شدیدی روبرو شده است و در مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ که توسط محققان دانشگاهی در کالیفرنیا، سانتا کروز انجام گرفته است نشان داده شده است که حدود ۹۱ درصد از پلاستیک‌ هایی که ما استفاده می‌کنیم بازیافت می‌شوند و در داخل محل های دفن زباله و اقیانوس ها ریخته می شود. آمارها به خوبی نشان می‌دهند که تعدادی از جوامع و شرکت ها سعی می کنند تا با آلودگی بجنگند و به عنوان بخشی از آن نیز می توان اشاره کرد که آنها تلاش می‌کنند تا میزان استفاده از نی های پلاستیکی را کاهش دهند و یا به طور کامل قطع کنند. اول جولای روزی بود که شهر سیاتل به عنوان اولین شهر آمریکا دستور منع فروش نی های پلاستیکی را صادر کرد و علاوه بر آن انواعی از لوازم پلاستیکی کاربردی در این زمینه نیز قابلیت فروش نداشتند. اما هنوز می‌توان دسته‌ای از نی ها را که از پلاستیک یا کاغذهای پوسیدنی تشکیل شده اند، مورد استفاده قرار داد. اخیراً شورای شهر نیویورک نیز قوانینی به منظور منع مصرف نی های پلاستیکی را عنوان کرد که تا سال ۲۰۲۰ اجرا خواهد شد و پس از آن نیز شورای ناظرین سن فرانسیسکو پیشنهادی را ارائه کردند که بر طبق آن استفاده از نی های پلاستیکی و مخلوط کننده های پلاستیکی در شهر ممنوع شود. در بین انواع شرکت هایی که در این حوزه می توان نام برد، شرکت starbucks اولین نمونه بود که دارای برند بسیار شناخته شده‌ای است و عنوان کرد که پس از این اعلامیه‌ها از نی های پلاستیکی استفاده نخواهد کرد و سعی می‌کند بیشتر به سوی انواعی از نی ها برود که پوسیدنی هستند. علاوه بران، این شرکت عنوان کرد که طراحی جدیدی را برای درپوش های نوشیدنی خود قرار خواهد داد که در آن محلی برای قرارگیری نی وجود نخواهد داشت. مک دونالد در انگلستان نیز به تازگی استفاده از نی پلاستیکی را قطع کرده است و سعی دارد تا سال ۲۰۲۵ تمامی بسته بندی های مواد غذایی و نوشیدنی خود را از منابع تجدید پذیر و یا قابل بازیافت تولید کند. تمامی شهرهای بزرگ یاد شده و کمپانی های معروف با اقداماتی که در این زمینه انجام می دهند باعث می شوند تا توجه بیشتری به خطرات ناشی از نی های پلاستیکی و یا به طور کلی مواد پلاستیکی و ضرر های آن ها به محیط زیست شود. به طور کلی دوری از نی های پلاستیکی به ما کمک می کند تا محیط زیست بهتری داشته باشیم اما ممکن است چالش هایی نیز برای سرمایه‌داران به همراه داشته باشند. در این مقاله علت ممنوعیت استفاده از نی های پلاستیکی و اثرات آنها بر محیط زیست را مطالعه خواهید کرد و همچنین متوجه خواهید شد که انواع جایگزین های لازم برای این ماده شامل چه مواردی می شوند.

 

چرا نی های پلاستیکی؟

 توجه رسانه‌ای به نی های پلاستیکی شده است و شاید خیلی برایتان عجیب باشد که بدانید آنها به عنوان اولین و بزرگترین نوع زباله های پلاستیکی شناخته نمی شوند. در واقع تحقیقات انجام شده در خصوص بسته بندی های مواد غذایی و سایر زباله های موجود نشان می‌دهد که انها حدود ۳۱ درصد از آلودگی پلاستیکی را تشکیل می دهند و پس از آن بطری های پلاستیکی و دربهای بطری ها قرار دارند که مقدار ۱۵.۵ را به خود اختصاص می دهند و پس از آن کیسه‌های پلاستیکی با یازده و دو دهم درصد قرار دارند و نی های پلاستیکی و مخلوط کننده های پلاستیکی نیز با ۸ و یک دهم درصد درجایگاه سوم قرار می گیرد. دلیل اصلی حذف نی های پلاستیکی اثرات منفی آنها به روی اقیانوس ها و زندگی دریایی می باشد و پلاستیک‌های موجود در اقیانوس ها مشکلات بسیار بزرگی را به وجود می آورد. جزیره های پرشده از زباله ها و یا ویدیو های منتشر شده از لاک پشت هایی که به دلیل آلودگی اقیانوسی از آب در عذاب می باشند نمونه‌ای از تمام موارد یاد شده است اما نی های پلاستیکی تنها ۴ درصد از زباله هایی را تشکیل می دهند که در داخل اقیانوس ها ریخته می شود. بنابراین چرا باید تلاش بسیاری برای حذف این مواد از جوامع انسانی صورت بگیرد؟ پاسخ به این سوال در اندازه نی ها نهفته است زیرا آنها کاملاً کوچک و بی خطر به شمار می آیند و معمولاً مردم فراموش می کنند که آنها از جنس پلاستیک هستند و آنها را بازیافت نمی کنند. دسته‌ای از نی ها بازیافت نمی‌شوند و معمولاً در دستگاه های طبقه بندی کننده مکانیکی بازیافت نیز قرار نمی گیرند زیرا بسیار سبک و کوچک می باشند بنابراین می‌توانند زباله های دسته بندی شده برای بازیافت را آلوده سازند و یا به عنوان زباله کاملاً دور ریخته شوند. بنابراین در صورتی که نی ها بازیافت شوند و یا خیر به احتمال بسیار زیادی وارد اقیانوس ها می شوند و با توجه به میزانی که ما روزانه مصرف میکنیم کاهش مصرف روزانه آنها می‌تواند خود تفاوت بزرگی را به وجود آورد.

 

چگونه تصمیمات ای مبنی بر منع استفاده از نی های پلاستیکی گرفته شد؟

چگونه بخش کوچکی از یک مشکل بزرگ باعث شده تا جنبشی بسیار بزرگ در شهرها به وجود بیاید و استفاده از نی های پلاستیکی به صورت کامل منع شود. بهتر است از ابتدا شروع کنیم. نی های پلاستیکی اولین دسته نی های تولید شده را تشکیل نمی دهند بلکه تولید این مواد ابتدا از نی های مقوایی شروع شد اما زمانی که میزان تولید پلاستیک در آمریکا افزایش پیدا کرد افراد متوجه شده اند که تولید نی های پلاستیکی بسیار سریع تر انجام گرفته و قیمت نهایی آنها نیز پایین تر خواهد بود و در نهایت در دهه شصت افزایشی در تولید لوله های پلاستیکی به وجود آمد. پس از آن مدت، تعداد بسیار زیادی از تولید کنندگان بزرگ شروع به تولید نی های پلاستیکی و سایر انواع مواد پلاستیکی بسیار راحت و کاربردی کردند و در مرحله بعد نیز این صنعت رونق بیشتری پیدا کرد و تا سال ۲۰۱۵ مقدار پلاستیک تولید شده در جهان برابر با ۳۲۲ میلیون تن بود. اما هم اکنون با خطر بزرگتری روبرو هستیم و سعی می‌کنیم تا خطرات ناشی از تولید بسیار زیاد مواد پلاستیکی در طی سالهای طولانی را کاهش دهیم. مشکل اصلی این است که مواد پلاستیکی بسیار کاربردی می باشند اما قابلیت زیست تخریب پذیری ندارند و در طبیعت همانند کربن دی اکسید و آب تجزیه نمی‌شوند ولی می توان آنها را به راحتی مورد استفاده مجدد قرار داد. بنابراین سال ها طول می کشد تا ذرات مواد پلاستیکی تجزیه شوند و به همین دلیل زمانی که آنها تجزیه نشوند و در داخل اقیانوس ها ریخته شوند تا ابد در آنجا باقی میمانند. بر اساس بررسی‌هایی که از زباله‌های جمع‌آوری شده به روی ساحل های آمریکا در ۵ سال صورت گرفت مشخص شد که حدود 7.5 میلیون از نی‌های پلاستیکی در این نواحی وجود دارد و حدود چهارصد و سی و هفت میلیون تا ۸.۳ میلیارد از این مواد به روی ساحل های دنیا دیده می‌شوند و از آنجایی که این موارد زیست تخریب پذیر نیستند در همین مکان ها تا سالها می مانند. ما می‌دانیم که نی های پلاستیکی تنها ۴ درصد از کل آلودگی به روی کره زمین را تشکیل می دهند و همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که چقدر از مواد پلاستیکی در محیط اطراف ما وجود دارد. همانطور که پیش از این نیز یاد شد، جنبش نامبرده شده می تواند به خوبی باعث مدیریت زباله ها و آلاینده ها شود و حتی می‌تواند باعث شود تا به مردم آگاهی بیشتری از تاثیر مواد پلاستیکی روی میزان پایداری و دوام کره زمین داشته باشد و در نهایت به ما کمک می‌کند تا میزان زباله های پلاستیکی موجود در کره زمین را کاهش دهیم. ممنوعیت های اعلام شده فرآیند چندان آسانی هم نبوده است و این در حالی است که تعداد زیادی از اعضای جامعه این ممنوعیت را با اشتیاق بسیار زیادی پذیرفتند اما شرکت‌هایی نیز وجود دارند که به تولید نی های پلاستیکی و استفاده از آن می پردازند و به همین دلیل قوانین تعیین شده برای آنها نگران کننده می باشد.

 

گزینه های جایگزین کدامند؟

خوشبختانه تعداد زیادی از برند های بادوام و پایدار در حال تولید می باشند و می توانند انواعی از جایگزین ها را برای نی های پلاستیکی به وجود آورد مانند نی های پوسیدنی. انواع از نی ها که بیشتر در رستوران ها و یا بیشتر شرکت های تولید مواد غذایی مشاهده می کنید، نی های پوسیدنی می باشند که ظاهری بسیار شبیه به انواع پلاستیکی دارند که قبلا استفاده می کردید. تحقیقات جدید نشان می دهند که نی های پلاستیکی پوسیدنی آن اندازه که ما فکر می‌کردیم قابلیت سازگاری با محیط زیست را ندارند و آنها نسبت به نی های پلاستیکی سنتی با سرعت بیشتری در محیط زیست تجزیه نمی‌شوند مگر آنکه در دستگاه‌های کامپوست ویژه قرار گیرند.

مترجم: ف.آل احمد