بازیافت درب بطری های پلاستیکی

دسته: مقالات منتشر شده در 15 تیر 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 3778

آیا امکان بازیافت دربهای بطری های پلاستیکی وجود دارد؟

بطری های پلاستیکی یکی از بزرگترین منابع زباله های پلاستیکی در جهان شناخته می‌شوند و این در حالی است که تجهیزاتی برای بازیافت بطری های پلاستیکی از مدت‌ها پیش تاسیس شده‌اند و برای انواعی از این بطری ها به کار برده می شوند ولی همچنان بخشی از بطری‌ها وجود دارد که می تواند مشکلاتی را در روند بازیافت به وجود آورد و این همان درب پوششی آن است. در تلاشی که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت تا زباله ها از سواحل هونولولو گردآوری شوند حدود ۵ هزار قطعه از دربهای بطری های پلاستیکی پیدا شدند و در سال ۲۰۱۷ نیز سازمان پاکسازی بین المللی سواحل اعلام کرد که دربهای بطری های پلاستیکی به عنوان سومین زباله ای هستند که در دنیا به بیشترین میزان گردآوری می‌شود. هنوز هم گردآوری و پاکسازی درب های بطری های پلاستیکی کار دشواری به نظر می‌رسد اما حقیقت این است که ما به عنوان مشتریان معمولی محصولات چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و یا آیا روش مناسبی وجود دارد تا با کمک آن بتوانیم این دربهای بطری ها را بازیافت کنیم؟

 

آیا می توان درب های بطری های پلاستیکی را بازیافت کرد؟

درب بطری های پلاستیکی نیز همانند سایر محصولات پلاستیکی قابلیت بازیافت را دارند و فرآیند بازیافت آنها نیز با سایر محصولات پلاستیکی تفاوت چندانی ندارد زیرا در مرحله اول آنها طبقه‌بندی می‌شوند، سپس مورد بررسی قرار می‌گیرند و شسته می‌شوند، به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شوند، خشک‌ میشوند، ذوب می‌شوند و در نهایت نیز به قرص تبدیل می‌شوند. این فرآیند به نسبت گران قیمت بوده و زمان زیادی را نیز هدر می‌دهند اما فرآیندهایی نیز وجود دارند که به کمک آن ها می توان سایر محصولات را بازیافت نمود.این احتمال نیز وجود دارد که تعداد زیادی از افراد این را بدانند که بازیافت درب های پلاستیکی بسادگی انداختن آنها در تجهیزات بازیافت محلی نیست. تعدادی از این تجهیزات به گونه‌ای عمل می‌کنند که باید قبل از انداختن بطری های آب در آنها دربهای پلاستیکی را از بطری ها جدا کنید و تعدادی از آنها حتی چنین شرایطی را دارند که امکان انداختن بطری های پلاستیکی به همراه دربهایشان در آنها وجود ندارد.

 

چرا دربهای بطری های پلاستیکی در اکثر تجهیزات بازیافتی مورد پذیرش قرار نمی گیرد؟

معمولاً بزرگترین مشکلی که در طی فرآیند بازیافت بطری های پلاستیکی برای تجهیزات بازیافتی به وجود می‌آید در این مورد خلاصه می شود که مواد تشکیل دهنده این بطری ها از مواد تشکیل دهنده درب های پوششی آنها متفاوت می باشند و از آن جمله می توان انواع بطری های پلاستیکی را نام برد که از پلی اتیلن ترفتالات ساخته می شود و این در حالی است که در بهای آنها از پلی اتیلن های سنگین وزن و یا پلی پروپیلن ساخته شدند. در صورتی که ترکیبی از محصولات ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات و پلی پروپیلن با یکدیگر به ذرات ریز تبدیل شوند و سپس ذوب شوند، تفاوت دمای آنها در ذوب می تواند منجر به آن شود که تعدادی از این ذرات حالت جامد خود را حفظ کنند و ذوب نشوند. وجود تکه‌های ریز که همچنان حالت جامد ی دارند خود می‌تواند در مرحله بعد مشکلات بسیار بزرگی را به وجود بیاورد که در آن باید مواد بازیافت شده با استفاده از روش روزن رانی به قرص تبدیل شوند. بطری های پلاستیکی به همراه درب های خود می توانند مشکلات بزرگتری را به وجود بیاورند زیرا در بیشتر حالات بطری های پلاستیکی زباله ای قبل از آنکه به تجهیزات بازیافتی ارسال شود کاملا فشرده می‌شوند و در این مرحله در واقع این بطری ها تحت فشار زیادی قرار می گیرند و پس از آن کاملاً فشرده شده تا امکان انتقال موثر آنها فراهم شود. زمانی که بطری های پلاستیکی به همراه درب های آنها فشرده شوند به هنگام مرحله یاد شده کاملاً میترکند و امکان پرش ها دربها به صورت خطرناکی وجود دارد. حتی اگر دربهای بطری‌های پلاستیکی به صورت جداگانه ای در این دستگاه ها ریخته شود از آن جایی که اندازه ی بسیار کوچکی دارند، ممکن است در ماشینهای تجهیزات بازیافت گیر کنند و مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورند و به همین دلیل تجهیزات بازیافتی ترجیح می دهند تا به طور کلی از بازیافت این مواد خودداری کنند.

 

پس تکلیف درب های پلاستیکی بطری ها چیست؟

همانطور که پیش از این نیز یاد شده حقیقت این است که فقط تجهیزات بسیار کمی وجود دارند که از فناوری لازم برای بازیافت این محصولات پلاستیکی برخوردارند و علاوه بر آن هیچ نوع قانونگذاری وجود ندارد که بازیافت درب های بطری‌های پلاستیکی را اجباری سازد. بر طبق قوانین جاری تجزیه و بازیافت بطری های پلاستیکی اجباری می باشد. البته بهتر است در خصوص این محصولات پلاستیکی کاملا ناامید نشویم زیرا در تعدادی از شهرها و تجهیزات بازیافتی عمل بازیافت این درب های پوششی وجود دارد و شاید بتوانید با تحقیق بیشتر آنها را بیابید. در نزدیک‌ترین تجهیزاتی که برای بازیافت نیز وجود دارد می توانید بپرسید که باید دو قسمت درب بطری و بطری را از یکدیگر جدا کنید و یا می توانید آنها را با یکدیگر و به همراه هم به این تجهیزات بسپارید. به یاد داشته باشید که هیچ تجربه ای در این خصوص وجود ندارد بنابراین بهتر است که قبل از آغاز به کار حتماً به خوبی پرس و جو کنید. اگر با وجود تمامی این تلاش ها شما همچنان نتوانستید تجهیزات مورد نظر خود را پیدا کنید در این صورت میتوانید آنها را با سایر زباله های خود بیرون بگذارید. به منظور جلوگیری از پخش شدن این درب ها به هنگام گرد آوری زباله ها پیشنهاد می‌کنیم که همه آنها را با یکدیگر جمع کرده و در داخل یک کیسه قابل بازیافت و بادوام بگذارید.

 

چگونه میزان زباله های ناشی از دربهای بطری های پلاستیکی را کاهش دهیم؟

تعدادی از مراحل بازیافت به ترتیب اولویت چیده شده اند که عبارتند از کاهش مصرف، استفاده مجدد و بازیافت. قبل از آنکه به نحوه ی بازیافت زباله های پلاستیکی فکر کنیم، باید بتوانیم راه‌هایی را پیدا کنیم تا میزان آنها را کاهش داده و یا آنها را چندین بار مورد استفاده قرار دهیم. این موضوع در خصوص بطری های پلاستیکی نیز صدق می‌کند و کاهش و استفاده مجدد از آنها می تواند اهمیت بیشتری داشته باشد. این در حالی است که عدم امکان بازیافت آن ها را در نظر بگیریم. در این قسمت به روشهای موثری در این زمینه اشاره می کنیم:

  • بطری های بزرگ را خریداری نمایید: اگر انواعی از بطری های نوشیدنی را خریداری می کنید که پلاستیکی می باشند، با خریدن بطریهای بزرگتر می توانید زباله بسیار کمتری را تولید کنید به عنوان مثال می توانید یک بطری بزرگ نوشابه به جای ۴ بطری کوچک خریداری کنید. شاید چنین اقدامی چندان راحت هم نباشد اما شما مصرف دربهای بطری های پلاستیکی رابه مقدار سه عدد کاهش داده اید.
  • از مصرف بطری های پلاستیکی یکبار مصرف خودداری کنید: اگر عادت دارید که همیشه بطری‌های آب های آشامیدنی را خریداری کنید چرا از انواعی از بطری ها ها با قابلیت استفاده مجدد و دوام بالا استفاده نمی کنید؟ در این صورت می‌توانید مقدار پول زیادی را ذخیره کنید زیرا بطری های یکبار مصرف آب معمولاً بسیار گران‌تر می‌باشند. در نهایت به کاهش میزان زباله های پلاستیکی نیز کمک خواهید کرد.

 

  • خلاق باشید و از آنها مجدداً استفاده کنید: شاید با دسته بزرگی از درب های بطری های پلاستیکی روبرو شده اید و حس بدی پیدا می‌کنید که آنها را دور بریزید زیرا در نهایت آنها در محل‌های دفن زباله قرار می گیرند. در چنین شرایطی می تواند از خلاقیت خود استفاده کنید و از درب های بطری های پلاستیکی مجددا استفاده کنید. وسایل هنری بسیار متفاوتی وجود دارند که می توان آنها را از دربهای پلاستیکی ساخت مانند اسباب بازی ها و وسایل زینتی و یا حتی دسته چاقو. اگر می‌خواهید محصولی را بسازید که شامل ذوب کردن درب های بطری های پلاستیکی می شود حتماً به یاد داشته باشید که این کار را در محیطی باز با تهویه خوب انجام دهید تا در نهایت دودهای ازاردهنده ی منتشر شده از آن را استشمام نکنید.

 

نتیجه گیری

دربهای بطری های پلاستیکی یکی از منابع اصلی زباله های پلاستیکی می باشند و خیلی خجالت آور است که ما هنوز به فناوری کاربردی و قابل اعتماد به منظور بازیافت این مواد دست پیدا نکردیم. موردی که حتی می‌تواند بیشتر آزاردهنده باشد این است که امکان بازیافت چنین موادی به خوبی وجود دارد همانند سایر پلاستیک‌های موجود و سایز کوچک آنها دلیل اصلی محدودیت‌های به وجود آمده است زیرا طبقه بندی آنها بدون استفاده از تجهیزات ویژه می‌تواند کاملا مشکل زا و دشوار باشد. هنوز هم شانس بسیار کوچکی وجود دارد که تجهیزات بازیافت اطراف شما این قطعات پلاستیکی را قبول کنند ولی در هر صورت بهتر است که ما میزان وابستگی خود را بر این دسته از مواد پلاستیکی کاهش دهیم زیرا به عنوان یک جامعه وابستگی بسیار زیادی بر بطری های پلاستیکی داریم. با نگاهی دقیق به عادت های مصرفی خود می توانیم میزان زباله های مصرفی خود را با انتخاب جایگزین های سازگار با طبیعت به میزان زیادی کاهش دهیم. به عنوان مثال به جای خرید بطری های پلاستیکی میتوانیم از بطری های پلاستیکی با قابلیت استفاده مجدد استفاده کنیم و همیشه آنها را همراه خود داشته باشیم. کاهش استفاده از بطری های پلاستیکی راه حل بسیار خوبی است که مشکل زباله های پلاستیکی را حل کرده و برای بطری های پلاستیکی و دربهای آنها نیز سودمند می‌باشد.

مترجم: ف.آل احمد