تفاوت بین شیشه آکریلیک و شیشه پلی کربنات

دسته: مقالات منتشر شده در 04 ارديبهشت 1400
نوشته شده توسط Admin بازدید: 3233

چه تفاوتی بین شیشه های آکریلیک و شیشه های پلی کربنات وجود دارد؟

به طور کلی شیشه های آکریلیک با نام پلکسی گلاس و شیشه های پلاستیکی پلی کربنات با نام لکسان شناخته می‌شوند و قبل از آنکه ما بخواهیم مزایا و معایب و موارد متفاوتی را در خصوص آنها عنوان کنیم، ابتدا باید متوجه شویم که روند تولیدی هر کدام از آنها چگونه است؟ از چه موادی تشکیل شده اند؟ برای تولید چه محصولاتی به کار برده می‌شوند؟ و شباهت و تفاوتهای آنها کدام است؟

پلکسی گلاس یا اکریلیک ها نوعی مواد شیشه می باشد که توسط دانشمندان در اوایل قرن بیست میلادی ساخته شده اند و بنا بر گزارش های منتشر شده از متخصصین در این حوزه این مواد در حقیقت نوعی ترموپلاستیک های مبتنی بر نفت می باشند. ترموپلاستیک های نامبرده شده از مصارف زیادی برخوردار می باشند زیرا مقاومت زیادی در برابر شکنندگی داشته، با دوام و شفاف می باشند. از طرف دیگر آنها موادی بسیار مقرون به صرفه می باشند که به دلیل سبکی و سادگی در نصب و کاربری آنها می باشد و این در صورتی است که بخواهیم آنها را با سایر ورقه‌های شیشه ای مقایسه کنیم. اکریلیک ها بیشتر برای پنجره ها به کار برده می شوند بخصوص شیشه های پنجره های خانگی، پنل های گلخانه ها، آکواریوم ها، محفظه حمام، چراغ ها، وسایل خانگی و حتی صفحات نمایشی. لکسان هم دقیقاً همانند پلکسی گلاس یک شیشه نمی باشد در اواسط قرن ۲۰ میلادی ساخته شده و به عنوان یک ترموپلاستیک رزین پلی کربناتی شناخته می‌شود و این ماده در مقایسه با شیشه های معمولی مقاومتی ۲۰۰ برابر بیشتر دارد و بیشتر برای تولید عینک های آفتابی مدرن، شیشه های ضد گلوله، دی وی دی، سی دی، دیسک های متفاوت، بطری های چند بار مصرف ویژه نوشیدنی و محفظه تلفن و کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که مواد نامبرده شده مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه نیز دارند سایر مصارف آنها عبارتند از عینک های ایمنی، صفحه فوقانی خودروهای مسابقه و کلاه های ورزشی. صفحات حفاظتی در برابر وزش باد هم در همین دسته قرار می گیرد.

 

لکسان در برابر پلکسی گلاس

هم‌اکنون شما می‌دانید که دو ماده نام برده شده از چه ترکیبات اولیه ساخته شده اند و بیشتر برای تولید چه محصولاتی به کار برده می‌شوند و حالا بهتر است که آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در مواردی به نظر می‌آید که این دسته از ترموپلاستیک ها از محتویات یکسان و مصارف مشابهی برخوردارند ولی در همین حال می توان از آنها برای تولید محصولات متمایز استفاده کرد و مزیت‌های بسیار متفاوتی نیز دارند. به عنوان مثال هر دو ماده نام برده شده جایگزینی بسیار ایده‌آل برای شیشه می باشند و این در حالی است که اگر بخواهیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که میزان انتقال نور در پلکسی گلاس برابر با ۹۲ درصد و در لکسان برابر با ۸۸ درصد است و همین موضوع باعث می‌شود تا این مواد درخشش بیشتری داشته باشند و شفافیت بیشتری را نیز در آنها مشاهده کنید. از طرف دیگر پلکسی گلاس بسیار مقاوم تر در برابر خراشیدگی می باشد و مقاومت آن در برابر پرتوهای فرابنفش بیشتر بوده و به رنگ زرد تبدیل نخواهد شد و این در حالی است که لکسان ممکن است در طی زمان حالتی زرد مانند پیدا کند و بیشتر در معرض آسیب دیدگی می باشد. لکسان پایداری و مقاومت بسیار بیشتری دارد و این در حالی است که پلکسی کلاس می تواند با قرارگیری در معرض حرارت خم شود ولی شما لکسان را می توانید در دمای پایین شکل دهید و یا با قرارگیری در معرض حرارت آن را خم کنید. این مورد خود می تواند به عنوان یک مزیت عمل کند ولی در همین حال نوعی ویژگی منفی نیز به شمار می آید و تمامی موارد عنوان شده باعث می شوند تا این دسته از ترمو پلاستیک ها بیشتر در معرض خراشیدگی و یا سایر آسیب دیدگی ها باشد. همچنین لکسان می تواند دمای بسیار جوش را تحمل کند و به همین دلیل برای تولید محصولات آشپزخانه و یا تجهیزات الکترونیکی به کار برده می‌شود و حتی می ‌توان عنوان کرد که در طی دریل نیز از مواد بسیار بادوام می‌باشند و بدون آنکه ترک بردارند این روند انجام خواهد گرفت ولی این مورد برای پلکسی گلاس کاملاً عکس است و این مواد دچار ترک خواهد شد. سایر مزیتهای لکسان شامل این موارد می‌شوند که آن‌ها مقاومت زیاد در برابر واکنش های شیمیایی دارد و مورد منفی که در این مورد عنوان می‌شود این است که این دسته از مواد در برابر مواد شوینده فرسایشی مقاومت نیستند ولی پلکسی گلاس از چنین مقاومتی برخوردار است. یکی دیگر از مزیت های پلکسی گلاس مقاومت آن در برابر بنزین می باشد و این مورد خود یک مزیت بسیار بزرگ به شمار می‌آید زیرا احتمال اشتعال در این دسته از مواد بسیار پایین می باشد. اگر بخواهیم در حوزه قیمت مواد نام برده شده را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که پلکسی گلاس از قیمت پایین تری برخوردار است. قیمت پایین تر ترموپلاستیک های نامبرده شده ناشی از از وزن پایین تر در این مواد می باشد.

 

مزایا و معایب هر کدام از همه پلاستیک های نام برده شده کدامند؟

مزایا و معایب لکسان:

  • اگر بخواهیم آن را با شیشه مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مقاومت آن به میزان ۲۵۰ برابر بیشتر است
  • این ماده می‌تواند در معرض دمای ۲۴۰ درجه فارنهایت قرار بگیرد
  • پلاستیک نامبرده شده مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی اسید ها و بنزین دارد.
  • اما از نظر منفی لکسان به میزان زیادی در معرض خراشیدگی و یا آسیب دیدگی های متفاوت می باشد
  • از طرف دیگر این مواد را نمی توان پس از آسیب دیدگی و یا سالخوردگی به حالت اولیه و شفافیت ابتدایی بازگردانند
  • عملکرد این دسته از مواد در مقابل اشعه فرابنفش ضعیف تر می شود و در طی زمان رنگ زرد مانند پیدا خواهد کرد.

 

مزایا و معایب پلکسی گلاس:

  • از نقطه نظر مثبت پلکسی کلاس در برابر شیشه مقاومتی ۱۷ برابر بیشتر دارند و این در حالی است که در معرض ضربه قرار بگیرد
  • ماده نام برده شد سطحی درخشان دارد و از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است
  • پلکسی گلاس در مقایسه با لکسان به میزان بیشتری می ‌تواند اشعه فرابنفش خورشید را تحمل کند.
  • از نقطه نظر منفی پلکسی گلاس از انعطاف ‌پذیری کمتری برخوردار است و به همین دلیل ممکن است ترک بردارد
  • مقاومت این مواد در برابر حرارت کمتر بوده و در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت حالتی نرم پیدا خواهند کرد
  • مواد نامبرده شده مقاومت زیادی در برابر اسید دارند و این مقاومت در مقایسه با لکسان کمتر است.

 

کدام یک از این دو ماده گزینه بهتری برای تولید محصولات متفاوت می باشند؟ لکسان یا پلکسی گلاس؟

پاسخ به این سوال با توجه به نیازمندی های شما و حتی الویت های ابتدایی شما در تولید محصول نهایی بستگی دارند:

  • اگر شما می‌خواهید محصولی با مقاومت و استحکام بالا را تولید کنید بهتر است بدانید که لکسان مواد قوی ‌تری را خواهد ساخت و این در حالی است که بخواهید آن را با پلکسی گلاس مقایسه کنید. از طرف دیگر در مقایسه بین شیشه، پلکسی گلاس و لکسان متوجه می‌شویم که مقاومت پلکسی گلاس ۱۷ برابر بیشتر و مقاومت لکسان ۲۵۰ برابر بیشتر از شیشه می باشد. این موضوع بسیار جالب و هیجان انگیز است اینطور نیست؟ البته لکسان تنها ماده مقاومی نیست که شما می توانید در نظر بگیرید

 

  • مطابق آنچه که پیش از این نیز عنوان شد مقاومت پلکسی گلاس در برابر خراشیدگی و یا تابش اشعه فرابنفش در مقایسه با موارد دوم بیشتر می باشد.

 

  • اگر شما تصمیم دارید ماده‌ای را تولید کنید که می‌تواند در معرض دمای متفاوت قرار بگیرد بهتر است بدانید که لکسان گزینه بهتری برای شما خواهد بود زیرا این ماده در برابر حرارت مقاوم میباشد و دمای کارکرد آن برابر با ۲۷۵ درجه فارنهایت است ولی همین دما برای شیشه های پلکسی گلاس حدود ۱۸۰ درجه فارنهایت است.

 

  • اگر شما می خواهید محصول نهایی شما از ظاهر مدرن و نوین تری برخوردار باشد و یا زیبای بیشتری داشته باشد پلکسی گلاس در مقایسه با سایر موارد گزینه بهتری می باشد و این درحالی است که از رنگ‌های متفاوتی نیز برخوردار است ولی این رنگ بندی در مواد تولیدی از لکسان محدود میباشد.

 

  • اگرشما در جستجوی تولید یک محصول مقاوم به صرفه می باشید مطابق آنچه که پیش از این نیز گفته شد پلکسی گلاس گزینه بهتری برای شما می باشد.

 

  • انتخاب درست محصول وابستگی بسیار زیادی به ترجیح شما و ویژگی‌های نهایی محصول مورد نظرتان دارد و هر ماده می‌تواند با توجه به شرایط متمایز گزینه بهتری باشد. قبل از انتخاب ماده اولیه به نیازهای نهایی و یا مصارف محصول مورد نظر خود دقت کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

 

  • به طور کلی پلکسی گلاس می تواند برای چاپ سه بعدی علامت ها، پوسترهای تبلیغاتی و یا عکس هایی با اندازه متوسط تا بزرگ به کار برده شود و این دسته از چاپگرهای سه ‌بعدی گزینه مناسبی برای محیط داخل خانه و یا خارج از خانه هستند. ترمو پلاستیک های نامبرده شده علاوه بر استحکام و انعطاف پذیری از ویژگی بسیار ایده‌آل برخوردارند که آنها را به گزینه مناسبی برای چاپ تبدیل می کند که عبارتند از سادگی در شکل دهی و حالت بسیار شفاف. این بدین معنی است که شما می توانید علامت های متفاوتی را با شکلهای دلخواه برای خانه و یا محیط کار خود بسازید.

مترجم: ف. ال احمد