چرا به بسته بندی های پلاستیکی نیاز داریم؟

دسته: مقالات منتشر شده در 02 شهریور 1399
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1446

چرا به بسته بندی های پلاستیکی نیاز داریم؟

بسته بندی های پلاستیکی نقش بسیار مهمی را در زندگی ما ایفا می‌کنند و به همین دلیل است که ما وابستگی بسیار زیادی به آن‌ها داریم. از مصرف آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • حفاظت: بسته بندی های پلاستیکی از انواعی از محصولات آسیب‌ پذیر در برابر ضربات و آسیب‌های مختلف حفاظت می کنند و این در حالی است که در حال جابجایی از نقطه ای به نقطه دیگر هستند و حتی ممکن است در برابر آلودگی، رطوبت، انواع گازها، میکروارگانیسم ها، اشعه نور خورشید و حشرات نیز حفاظت شوند.
  •  نگهداری: بسته بندی های پلاستیکی محصولات را برای مدت طولانی تری نگهداری می کنند و مدت زمان بیشتری را به مصرف کننده می دهند تا از این محصولات استفاده کنند قبل از آنکه امکان استفاده آنها از بین برود و میزان زباله های تولیدی توسط آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
  • پیشگیری از تولید زباله: تعدادی از محصولات در یک بسته بندی قرار می گیرند و از به هم ریختگی و انباشتگی زیاد آنها جلوگیری خواهد شد.
  • حمل و نقل: بسته بندی های پلاستیکی باعث می شوند تا امکان جابجایی انواعی از محصولات در فواصل زیاد به وجود آید بنابراین می‌توانیم به انواعی از محصولات دسترسی داشته باشیم و به همین صورت تجارت و تبادل محصولات افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن از آنجایی که چندین محصول در یک بسته بندی قرار می‌گیرند حمل و نقل آنها نیز اثر بخش تر خواهد بود.
  •  نمایش اطلاعات: انواع اطلاعات مهم همانند محتوای محصول غذایی و یا توصیه هایی در خصوص امکان ابتلا به آلرژی معمولاً بروی بسته بندی ها درج می شود.

 

بدون بسته بندی های مواد غذایی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی یکی از مهمترین مشارکت کننده های هستند که از مواد غذایی در برابر خرابی حفاظت می‌کنند. زباله های مواد غذایی اثرات مخرب محیطی بیشتری دارند به خصوص اثرات کربنی و مقدار انها بیشتر از زباله های ناشی از بسته بندی ها می باشد. علاوه بر آن مطابق با آنچه که پیش از این نیز یاد شد، بسته بندی های غذایی امکان حمل و نقل مواد غذایی به فاصله های بسیار زیاد تر را فراهم می کنند و علاوه بر آن این مواد مدت زمان بیشتری در قفسه ها باقی خواهند ماند و حجم بالایی از مواد غذایی نیز در داخل سطل آشغال ریخته نخواهد شد. از آن جایی که تولید مواد غذایی به منابع بیشتری نیاز دارد بنابراین بسیار عاقلانه به نظر می‌رسد که از این مواد تا جای ممکن نگهداری کنیم و انواع منابعی که در این زمینه به کار برده شدن تلف نخواهد شد. همچنین توصیه ها به ما کمک می کنند تا علاوه بر حمل و نقل مواد غذایی به دور دنیا، انواع مایعات، ژلها، پودرها، میوه های فصلی و سایر موارد ویژه را با ایمنی کامل منتقل کنیم. تعداد زیادی از مواد پلاستیکی وجود دارند که از ویژگی‌های کارکردی خاصی برخوردارند همانند امکان قرارگیری در معرض مواد غذایی، انعطاف پذیری، شفافیت و مقاومت گرمایی و شیمیایی. از طرف دیگر پلاستیک ها گزینه ایده آلی برای بسته بندی های دنیای مدرن امروز میباشند و بدون بسته بندی های پلاستیکی پاسخگویی به تمامی این نیازها، حمل و نقل و استفاده از تعداد زیادی از محصولات روزانه ما بسیار دشوار خواهد شد.

 

چرا ما از انواعی از پلیمرها در بسته بندی های پلاستیکی استفاده میکنیم؟

الگوی مصرفی امروزه به انواعی از بسته بندی ها نیاز دارند که بتوانند از محصولات حفاظت کنند و طول عمر آنها را افزایش دهند. یکی از بزرگترین مصارف این دسته از بسته بندی ها در مغازه های خواروبارفروشی می باشد که در آنها میزان بسیار زیادی از محصولات در این بسته بندی ها قرار می گیرد و به همین دلیل مواد دیگر نمی‌توانند در این رقابت پیروز شوند. بسته بندی های نامبرده شده به منظور حفاظت از قطعات الکتریکی با دوام نیز به کار برده می شوند و می توانند تا حد زیادی از این محصولات را در طی حمل و نقل از یک نقطه به نقطه دیگر حفاظت کنند. مواد پلیمری که به منظور بسته بندی های مدرن به کار برده می‌شوند دارای تنوع زیادی می باشند و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار اند مانند:

            ·            تحمل دمای بالا زمانی که ماده غذایی در مایکروفر و یا فر قرار می‌گیرد که می‌تواند در این مورد قبل از توزیع و یا در خانه مصرف کننده باشد.

            ·            حفظ خواص آن در دمای پایین زمانی که ماده غذایی در فریزر قرار میگیرد و پس از آن یخ های آن ذوب می شوند.

            ·             فیلتر سازی بالا یا پایین مواد با توجه به نوع محصول و توانایی آن برای مسدود سازی انواعی از روغن ها، چربی ها یا جذب یا عدم جذب رطوبت یا گازها با توجه به نوع غذا و نحوه نگهداری آن به منظور حفظ تازگی ماده علاوه بر آن مدت زمان مورد نیاز برای ذخیره ماده نیز می تواند در این مورد اثر بسزایی داشته باشد.

            ·             حالت سخت و یا انعطاف پذیر ماده با توجه به نحوه عملکرد و کاربرد آن.

            ·            ایجاد مانعی قوی برای حفاظت از محتوای درون بسته بندی.

            ·            مقاومت در برابر پارگی و یا سوراخ شدن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی همانند بطری ها و جلوگیری از ریزش مایعات به بیرون.

            ·             پیشگیری از نفوذ اشعه ماورای بنفش.

            ·            برخورداری از شکل خاص و حفظ آن در طی مدت طولانی.

علاوه بر آن مزیت های تجاری یک محصول ویژه می تواند نقش مهمی در این موضوع ایفا کند.

 

مثال هایی از انواع پلیمر های کاربردی در ساخت بسته بندی های امروزی

پلی اتیلن به خوبی از نفوذ سایر مواد در داخل بسته بندی جلوگیری می‌کند و معمولا به عنوان لایه حفاظت کننده در لایه های پوششی به همراه سایر مواد پلیمری به کار برده می شود که از همین خواص برخوردارند همانند آلومینیوم، نایلون یا سایر موارد. استفاده از این مانع ها و لمینت ها در محصولات بسیار مختلفی رایج است همانند غذاهای آماده و چیپس ها که در آنها باید جلوگیری از ورود رطوبت هوا و نور صورت بگیرد، در بسته بندی های قهوه باید از نفوذ رطوبت پیشگیری شود و در غذای گربه ها نیز باید از ورود اکسیژن و رطوبت پیشگیری شود، در خمیر دندان ها نیز باید از مواردی همانند خشک شدگی خمیر و یا از دست دادن طعم آن پیشگیری شود. پلی اتیلن ترفتالات به صورت انعطاف‌پذیر و یا سخت و محکم به کار برده می شود و به حالت انعطاف پذیر برای انواعی از کیسه ها و ساختارهای پوششی به خصوص لایه‌های چاپ و تولید انواعی از ظروف و بطری ها استفاده می شود. سینی های تولیدی توسط پلی اتیلن ترفتالات درمعرض دمای تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد قرار می گیرد. به‌کارگیری پلی اتیلن ترفتالات در تولید انواع بطری های ناشی از عدم امکان خروج گاز هامی باشد که در نهایت باعث می‌شود تا نوشیدنی مورد نظرگاز های خود را حفظ کند. پلی اتیلن های سنگین وزن نیز بیشتر به حالت سخت و محکم به کار برده می شوند مانند بطری های شیر تازه و حالت انعطاف پذیر نیز در کیسه ها.

 

مزیت های مواد پلاستیکی در تولید بسته بندی ها کدامند؟

پلاستیک از چنین مزیتهایی برخوردار است:

  • استفاده بهینه از منابع: بسته بندی های پلاستیکی به ذخیره حجم بسته بندی ها، انرژی مصرفی و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند و بدون آنها ممکن است در ماه به میزان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از منابع استفاده کنیم.
  • ایمن: پلاستیک ها در برابر خوردگی و شکنندگی مقاومت زیادی دارند و زمانی که محصولات بسته بندی ساخته شده از آنها روی زمین قرار بگیرند و یا ضربه به آنها وارد شود نمی شکنند و به همین دلیل برای محیط های بسیار متفاوتی کاربردی هستند همانند حمام، محیط های اطراف کودکان، استخر، در کنار ساحل و یا در سفر.
  • بهداشتی: پلاستیک ها محصولات مختلفی را از آلودگی حفظ می کنند و این ویژگی کاربرد بسیار زیادی برای بسته‌بندی‌های پزشکی دارد زیرا می‌توان محصول مورد نظر را بدون دخالت انسان و با استفاده از این بسته بندی ها استریل کرد مانند سرنگ های استریل.
  • سبک وزن: بسته بندی های پلاستیکی سبک وزن می باشند و می توانند در مقایسه با جایگزین های خود فضای کمتری را اشغال کند که این به معنی بار سبکتر برای هواپیماها و کامیون‌ها و انتشار کمتر می باشد.
  • بادوام: از آنجایی که بسته بندی های پلاستیکی بسیار بادوام می باشند امکان ساخت محصولات بسیار ظریف و نازک نیز وجود دارد و این به معنای استفاده کمتر از منابعی است که فضای کمتری را نیز برای حمل و نقل اشغال خواهد کرد و در نهایت به تعداد کمتری از کامیون ها، قطارها و هواپیماها به منظور حمل و نقل آنها نیاز خواهد بود.
  • متنوع: امکان ایجاد شکل های متفاوت توسط مواد پلاستیکی وجود دارد و به عنوان مثال می توان از روش های بادی و تزریقی و یا گرمایی استفاده کرد. انواعی از رنگ ها و ویژگی های تزئینی نیز به آنها اضافه خواهد شد.

 

به طور خلاصه می‌توان عنوان کرد که استفاده از پلیمرهای کمتر و یا استفاده از انواعی که قابلیت بازیافت دارند می‌تواند آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد کند زیرا به طور کلی بسته بندی ها به منظور حفاظت و یا نگهداری از محصولات داخل بسته بندی به کار برده می شوند.

مترجم: ف.آل احمد