پارچه های پلی استر و پارچه های نخی

دسته: مقالات منتشر شده در 15 ارديبهشت 1400
نوشته شده توسط Admin بازدید: 1649

پارچه های پلی استر چه تفاوت هایی با پارچه های نخی دارند؟

کاپشن ها از تنوع و طرح‌های بسیار متفاوت برخوردارند اما تعداد زیادی از آنها نیز وجود دارند که دارای شباهت بسیار زیادی هستند. بیشتر کاپشن ها نیز از مواد مشابه ساخته می‌شوند که در اکثر موارد پلی استر یا نایلون می باشند اما مواد همانند نخ هم وجود دارند که در کنار الیاف بسیار خاص برای تولید کاپشن های متفاوت به کار برده می شود. در مقالات قبلی نگاهی به پارچه های نایلونی و پلی استری به صورت جداگانه و در کنار هم انداختیم، آنها را با یکدیگر مقایسه کردیم و علاوه بر آن در خصوص مصرف آنها نیز اطلاعاتی کسب کردیم ولی در این مقاله تصمیم داریم تا همین روند را برای دو ماده دیگر یعنی نخ و پلی استر ها اجرا کنیم و درک کاملی از آنها به دست آورده و در نهایت آگاهی بیشتری در خصوص مصرف آنها داشته باشیم.

 

پارچه های پلی استری یکی از انواع بسیار کاربردی در تولید لباس

پلی استر یکی از پرکاربردترین پارچه هایی میباشد که در تولید البسه و سایر وسایل روزمره زندگی همانند پوشش های تخت، در، پوشش روی میزی، جوراب و لباس زیر به کار برده می شود. لباس های خارج از خانه به خصوص کاپشن های پلی استر یکی از بزرگ ترین مواردی است که به تنهایی و یا به عنوان بخشی از مواد عایق و یا پوششی به کار برده می شود و در قسمت های بعدی بیشتر در خصوص مصرف پلی استر ها در تولید کاپشن های امروزی می پردازیم. پلی استر ها ابتدا در سال ۱۹۴۱ توسط دو دانشمند بریتانیایی توسعه داده شدند و در سال ۱۹۴۵ نیز توسط کمپانی قدرتمند دوپونت معرفی شده و وارد بازار شدند و این در حقیقت همان شرکت آمریکایی است که توانست این مواد را به خوبی به دنیا نشان دهد. اگر بخواهیم ترکیبات تشکیل دهنده پلی استر ها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که آنها پلیمرهایی با زنجیره های بسیار بلند می باشند که از طرح‌های متعددی ساخته شده و به یکدیگر متصل شده‌اند ولی به طور ویژه حوزه شیمیایی این مواد بسیار پیچیده تر می باشد و در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه تشکیل پلی استرها و موارد کیفی آن کسب کنید می توانید به موارد موجود در اینترنت مراجعه کنید.

پلی استر از ویژگیهای کیفی بسیار ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل است که آنها در صنعت تولید البسه و پارچه مصرف بسیار گسترده‌ای دارند. اگر به صورت کلی به ویژگی‌های آنها بپردازیم متوجه می‌شویم که این مواد آب ترس هستند و دوام بالایی برخوردارند و از طرف دیگر الیاف پلی استر دوام بالایی دارند و در برابر بیشتر مواد شیمیایی و حرارت متناسب و سایش مقاوم بوده و در حقیقت موادی بسیار قدرتمند و با استحکام بالا در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر پلی استرها یکی از موارد مقاوم در برابر نفوذ آب نیز بوده و به راحتی می‌تواند حالت و شکل خود را پس از مدت طولانی نیز حفظ می کنند و به طور کلی تمامی ویژگیهای ایده‌آل نام برده شده تعیین کننده نحوه رفتار این پارچه ها در لباس های تولیدی نهایی می باشند. به عنوان مثال از آنجایی که این پارچه ها از عدم پرز دهی برخوردارند بنابراین نمی ‌توانند ظاهر خود را برای مدت بسیار زیاد و مصارف بسیار مکرر حفظ نمایند. پرز در حقیقت شکل گیری توپ های بسیار کوچک به روی سطح پارچه می باشد که هیچ تاثیری بر عملکرد ماده نخواهد داشت اما در نهایت باعث می‌شود تا ویژگی‌های ظاهری آن تخریب شود. پرز ها باعث می شوند تا با پارچه حالتی قدیمی و فرسوده پیدا کند و در حقیقت هر چقدر کیفیت پارچه های کاربردی اولیه بیشتر باشد امکان پرزدهی نیز کمتر خواهد شد. همانطور که میدانید تمامی پارچه ها از ویژگی‌های مثبت و منفی خود برخوردارند و همین مورد در خصوص پلی استرهای نیز صدق می کند. آنها طبیعتی روغن دوست دارند که تمامی لکه های ناشی از مواد روغنی روی بدن بعد از چندین بار شستشو باقی خواهد ماند و به راحتی رفع نخواهد شد. البته مدت بسیار زیادی طول می کشد تا چنین اتفاقی بیفتد و زمانی که شما میخواهید یک کاپشن و یا سایر پوشاک ساخته شده از پلی استر را بخرید نباید نگرانی در خصوص این موضوع داشته باشید.

 

پارچه های کاملاً طبیعی و گیاهی نخی

پلی استرها توسط انسان ساخته می‌شوند و در واقع الیافی ترکیبی شناخته می شوند اما در مواردی کاملا طبیعی هستند که از گیاهان گرفته شده و به روی گیاهان رشد کرده و در نهایت سالی یک بار از آنها استفاده می شود. الیاف تشکیل‌ دهنده ی نخ از سلول ساخته شده اند و به شکل لوله های بسیار نازکی دیده می‌شوند که در وسط آنها یک بخش توده مانند وجود دارد و در سراسر کشیده می شود.

نخها به دلیل راحتی و جذب بالا در میان پارچه ها بسیار محبوب می باشند اما شاید ندانید که این دسته از پارچه ها به روی گیاهان حالت کاملاً آب ترس دارند و این بدین دلیل است که با پوشش‌های وکس مانندی پوشیده شده‌اند و به آنها کمک می‌کند تا بتوانند محیط های پر باران را به خوبی تحمل کند. یکی از دلایلی که نخها این ویژگی را از دست می دهند به دلیل فرآوری الیاف به نخ و از طریق فرایندهای به نام خالص سازی می باشد که در آن الیاف به پارچه تبدیل می شوند تا در نهایت برای تولید پوشاک به کار برده شود. ما از آن برای تولید لباس ها و بسیاری از پارچه های کاربردی و روزانه استفاده می‌کنیم و این موضوع نیز همانند پلی استر هاست و محبوبیت آن‌ها از آنجایی ناشی می‌شود که قابلیت تنفس خوبی را برای بدن فراهم می کند و این بدین معنا نیست که امکان جریان یابی هوا و تبخیر رطوبت از این پارچه ها به راحتی وجود خواهد داشت. از طرف دیگر پارچه های نخی مواد کاملاً بادوام بوده و زمانی که مرطوب می شوند استحکام آنها افزایش پیدا می‌کند که این روزها که در خصوص الیاف نخی بسیار منحصر به فرد می باشد. از طرف دیگر احتمال بروز حساسیت در تماس با پارچه های نخی برای پوست انسان بسیار پایین می باشد و همین موضوع باعث شده تا آنها به یکی از بهترین پارچه های کاربردی تبدیل شوند. ویژگی های منحصر به فرد نام برده شده نخ دقیقاً برعکس پلی استر، نایلون و سایر فیبرهای ترکیبی و زیست تخریب پذیر و پایدار می باشد که در این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا ما همچنان تلاش می‌کنیم تا از میزان گرم شدگی جهانی را کاهش دهید و راه های بسیار بهتری را برای محیط زیست پیدا کنیم.

 

پارچه های پلی استری در برابر پارچه های نخی

  • عملکرد و ترکیبات تشکیل دهنده: همانطور که پیش از این نیز عنوان شد این پارچه ها درحوزه ی ترکیبات تشکیل دهنده بسیار از یکدیگر متفاوت می‌باشند زیرا پلی استرها کاملاً ترکیبی بوده و به واکنش های شیمیایی نیاز دارند تا تولید شوند و این در حالی است که نخ ماده ای طبیعی و موجود بوده و به فراوری نیاز دارند تا بتوان از آنها در صنعت پارچه سازی بهره برد. از طرف دیگر نخ در ویژگی‌های همانند لطافت و راحتی عملکرد بسیار بهتری دارند تا زمانی که مرطوب می‌شوند ولی در خصوص پارچه های پلی استری اصلا این مورد صدق نمی کند و اگر چنین پارچه‌های در معرض رطوبت قرار گیرد مسلماً وضعیت بدتر هم خواهد شد. همان طور که می دانید پوشاک پلی استری به بدن می چسبند اما پارچه های نخی راحتی می‌توانند رطوبت بدن ا جذب کنند و قابلیت تنفس بسیار بیشتری در مقایسه با پلی استرها دارند. اگرچه پارچه های پلی استری نیز عملکرد متناسب در برابر رطوبت دارند و به همین دلیل برای تولید لباس های ورزشی به کار برده می‌شوند اما در حوزه عملکرد ویژگی‌های بسیار بهتری از خود نشان دادند. از طرف دیگر پلی استر ها بهتر می توانند برای مدتی طولانی حالت خود را حفظ کنند و احتمال بروز چروک و یا آبرفتگی در آنها وجود ندارد ولی موارد عنوان شده برای آنها بسیار شایع می باشد.

 

  • مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، پایداری و دوام پذیری: اگر بخواهیم مقاومت پارچه ها را در برابر تغییرات آب و هوایی در نظر بگیریم می‌توانیم عنوان کنیم که پلی استر ها از عملکرد بهتری برخوردارند زیرا این مواد بسیار روغن دوست می باشند و به همین دلیل آب ترس هم هستند و این بدین معنی است که به میزان زیادی آب را جذب نمی‌کنند و به همین دلایل پلی استر در مقایسه با نخ عملکرد بسیار بهتری در برابر تغییرات آب و هوایی دارد. الیاف نخی نیز حالت بسیار جاذب دارند و آب را در خود نگه می دارند و همین باعث می شود تا مدت خشک شدگی آنها افزایش پیدا کند و این موضوع عکس پلی استر ها با سرعت زیادی خشک می شود. در حوزه دوام نیز پلی استرها عملکرد بهتری دارند زیرا بسیار قوی هستند و انعطاف‌ پذیری موجود در آنها باعث می‌شود تا آنها بتوانند حالت خود را برای مدت طولانی نیز حفظ کنند. این در حالی است که آنها نیز بیشتر برای لباس‌هایی انتخاب می‌شود که به پایداری بیشتری نیاز دارند زیرا آنها از گیاهان ساخته شده اند ولی به طور کلی در مقایسه با پلی استرها گران قیمت تر می باشند.

مترجم: ف. ال احمد